Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Trodde tallet på drepte lå på 50-100 iflg Ukraina? Iflg dem er de russiske tapene på 100-250 pr dag den siste tiden. Det er veldig mange flere sårede på begge sider dog.

Mulig at det menes at antall “casualties” er 200. Det inkluderer sårede og kan i så fall stemme.

Sånn kjapp matematisk øvelse på tommelfingeren
UA har 700k soldater. En hærstyrke regnes som dysfunksjonell/ute av drift ved 10% tap. Ergo 70.000/ 200 pr dag = 350 dager kan de holde det gående.

Det forutsetter jo at de ikke trener nye soldater ila den perioden.

Forutsetter og at de ikke må passe på grenseoverganger, andre områder etc etc. Blir fort komplisert regnestykke, så du får komme med et korrigert ett med antallet reservister og opptreningskapasitet.

Tror slitasjen er synlig på russisk side lenge før det er gått et år. på ukr side vil jeg tro at etter et år med 70000 tapte, så begynner det å merkes veldig godt.

Dødt løp til avgrunnen er det uansett.

Det sies at russerene ikke roterer frontsoldatene sine, mens UKR nå har satt inn Territorial defence på fronten slik at kamp avdelingene kan roteres ut og får RR.

Så fremt UKR har nok utstyr og våpen tror jeg Russland knekker før UKR knekker.

3 Likes

Jeg tenker Ukraina her tenkt å bruke sine beste styrker i angrep, så hvis de nå trekker disse tilbake, tilfører dem nytt utstyr og så sender dem inn i angrep i Kherson, øst for Kharkiv eller sørover fra Zaporizhzhia, så kan det jo bli interessant.

Russerne trenger svært gode forsyningslinjer. Ukraina sier de bruker 5-6000 artillerigranater om dagen. Disse veier rundt 80kg stk. Russland har 10x så mye artilleri og trenger da type 50.000 slike granater om dagen hvis de skal bruke dem like aktivt. I så fall trenger de 50.000 *80kg = 4000 tonn med artillerigranater om dagen. Ukraina kommer derfor som jeg ser det til å pushe mot logistikkkjedene til Russland. Det skal ikke mye avbrytelser til før Russland må rasjonere artilleriet sitt eller trekke seg tilbake da. Sånn vil det være mulig å unngå direkte konfrontasjon på steder med mye russiske tropper.

2 Likes

Jeg så en svær logistikktråd for noen uker siden, som prøvde å beksrive mengden utstyr ( les granater) russerne hadde behov for til fronten. Det var ganske sinsykt. Skal poste den om jeg finner den igjen.

Det jeg lurer på er hvor mye granater Russland faktisk har på lager, Det er helt tydelig at det er sovjet lagrene de tømmer nå. Men de kan umulig være uendelige.

3 Likes

Jeg leste at de har så å si tømt 122mm lagrene som troppene i Luhansk og Donetsk brukte, men dette er bare fordi de ikke produserer denne typen ammo lengre. 152mm ammo tviler jeg på at de går tomme for, det produseres nok på løpende bånd nå.

1 Like

Ser at UKR sin ettertningsjef sier Russland vil gå tom for knall og sånt i slutten av året om konflikten holder nivået den har nå.

Innen den tid er det vel kanskje ikke så mye igjen av øst-Ukraina om russerne får holde på uhindret.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Kilder?
De er så bakpå med artilleri mot militære mål, at det virker noe usannsynlig å prioritere sivile.

Så forøvrig en telegramtråd der folk i Donetsk by beskylte russerne for å skyte inn i byen. Dette kan selvsagt være ukrainere i tråden, så jeg er spent på hvilken kvalitet du har på kildene dine.

Dette er altså den “uavhengige” “journalisten” som har laget det @bam har latt seg påvirke av.

7 Likes

Kjeltringer og diktatorer trives best sammen.

Kinas president Xi Jinping og Russlands president Vladimir Putin har onsdag blitt enige om å utvide samarbeidet mellom landene, skriver Reuters.

De to har blitt enige om å øke samarbeidet i energi-, finans og industrisektoren på grunn av vestlige sanksjoner, skriver nyhetsbyrået.

6 Likes

Hvis Russerne nå er så overlegne som dere påstår stusser jeg over at de fortsatt bruker månedsvis på å ta småbyer i Donbass mens Ukraina tar tilbake like store landområder i sør.

Tråd :arrow_double_down:

3 Likes

Diskusjoner på forum fungerer svært mye bedre hvis du er mer presis i hvem du argumenter med og hvilke utsagn du er uenig i.

3 Likes