Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Ukraina har veldig mye areal, så lenge Ukraina klarer å trekke seg tilbake på en planmessig måte, så blir det jo et helvete å angripe inn i. Russland kunne jo gjort dette når Ukraina gjør motangrep, men utfra organiseringen til Russland, så stiller jeg meg tvilende. De må jo også være villige til å gi opp terreng, noe Putin ikke nødvendigvis er med på.

Jeg lurer på hva som skjer hvis/når Russland mobiliserer. For de kan jo teoretisk sett absorbere tape fire ganger så mange som Ukraina og fortsatt komme ut på topp. Spørsmålet er om tapstallene i et slikt scenario etterhvert blir verre og verre for Russland.

2 Likes

Hva gjorde Gerasimov der ute i fronten, kan man spørre seg (selv om han visstnok kom helskinnet fra det). Kombinasjonen av dårlig (og ukryptert) informasjonsflyt og ekstremt topptung ledelse i russisk forsvar (og russisk mentalitet forøvrig), er en heldig blanding for Ukraina. De er så langt fra “oppdragsbasert ledelse basert på tillit” som det går an å komme. Alle venter på en ordre. Ingen løser oppdrag på en selvstendig, kreativ og effektiv måte. Tap av offiserer og generaler er dermed gull verdt for Ukraina. Trydgekontorets “Russland spessial” er også interessant i denne sammenheng, der den samme mentaliteten beskrives i nærlingslivet. Og veldig mange “mannen i gata”-intervjuer viser folk som er opptatt av at Russland skal være “sterkt” med en “sterk leder”, snarere enn at det skal være demokratisk og fritt. En ung dame presterte i et slikt intervju å si at militæroperasjonen var riktig fordi Russland var et sterkt land.

6 Likes

Han var jo kommandert ut av Putin for å få kontroll og gang på operasjonen som har gått seg fast.

Joda, jeg lurte ikke genuint på hva han gjorde der, det var ment som en illustrasjon på Z-invasjonen og Z-mentaliteten.

2 Likes

Det som er et bedre spørsmål er hvordan Ukraina vet om HQet og klarer å bombe det slik at de skader han.

2 Likes

@Christian mer info om pushing

1 Like

De får i hvert fall mye hjelp av USA på den biten. I tillegg får de ikke ERA-systemet sitt til å virke i Ukraina og bruker vanlig sivil teknologi som ukrainerne kan avlytte.

5 Likes

Fordi Putin ønsker dem drept, derfor. De offiserene som er uønsket blir presset til fronten i håp om at de mister livet

1 Like

Ok, det var en spenstig teori.

Tja, mulig. Jeg støtter meg bare på hva kan karen her sier. Anbefaler denne tråden, interessant lesing

3 Likes

My guess. Signaletterretning - triangulering - muligens fra noens satellitter for alt vi vet. Kombinert med spaning fra luften med droner.

Nå med økning fra dagen i forveien

image

7 Likes

“Alt går etter planen”. Det ble satt av 120 BTG = 1200 tanks til operasjonen. Nå er angivelig over 1000 borte. (600 registrert av oryx). Og antall per dag har fått et oppsving etter “2.fase”. De hadde 76 BTG tilgjengelig for “2. fase”? Pluss endel (11?) som var satt sammen av rester fra Kyiv-operasjonen. Jeg skjønner ikke helt hvordan kampevnen kan være så stor som det tross alt er. Har Ukraina tatt tilsvarende tap i 2. fase?

Oryx har over 200kjøretøy i backlog ifølge post tidligere denne uken ( rus kjøretøy).

Såe :stuck_out_tongue:

Pluss et par båter som vel ble tatt i dag tidlig :slight_smile:

How Many Targets Are There for All Those Anti-tank Weapons?

According to the International Institute for Strategic Studies (IISS) The Military Balance , the Russians have 2,800 tanks and 13,000 other armored vehicles (reconnaissance and infantry fighting vehicles) in units with another 10,000 tanks and 8,500 armored vehicles in storage. Open-source intelligence indicates that the Russians have lost about 1,300 armored vehicles. The bottom line is that the Russians are not going to run out of armored vehicles anytime soon.

Ref: Will the United States Run Out of Javelins Before Russia Runs Out of Tanks? | Center for Strategic and International Studies.

Artikkelen er fra 12. april. Tallet på tanks og apc-er fra før krigen startet. Jo flere tanks/apc-er som blir ødelagt, jo dårligere kvalitet er det på materialet som det blir erstattet med. Såvidt jeg har fått med meg blir det ikke laget tanks i kvanta, hvis noe i Russland nå.

4 Likes

Er en del anekdoter om branner i Russland om dagen, men om det bare er tilfeldigheter er umulig for meg å avgjøre

11 Likes

Flott om de saboterer i Moskva slik at Putler og nazivennene hans kjenner at det brenner under rævva

5 Likes

Men dersom det er mer enn bare tilfeldigheter; hvordan klarer ukrainerne å slå til så dypt inn i Russland?