Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Hvilken retning styrer du mot da? sympatiserer med narrativene til Putin og voldtekten og ødeleggelsene av Ukraina og dets folk.

2 Likes

Jeg så et intervju med en ukrainer ved en begravelse for en soldat og som han sa det: vi må sloss for å ikke dø. Med tanke på hvordan Russland oppfører seg i okkuperte områder, så skjønner jeg hvorfor.

Når det kommer til moral på begge sider, så tenker jeg at Ukraina har ryggen mot veggen. De vil ikke gi seg. Hvem hadde tenkt: jeg vil ikke sloss, la bare Russland ta byen min. På den andre siden, hva sloss russerne for? At Russland skal bli større? Det er ingen russere i Ukraina som tror på at de er velkommen og blir sett på som frigjørere. Begge sider ser venner dø i krigen, men mens Ukrainere tenker at de må forsette å sloss for å beskytte sine familier, så sloss russerne først og fremst for å overleve.

Sååå, hva skjer når Russland begynner å tape terreng? Jo, det kan veldig fort ende opp med ekstremt dårlig moral og muligheter for kollaps. Tidligere, så har det gjort at når de blir presset for hardt, så trekker Russland seg ut av det området. Den ballen har begynt å rulle i Kherson.

9 Likes

Det er meget bra at USA og resten av de vestlige lederne er samstemte med og støtte Ukraina,det er ingen løsning og la russerne vinne.
Som et tegn på hvordan vestlig våpen har potensial til å trekke Vesten dypere inn i krigen, bekreftet en amerikansk forsvarstjenestemann fredag ​​at en amerikansk-laget Harpoon antiskipsmissil hadde truffet en russisk slepebåt i Svartehavet. For første gang som en del av Bidens siste våpenpakke, sa USA at de vil gi Ukraina mobile Harpoon-utskytere.

3 Likes

Dette er en krig ingen av partene vil tape uansett noensinne.

Konsekvens perspektivet av det er vanskelig å spå.Men hyggelig er det ikke.Heller ikke for landene som står ringside.

2 Likes

Jeg lurer på når Ukraina får nok luftforsvar til å beskytte seg mot cruise missiler…

Bedre nyheter:

2 Likes

Ikke bra…

1 Like

Det er vel ikke uventet at Russland med sitt intense bombardement til slutt vil kunne få et betydelig overtak. Begrepet “spesialoperasjon” er bombet sønder og sammen. Dette handler om å knuse en nasjon (deler av den).

2 Likes

Denne kan bli stygg…

3 Likes

Men de har jo ikke et betydelig overtak? De har pushet og pushet i Donbas, men knapt kommet seg framover? Tapene de selv tar er større enn de Ukraina tar? Ukraina tok et stort jafs tilbake utenfor Kharkiv som er på størrelse eller større enn områdene i Donbas. Samtidig har Ukraina begynte å ta tilbake områder i Kherson og Zaporizhzhia.

3 Likes

Tilbakemeldingene fra fronten er mange, som gjør det vanskelig å danne seg et bilde av hvordan situasjonen er. Men synes det er vanskelig å se for seg at Ukraina skal kunne presse russerne ytterlige ut av okkuperte områder, i det minste så lenge dette har blitt en artillerikrig.

Denne fra utenriksminister Kuleba er veldig bra. Ingen tvil om at Ukrainene selv forstår russerne og Putin bedre enn vestlige analytikere.

Men det er jo det de gjør i Kherson og Zaporizhzhia nå og har pushet russerne tilbake fra Kharkiv tidligere og Kyiv før det?

Ukraina klarer ikke pushe russerne nevneverdig i Donbass hvor russerne har store deler av styrkene sine, i hvert fall ikke pr dags dato. Der ble Ukraina lenge presset veldig hardt, men de har selv sagt at etter å ha fått på plass endel av 155mm artilleriet fra vesten, så er den fronten nå mer eller mindre stabil.

3 Likes

Nå også Kazakhstan. Russland har ikke mange venner, jeg mistenker at flere av randstatene også brygger på opprør

3 Likes

Konklusjonen fra artikkelen du linket til

THE PATH TO VICTORY

Despite Ukraine’s early successes, it may be hard for Western policymakers to envision how we can defeat Russia’s larger and better-equipped forces. But we have a pathway to victory. With sufficient support, Ukraine can both halt Russia’s advance and take back more of its territories.

