Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Å diskutere en av mange variabler som påvirker en ekstremt komplisert verden, er ikke ensbetydende med å støtte en diktator.

Såpass vet en intelligent fyr som deg. Selv om dette åpenbart er en emosjonell situasjon for deg, bør du holde deg for god for slikt.

Men mer skal jeg ikke si om den saken. Det er bare trist at en moderator legger seg på et slikt nivå, konsekvent i over 3 måneder.

7 Likes

Nå er nato kortet motbevist. Det finnes ikke lenger. Samtidig er putins grusomheter ikke lenger teoretiske. Men de begynner å bli rimelig godt beviste. Men senest denne uken dukket det igjen opp noen som prøvde å dra Nato kortet.

Sannheten er at det desverre finnes masse mennesker også her på forumet som i ulike grad støtter Russland og Putin. Det er den ubehagelige sannheten.

11 Likes

Hvor i Hellas?

Du forstår vel det at dersom du er motstander av og bekymret for konsekvenser av tredje verdenskrig, så er du “Putinist”…? Det er jo dette nivået deler av debatten er havnet på.

3 Likes

Putin besøker «skadde» soldater.

Men er noe kjent med dem.

1 Like

Russland har alt erklært krig med store deler av Verden. Selv norge utsettes regelmessig for angrep. Det mest synlige for den vanlige mannen i gaten var nok Nortura angrepet. Spørsmålet er når man slår tilbake og stopper det. Du kan gjerne erstatte putinist med nyttig idiot for putin regimet hvis du føler deg bedre av det.

4 Likes

Det er en viss nyanse mellom det å ivre for ny verdenskrig med økt fare for atomkrig, og det å være “nyttig idiot for putin regimet”! Bare ikke i denne tråden…

1 Like

Krigen er her allerede, og vi angripes jevnt og trutt.

Atomkrig… neh, da må nato inn i Russland og det skjer ikke.

Men atomkrig kortet brukes jo ekstremt mye av moskva og putinvennlige for å hindre at man prøver å stoppe putin.

Men du har helt dette er ikke det forumet hvor det er enklest å støtte Russland og Putin. Det er faktisk en god styrke.

8 Likes

Antyder du at dersom man frykter atomkrig og dens konsekvenser, så er man “putinvennlig”?

Antyder ingenting, men faren for atomkrig kortet brukes veldig mye av flere som er svært putinvennlige. Dvs alle kort for å hindre at vi støtter frihetskampen til Ukraina brukes aktivt av kremlin sine støttespillere.

Jeg tror de aller fleste er redde for at krigen kan eskalere til atomkrig. Men den frykten er heldigvis ikke noe som stopper de gode kreftene i verden fra å prøve å stoppe putin. Lar vi frykten for hva som kan skje hvis vi prøver å stoppe en diktator hindre oss fra å stoppe han så har vi allerede tapt.

Det som bekymrer meg mest er hvor omfattende hybridkrigen Putin har ført mot Norge, Europa og Vesten de siste 10årene er. Heldigvis virker det som regjeringen har full forståelse for dette og støtten vi gir til Ukraina er ganske heftig i våpen med tunge systemer.

3 Likes

Har du lest mine innlegg i denne debatten, så hadde du kunnet sett at å bruke slike argumenter mot meg, er direkte feil og misvisende.
Det kan lett oppfattes som at du som moderator misbruker din makt til å ensrette debatten etter dine egne meninger, og kveler alle motargumenter med å stemple de som utslag av “putinisme”.
Jeg har vært tilhenger av all mulig støtte til Ukraina, men har samtidig vært enig i det Nato selv sier om å sette grenser for risiko for eskalering til full krig mellom Nato og Russland.

1 Like

I praksis blir man putinvennlig hvis man lar hans trusler om atomkrig lede til at han kan fortsette å ta Ukraina, Moldova, Baltikum, Finland… Det er selvfølgelig forskjell på å være putinvennlig i betydningen “heia Putin, flott fyr” og putinvennlig i betydningen “Putin er så skummel så vi må nok bare la ham få viljen sin.”

