Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Russland: Militærinstallasjon i brann

Lokale myndigheter i Russland melder at en militærinstallasjon i Belgorod, nær grensen til Ukraina, står i brann. Det skriver Reuters.

Det er foreløpig uklart hva som skal være årsaken til brannen.

7 Likes

Gerasimov, 66, fikk et granatsår i den øvre tredjedelen av høyre ben uten brukket bein. Fragmentet er langstrakt, det er ingen livsfare. Hærens general Gerasimov og andre offiserer satt på kommandoposten, hvor Forsvaret slo et nøyaktig slag. Ifølge foreløpige opplysninger ble 20 offiserer drept.

Fra ukrainsk-språklig artikkel:

https://www.unian.ua/war/valeriy-gerasimov-nachalnika-genshtabu-zs-rf-bulo-poraneno-pid-izyumom-novini-vtorgnennya-rosiji-v-ukrajinu-11808393.html

5 Likes

Pinlig og skammelig for å si det mildt

2 Likes

Dette skyldes nok delvis et system som der det legges opp til at private selskap skal profittere på drift av flyktningemottak. Mengden av og kvaliteten på maten de får påvirker selvsagt profitten til selskapet, og flyktningene er ikke akkurat konsumenter som kan gå til en konkurrent om forholdene er dårlige. Virker også som det offentlige har manglende kontroll på at de private mottakene følger forskriftene.

10 Likes

Her mener jeg Nato går rett i test fella til putin, som tester hvor langt han kan tøye strikken. Nato skulle bare kommet med en kort advarsel, der de vil svare hardt, og kontant, om dette gjentar seg. Og gnåle om hvor farlig og forferdet de er over dette ,er helt feil strategi.

4 Likes
7 Likes
3 Likes

Du tenker som Tyrkia som bare skjøt ned det russiske flyet som kom inn over deres territorie😜

Det har blitt gjort før :
U-2-affæren startet i 1960, da et amerikansk rekognoseringsfly av typen U-2 ble skutt ned over Sovjetunionen.

Nå er det krig. NATO burde derfor kunne gi Ru beskjed om at krenkelser vil bli skutt ned.

5 Likes

Nå kom jeg plutselig på filmen “Bridges of Spies” med Tom Hanks :sweat_smile:

2 Likes

:blush::blush:

Er vel sånn på begge sider.

Hva driver Ukraina med sør-øst for kharkiv? Prøver de å gjøre det mulig å kutte forsyningslinjene til izium? Ser den blå lommen der har blitt større.

2 Likes

Har sett flere rapporter på at russerenes kharkiv front kan kollapse

8 Likes

Jeg håper det er plenty allierte missilubåter i posisjon, og at B-2 og B-52 er ferdig fuelet og lastet, og helst i luften i nærheten av Russland.

For det kan begynne å se ut som at Russland må holdes i absolutt sjakk.

1 Like

Har du link?

Jeg ser lite som tyder på at dette går deres vei. De kommer seg litt framover, men med tanke på at Ukraina gir land i stedet for å bite seg fast tegner det dårlig. Ukraina er mer bestemt på motangrep.

Du fikk med deg bombingen av HQ? Øverste sjef skada. 1 general drept. Mellom 20-50 øvrige offiserer drept?.

Skal se om jeg finner linker.

Fin start på uka :slight_smile:

13 Likes

@Christian

Her har du noe oppsummering. Kort fortalt, Ukraina spiller det smart langsiktige kortet.

Dynamisk forsvar, vanskelig å bombe, vanskelig å ta ut. Svært dødelig for russerene.

De tar ut nøkkelmål, og når russiske fronter svekkes pusher de hardt tilbake og innover.

7 Likes

Det har også kommet flere meldinger om at UA setter opp rene henrettelseskorridorer hvor Russisk infanteri som skal erobre nye småbyer blir plaffet ned på en planmessig måte. Når den russiske faren har blitt for stor er det bare å trekke seg tilbake til neste bydel eller neste småby. Rinse & repeat.

Krigen vinnes ved at det dør flere hos motstanderen. Arealer betyr ikke alltid så mye, er fienden svekket nok kan man omringe det som er igjen med avskjæringer på forsyninger osv.

6 Likes