In the east, Ukraine can gain the upper hand with more advanced heavy weapons, allowing us to gradually stall Moscow’s crumbling invasion in the Donbas. (The Kremlin’s gains in this region may make headlines, but it is important to remember that they are limited and have resulted in extremely high Russian casualties.) The pivotal moment will come when our armed forces use Western-provided multiple launch rocket systems to destroy Russia’s artillery, turning the tide in Ukraine’s favor along the entire frontline. Afterward, our troops will aim to take back pieces of land, forcing Russians to retreat here and there.

On the battlefront in the south, the armed forces of Ukraine are already carrying out counterattacks, and we will use advanced weapons to further cut through enemy defenses. We will aim to put the Russians on the edge of needing to abandon Kherson—a city that is key to the strategic stability of Ukraine. If we advance in both the south and the east, we can force Putin to choose between abandoning southern cities, including Kherson and Melitopol, in order to cling onto the Donbas, and abandoning newly occupied territories in Donetsk and Luhansk so he can hold the south.

When we reach this moment, Putin will likely become more serious about cease-fire negotiations. Our goal will still be to get Russian forces out of Ukraine, and keeping up the pressure may push Putin to accept a negotiated solution that entails Russian troops withdrawing from all occupied territories. Putin, after all, pulled Russian troops from the areas around Kyiv after encountering enough setbacks at the hands of our forces. If our military grows stronger and more successful, he will have good reasons to do so again. For example, it will be easier to present a retreat as an act of goodwill before further negotiations, instead of as an act of embarrassing necessity, if it is organized rather than hasty. Putin could even claim that the “special operation” has successfully achieved its goals of demilitarizing and denazifying Ukraine, whatever this means for him. By publishing images of destroyed Ukrainian units and equipment, Putin’s propaganda machine will reinforce a message of success. Propaganda can also help Putin present the withdrawal as a sign of his humane treatment of Russian soldiers and as a wise step toward peace in general.

But if Putin remains intransigent, Ukraine can proceed farther into Luhansk and Donetsk until he is willing to negotiate in good faith or until our army reaches and secures Ukraine’s internationally recognized border. And whether Russian troops choose to retreat or are forced to, Ukraine will be able to speak with Russia from a position of strength. We can seek a fair diplomatic settlement with a weakened and more constructive Russia. It ultimately means that Putin will be forced to accept Ukrainian terms, even if he denies it publicly.

Det er verdt å merke seg at Russland har et overtak når det kommer til artilleri, men det stopper sånn ca der. De har færre folk og moralen er nok heller ikke den beste. Ukraina har mye folk, men trenger å få aktiverte de vernepliktige til styrker som kan utføre motangrep, ikke bare forsvar. De har rundt 700k aktivert nå, men mange av dem har nok bare lett utstyr.

2 Likes

Michael Kofman har alltid gode perspektiver på den militære situasjonen i Ukraina:

1 Like

Da blir det spennende og se hva Nato svarer ? Er på tide at de flekker tenner og gir klart og kontant svar. Vi lar oss ikke presse,trekk dere ut av Ukraina så kan vi snakke.

2 Likes

Ved et eventuelt angrep på et Nato land er vel svaret gitt skulle en tro.
Nato har jo vært klar på dette ved flere anledninger i det siste…

2 Likes

Med tanke på hvor mye bakkestyrker NAto har i baltikum og hvor mye Air assets Nato har i luften vil jeg tror at Tapene til russiske styrker som prøver seg på noe der vil bli EKSTREMt høye.

3 Likes

Det vet nok putin også,men han tror Nato er feig og redd for strid,slik at han gambler på at de vil gi etter. Men i denne saken tror jeg ikke putin får viljen sin,håper i all fall ikke de. Så det bli ulidelig spennende hva Nato svarer.

3 Likes

Jeg tror Putin er litt ferdig med å gamble. Han kommer til å kjefte, lyve, manipulere og true. Men en ekte gamble med risiko for å tape, det tror jeg ikke akkurat nå.

3 Likes