Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Vel, det er klart det er en utfording. Men det viser også at når alt skal skje så demokratisk så tar dette tid. En diktator har visse fordeler i en krig. Beslutninger kan skje raskere. At sjansen for å ta feil er større er en annen sak

12 Likes

Ganske utrolige scener.

11 Likes

Den kommentaren er rimelig historieløs. Russerne holdt St Petersburg fra 1941 til 1944 før de kjørte over nazistene. Situasjonen er snudd en smule nå da. Nå er det russerne som oppfører seg som nazister.

Du kan lese om det her: Siege of Leningrad - Wikipedia hvis du ikke kjenner den delen av historien.

Jeg spår forresten ikke hva utfallet av beleiringen blir, det kommer jo helt an på de strategiske og taktiske målene til begge parter.

1 Like

Russland har ikke invadert Ukraina. På samme måte som at Trump vant valget i USA.
Dermed er det bare å avslutte denne tråden… :crazy_face:

" – Vi invaderte ikke Ukraina, sier Lavrov i et intervju med britiske BBC."

6 Likes

Nytt russisk skip kan være truffet.

1 Like

Dobbelt gjenger? Nei det stemte nok ikke selv om jeg syntes han så annerledes ut.

1 Like

En helt vanlig “rant” mot vesten slik vi er blitt vant til, ikke noe nytt, til tross for at den ble hypet opp på forhånd. Slutten på den “unipolare verden” har medvedev erklært allerede. Det hele oser av mindreverdighetskomplekser der man lager en fiende som er et speilbilde av seg selv.

5 Likes

Sett igjenom talen, og kan ikke se at det er noe nytt selv. Litt merkelig da denne ble hauset opp på forhånd som en veldig viktig tale.

1 Like

Ukraina ser ut til å kunne klare å tvinge russerne til å gjøre en taktisk tilbaketrekning til Kherson by for å unngå å bli fanget i små lommer rundt i Kherson. Tilsvarende det de gjorde utenfor Kharkiv.

9 Likes

EDIT, kilden på det over er nok denne artikkelen: Польські 155 мм установки змінили ситуацію в Сєвєродонецьку - радник глави МВС

Google translate:

"I can say that the settings that our Polish friends, 155th caliber, had given us before, they changed a lot (the situation - ed.). After that we stabilized it a bit in Severodonetsk. “It was these weapons that allowed us to ‘calm down’ the situation, and (the invaders - ed.) Immediately felt it,” he said.

Smirnov stressed that the supply of heavy weapons could dramatically change the situation on the front line: “Without this, we, unfortunately, can not even talk about a counteroffensive along the entire front line.”

14 Likes

Det jeg forstår utfra det som blir sitert nedenfor er at 6 CAESAR self-propelled howitzer - Wikipedia i en volley klarte å ødelegge 15 enheter med selvkjørende artilleri og kommandoenheter.

Jeg har lurt veldig på hvor effektivt det artilleriet Ukraina nå får kan være, og hvis infoen her stemmer, så er det svært effektivt. Det hjelper ikke Russland å ha overtak i antall artillerienheter hvis ukrainsk artilleri effektivt kan slå det ut.

The Armed Forces of Ukraine covered the area with Russian equipment with one volley of six Caesars

The Armed Forces destroyed:

- self-propelled howitzer, command and staff vehicle, more than 15 units. armaments and military equipment - all from “Caesar”;

Ref: Битва за Україну. День сто чотирнадцятий

10 Likes

Google translate

På sin side ble det tirsdag undertegnet en avtale for ytterligere tre skvadroner, det vil si ca. 60 kanonhaubitser som er i stand til å treffe mål på en avstand på opptil 40 km. Det faktum at artilleri nå er en nøkkeltype våpen bevises av en rekke opptak fra krigen i Ukraina . Utstyret skal produseres ved Huta Stalowa Wola, som er en del av Polish Armaments Group. Leveranser vil bli utført i løpet av de neste par til flere måneder, for tiden er produksjonskapasiteten til HSW 20 - 30 enheter per år. Verdien av transaksjonen er ca PLN 3 milliarder, det er den første eksportkunden for denne typen utstyr.

Det høres ut som Ukraina kommer til å motta rundt 2 års produksjon av AHS Krab - Wikipedia, men jeg er usikker på om dette er enheter som i dag er i polske og kan sendes omgående eller om Ukraina vil motta et par krabber i måneden de neste to årene.

I samme artikkel står det at Polen bestilte 96 slike i 2016. For meg virker det som Polen tenker at de kan være nestemann ut og at det da er bedre at Ukraina har utstyret enn at de selv har utstyret i reserve for bruk hvis Russland går etter dem etter å ha tatt Ukraina. Mao, jeg er jaggu ikke sikker på om Polen her bare kommer til å shippe de 60 ekstra krabbene med en gang og bare tar “backorderen” selv. De vil jo svekke Polen militært, men hvis man ser på summen av Polen og Ukraina sine styrker, så kommer de jo egentlig positivt ut.

7 Likes

“Det hele oser av mindreverdighetskomplekser der man lager en fiende som er et speilbilde av seg selv.”
Nøyaktig samme bilde som jeg dannet meg etter å ha lest gjennom talen hans.
Tar det blant annet for gitt at alle som snakker russisk i Ukraina ønsker å være en del av Rusland.
Russere som har muligheten flykter i hopetall til vesten, der hvor ingen kan hverken lese eller skrive ifølge Putin.

4 Likes

Interessant å sette kommentarene fra P. O’Brian i sammenheng med Ukraina sine kommentarer om AHS Krab bruk og hvordan det stabiliserte sektoren.

4 Likes

Hva er det det er video av? Jo Caesar artillerienheter som blir sendt til Ukraina :stuck_out_tongue:

6 Likes

Da fortsetter jeg optimismen med å dele resumeet fra Arestovych (rådgiver for Zelinsky) briefing i går kveld🙂

Military luck is returning to Ukraine. Very good and accurate hits started week ago. Yesterday Ukraine destroyed army-level warehouse in Krasnyi Luch, supplying Sievierodonetsk and Popasna – Russia will have serious supply issues. Similar warehouse in Donetsk destroyed today. Very successful hits on Skadovsk, Nova Khakovka. Russia lost Su-25 in Belgorod.

6 Likes

Interessant at disse Krabene ble levert ganske nylig. Tyder på at de er relativt enkle å lære seg å bruke?

2 Likes

Jeg tror Ukraina hadde sendt folk til Polen for opplæring.

2 Likes