Det ser for meg ut som at det er en god del debattanter her som har en litt for naiv innstilling til hvordan man sikrer en fremtid i demokrati og frihet. Det blir litt herskerteknikk å kalle dem nyttige idioter, men jaggu sitter de ordene langt framme på tungespissen noen ganger når man leser denne tråden (og enda verre i søstertråden, som er så håpløs at man ikke gidder å skrive der en gang).

4 Likes

Jada " du er jo moderator derfor kan du ikke ha mening argumentet" er seriøst så oppbrukt, så bare dont.

Tingen mange ikke vet, kommer på eller tenker på er at Russland har drevet hybridkrig mot oss i MANGE år. Russland er eksperter på propaganda og de har MANGE sympatisører og hjelpere i Europa.

Det kjøres noen enkle narrativer nå i ulike varianter som gjentas av både sympatisører og folk som er redde for krig. De kan oppsummeres sånn.

  1. Våpenhjelp til Ukraina forlenger krigren.
  • De øker lidelsen for det ukrainska folk fordi krigen forlenges ( Å bli henrettet av russere er ikke lidelse).
  • Det øker sjangsen for eskalering ( Russland er livredd for at nato eskalerer fordi de da vil tape).
  1. Sanksjonene virker ikke
  • Europa lider mer enn Russland pga sanksjonene
  • Rubelen faller ikke, derfor virker ikke sanksjonene.

Alt er narrativer pushet ut av kremlin, gjentatt av støttespillere og adoptert av folk som genuint er bekymret eller prøver å skaffe legitim informasjon.

Fakta på bakken er som følger. Russland har megabrain drain. Sanksjonene virker, og vi i Europa lider under dem. Men putin og bandittene hans lider mer. Det er vårt bidrag for at fremtidige generasjoner også skal kunne nyte friheten vi har tatt for gitt i 50år.

17 Likes

Jeg har aldri antydet at ikke Nato må svare dersom Russland angriper et Nato medlem.

Jeg har selv vært svært kritisk til bakenforliggende motivasjon hos enkelte deltagere i denne diskusjonen.
Poenget mitt er at jeg ikke kan akseptere å bli tillagt meninger jeg ikke har.

Svaret på dette finner du i artikkelen jeg linket til. Og nå er det jo faktisk slik at det er Russland som klarer kunststykket å ydmyke seg selv med en jevn strøm av løgner, voldtekter, drap og trusler om å utslette den vestlige verden og tilhørende verdier.

Når det gjelder argumentet om Hitler og Versailles-traktaten så blir det meningsløst- skal man sammenlikne disse casene, står vi nå i den tilsvarende historiske situasjonen da Hitler hadde invadert Polen i 1939. Var det feil å yte motstand da? Eller burde man ha latt være i redsel for å ydmyke Hitler?

5 Likes

En hybridkrig mot oss ville utløst artikkel 5. Så har ikke skjedd.

Hvis vi bøyer oss for tyranner som truer med atomvåpen har vi tapt. Da vil de fortsette å true og det vil komme flere tyranner.
Vi har ikke noe annet valg enn å knuse russerne i Ukr og sørge for at Putin blir drept eller dømt.

3 Likes

Det gjelder bare å fjerne de fra posisjonen der de har tilgang til atomknappen, før de får anledning til å bruke den.
Våpenstøtte til Ukraina sammen med sanksjoner mot Russland er vel den beste metode vi har, uten i unødig grad risikere vår egen utslettelse?
Det er vel grenser hvor lenge det øvrige maktapparat i Russland vil godta Putin sin utarming av Russland både militært og økonomisk?

Håper det, men jeg frykter at det er grenser for hvor lenge det vestlige samholdet holder også. Vil vi beholde sanksjonene når det blir sult i Afrika?
Jeg mener vesten bør øke presset kraftig NÅ.
Bare se hva som skjedde da Boris Johnson begynte å true med å sende krigsskip inn i Svartehavet - Russland garanterte umiddelbart fritt leide for sivile skip. Russere ønsker også å leve, selv om de er uheldige å leve i et drittland. Vi må hjelpe både dem og oss ved å knuse nazikommunistene.

Jeg mener fortsatt vi bør si til Putin at han må trekke ut alle nazistene sine innen x-dager. Ellers vil de bli elliminert - av NATO. Et «Cuba-ultimatum».

3 Likes