Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Og så lenge polen får splitter nytt utstyr til stor discount fra USA. Så er det billig investering for dem.

Jeg håper bare Norge klarer å sende de neste 33 M109 vi har på lager. dvs at de er god nok stand til å sendes, samt at vi sender M270 og all klasseammoen vi har til dem ( jeg tipper den ammoen ikke er destruert).

2 Likes

Måtte lese litt om det. Tenker dette bare er å sende. Jeg synes det er rart hvis ammoen ikke er destruert. Det skulle skje for mer enn ti år siden? :see_no_evil:

Med de regjeringene vi har hatt de siste 20 årene, så hadde jeg blitt ekstremt forbauset om klaseammoen ikke var destruert.


Tydlig at det er harde kamper om dagen.

2 Likes

Vestlig 155mm artilleri ser ut til å være vesentlig bedre enn russernes våpen, både presisjon og effekt.
Noe Ukrainerne virkelig burde få mere av er 155 - granater med air burst/proximity fuses. Ved å detonere over bakken blir effekten mot infanteri økt betraktelig, men det samme gjelder også for mykere mål som eks alle typer artilleri. Det er vel og bra at slike vogner eksploderer på det vakreste vis, men air-burst øker skadeomfanget.
Ut fra det jeg leser er slikt kun levert med det franske Caesar-systemet, hvilket er litt lite…

6 Likes

Presisjon / effekt virker å være bra her : Fra 10. juni

5 Likes

Markedet har ikke alltid rett :sweat_smile:

1 Like

Interessant karriereskifte. Han er kanskje tryggere der enn i Russland,… (mange topper i Gazprom-systemet har begått selvmord etter invasjonen). Denne bevegelsen har holdt det gående, både i sivile demonstrasjoner utenfor Russland, og som en militær kampgruppe. Men mangler litt momentum for å utgjøre en trusel for det bestående Russland?

9 Likes
3 Likes

Har Kina militære ambisjoner overfor Russland?

Det er territorium i Øst Russland som Kina mener tilhører dem ja.

Var ikke de bestevenner? Not?

Kina har ingen venner.

4 Likes

Bare ambisjoner.

6 Likes

Det ville være en utrolig utvikling. Russland og Kina har hatt flere militærøvelser sammen, også etter invasjonen. Russland har råvarer å tilby, ellers trenger vel ikke Kina støtte fra Russland, militært eller på andre måter?

Har de laget ny bru for å gjøre invasjonen lettere da ?

2 Likes

Hvis folk er skremt av propaganda hjernevaskingen i Russland nå, bare vent til verden møter Kina. En MYE farligere fiende for verden. Får meg til å tenke at vi bare er på vei mot en dystopisk fremtid enten som radioaktivt avfall, eller kommunistiske droner.

6 Likes

Ja hykler kina blir virkelig farlig de neste årene,de klager på at de blir mobbet av USA. Men ser seg ikke selv i speilet ved okkupasjon av 90% av Sørkina-havet,ennå de tapte så de sang i havretten da Filippinene stevnet de i 2016.

Men en ny farlig konflikt er under oppseiling.

2 Likes

Hva skjer i verden? Har det vært fredelig for lenge?

1 Like

Europeans are now living in a 70-year period of peace, longer than any other in all written history – more than two thousand years. The core of today’s European Union composing France, Germany, Italy, Belgium, the Netherlands and Luxembourg, knew war every generation back to before Roman times. Today, three or four generations have never seen their home towns destroyed, their families killed or such horrors as concentration camps or forced labor.

… det korte svaret er ja.

1 Like

“Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times.”

3 Likes