Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Google translate:

Bare i april 2022 mottok presidentadministrasjonen 41 666 klager fra slektninger til soldater som ble savnet under krigen i Ukraina. Ifølge Important Stories (anerkjent som en «uønsket organisasjon» og «utenlandsk agent») skriver pårørende til militæret at de søkte til Forsvarsdepartementet og de militære registrerings- og vervekontorene, men ikke fikk noen informasjon om sin skjebne.

1 Like

Mange som er KIA, Fanget eller har rømt.

Ser ut til at våpnene USA sender er effektive i Ukraina.

5 Likes

Kan tenke meg at ukrainske styrker om mulig har trukket seg tilbake fra Sievierodonetsk mot Lysychansk. Kanskje ikke enkelt siden bruene over elva er smadret
Men vitsen med å holde Sievjerodonetsk er begrenset og koster for mye
Donetsk og Lugansk oblast er vel tapt uasett.
Så en bør forsterke forsvarslinjene mot vest slik at ikke vandalene kan rykke vestover

Det koster Ukraina mye å holde disse, men det koster nok også ekstremt for Russland å ta disse. Situasjonen kan dog plutselig flippe hvis de ukrainske styrkene blir omringet og etterhvert går tom for mat, vann, ammo og medisinsk utstyr.

Jeg tenker jo litt at Ukraina burde ha en linje 2 å falle tilbake til, men jeg vet ikke om de har lagt opp til det.

Western officials announced additional military aid for Ukraine on June 15. US President Joe Biden pledged $1 billion worth of military aid, including coastal defense weapons, advanced rocket systems, artillery, and ammunition to support Ukrainian operations.[1] NATO members additionally announced they will additionally continue to provide Ukraine with heavy weapons and long-range systems and plan to agree on a new assistance package after consultations with Ukraine’s Defense Ministry.[2] This newest round of military aid will be invaluable to support Ukrainian operations, especially in the face of increasingly protracted and artillery-heavy fighting against Russian forces in Eastern Ukraine, though Ukraine will require further sustained support.

Linkene fungerte ikke for meg, så har ikke fått sjekket nøyaktig hva som har blitt sagt/lovet.

Sievierodonesk blir bare et nytt Mariupol. Jevnet med jorden.
Russerne behover ikke bruke for mye bakkemannskap hvis artilleriet jevnen byen med jorda
Og Medvedev har et poeng med Guttaturen til Kiev. Det nytter ikke å bare komme tomhendt for å se seg rundt. USA og Natolandene er på etterskudd med våpenleveranser

1 Like

To diktatorer og bestevenner…

Det har jeg også tenkt, men både Mark Hertling og han her setter det litt i perspektiv. Nato holder på å bygge opp en effektiv logistikk samtidig med leveranser. Det tar tid, men blir bedre og bedre.

4 Likes

Og akkurat da man trodde at forholdet mellom Russland og Kina hadde kjølnet… .

1 Like

En by som er skutt i filler med artilleri er lettere å forsvare enn en inntakt by. Det er mye flere steder å skyte ut gjennom. Det er en grunn til at Russland aldri klarte å ta Mariupol ved å slå ut forsvarerne. Det var kun når de var tomme for mat, vann, ammo og medisinske forsyninger de ga seg.

Så, for å ta byen så må de gjøre det umulig å forsyne den, noe de er på vei til å gjøre, men de er ikke der nå. For å omringe en by, så må du ta alt landet rundt. Det kan du ikke gjøre med artilleri.

Det er rimelig kjølig. Men Kina er redd for at Russland ryker. Da forsvinner deres kilde til Billig Energi.

1 Like

Godt poeng. Kan man tolke det dithen at Ruslland tror de har en venn, mens Kina kun ser på det som et rent handelsanliggende? En del av Kinas politikk om å skaffe seg makt gjennom handelsavtaler og økonomiske interesser?

2 Likes

Tror både Kina og Russland vet hva forholdet er og hva det står på.

Kina har ikke venner. Men de har behov for billige råvarer.

1 Like

Om Ukraina blir tatt inn i EU nå ,vil vel det bety at EU vil støtte Ukraina militært ?

2 Likes

Kandidatland er ikke medlemsland?

1 Like

Nei.
Tyrkia har f.eks vært kandidatland siden 1999.

2 Likes

Taiwan produserer missiler som nå kan nå beijing ,de produserer nok i høyt tempo. La Ukraina få er par hundre av de i mnd.

Jeg tipper taiwan produserer et titals eller mindre pr måned.

Men jeg er enig i at de bør sende noen til UKR. Samtidig ønsker ikke Taiwan å gi kina et påskudd for angrep.

Ja det var et skudd i morgen tåken før kaffen virker,men det er utrolig viktig og bra at Taiwan produserer slike missiler ,som burde få kina til og tenke seg om to ganger før de angriper Taiwan.

Håpløst
Du forstår vel at når en by er ødelagt er det ikke råd å oppholde seg der over lengere tid