Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Fint at det skjer noe fra vår side igjen også. Vært litt slapt synes jeg.

10 Likes

French Defense Minister Sebastien Lecornu has said that Paris will send “significant quantities” of armored personnel carriers to Ukraine.

Sååå… Polen har sendt 200+ tanks, det vil jeg kalle signifikant. Skal Frankrike begynne å sende tilsvarende volumer med APC-er, så kommer det faktisk til å bety endel.

2 Likes

«Hacker» angrep. Eller ddos angrep som er så lite komplisert at en 12åring kan utføre det.

7 Likes

Gjerne kun en advarsel på hva som kan komme ? Er ikke inne på hacking, men vil tro de har noen dyktige folk som kan sette kjepper i hjulene ?

Eller er vi og resten av vesten såpass dyktige at vi kan motstå avanserte data angrep ?

Forutsatt at grunnarbeidet er godt utført, så skal det litt til. Å overbelaste serverne slik de har gjort nå er trolig det enkleste de kan gjøre.

4 Likes
11 Likes

Enda en tråd fra Kamil Galeev som illustrerer avhengigheten Russland har til vestlig og særlig tysk teknologi. Maskinteknikk kollapset etter sovjets fall og Putin gikk over til import for å holde hjulene i gang. Alt lages ikke i Kina.

10 Likes

Dette er offisiell russisk statistikk. Jeg tipper at virkeligheten er verre. Og dette er allerede etter et par måneder med sanksjoner, i mai.

7 Likes

De får jo produksjonsutstyr fra vesten, men ikke nå lenger antar jeg. Dvs at fabrikker osv kan fortsette å produsere helt til de trenger å bytte deler som ikke lenger er å få tak i. Mao, det er noe som først virkelig begynner å svi når de må skru av produksjonslinjer fordi maskinene ikke lenger er å få tak i.

Btw, Russland sin avhengighet av produksjonsutstyr fra Tyskland er jo nok en indikator på at Russland ikke frykter NATO. Hvis det de er redde for er at NATO skal angripe, så er det jo jævelig dumt å ha alt av produksjonslinjer avhengige av utstyr fra NATO-land? :crazy_face:

Kort sagt, at Russland angriper Ukraina har ingenting med at de trenger en “bufferstat” mellom seg å vesten for å føle seg trygge, men fordi det russiske imperiet blir mindre hvis de ikke kan kontrollere Ukraina på samme måte som Belarus.

6 Likes

Sånn generelt sett, så synes jeg det ser ut som Russland fortsatt klarer å pushe i Donbas

Russian Telegram channel Rybar claimed that Russian forces have crossed the Siverskyi Donets River northwest of Lysychansk and established a bridgehead in Privillya, which indicates that Russian forces may be attempting to complete the seizure of the northwestern apex of the Lysychansk salient.[13] Ukrainian forces may have reduced or abandoned their efforts to hold the western banks of the Siverskyi Donets River north of Lysychansk because Russian forces are already advancing on Lysychansk from the south along the western bank. The Russians likely have also learned to avoid the kinds of tactical errors that allowed Ukrainian artillery to decimate a BTG attempting to cross the river at Bilohorivka on May 15. Russian forces continued assaults on settlements along the T1302 highway near Lysychansk in the area of Spirne, Berestove and Verkhnokamyanka. The Russians have already deprived Ukrainian forces of the ability to use this highway to support their troops in Lysychansk, as ISW previously reported on June 23, and are now likely continuing operations along the highway to complete the encirclement of Lysychansk from the south.[14]

Ref: https://www.criticalthreats.org/analysis/russian-offensive-campaign-assessment-june-29

Samtidig, så ser det ut til at Ukraina begynner å fucke opp forsyningslinjene til Russland, tilsvarende det de gjorde nord for Kyiv. Jeg tenker det er nøkkelen til ukrainsk seier, ikke nødvendigvis mann-mot-mann kamp på fronten. Hvis forsyningslinjene til Russland blir svekket nok, så blir de tvunget til å trekke seg tilbake. Det er mye av grunnen til at Ukraina har måttet gi litt grunn i Donbas. At forsyningslinjer blir svekket.

Det området Ukraina vel har mest framgang på er i Kherson hvor de stadig kommer nærmere Kherson by.

7 Likes

Om dette stemmer så er jo det fantastiske nyheter

6 Likes

Jepp, det sier jo sitt om at det russiske grepet på Svartehavet ikke er noe særlig å snakke om. For Ukraina sin del, så tenker jeg det er positivt at Russland fortsetter å sende tropper og utstyr dit. Det ser ut til å være relativt billig for dem å ta ut russerne der.

3 Likes

There are 5 world leaders attending today’s Caspian Summit in Ashgabat. Putin is one of them. I think their table is too small.

image

Putler kan ikke få store nok bord - komisk - er han bare vanvittig engstelig for smitte?? - får håpe han har noe alvorlig underliggende sykdom - kreft

4 Likes

Brenner godt på slangeøya og rus evakuerer den som en «goodwill gesture»
Til ukraina :p.

Ukr arty har jobbet godt mot den øya siste uken

5 Likes

Det her er i Turkmenistan, men de har vel samme greie som Russland når det kommer til å trenge store bord :stuck_out_tongue:

Her trekker du nok feil konklusjon. Ja russiske bots har prøvd å påvirke verden i retning det grønne skiftet, spesielt i USA rundt spesifikke saker, og deres motivasjon virker å gjøre Europa og USA svakere økonomisk/mer avhengige av russisk eksport. Men det grønne skiftet kommer fra de observerte klimaendringene som resultat av våre CO2 og andre klimagassutslipp de siste 150 årene, som er på vei mot å ødelegge livsgrunnlaget i flere deler av verden. Dessverre blir det grønne skiftet påvirket for mye av politiske og økonomiske hensyn, så vi får ikke løst problemet. Atomkraft burde vært vestens energikilde nr. 1 nå, men er fortsatt langt nede på listen. Helt utrolig at gass ble med i siste forslag om å omdefinere atomkraft til en grønn energikilde. Hvordan det kom inn i forslaget skjønner jeg ikke, men vil kalle det direkte sabotasje av tiltak mot klimaendringene. At det ikke er øverst på dagsordenen i hele Europa å få atomkraft omdefinert til grønn sier vel sitt om hvor handlingslammede vi er i virkeligheten. Hovedsakelig pga. de finansielle institusjonene i Europa som satte seg på bakbeina da forslaget kom fordi de ikke har investert i atomkraft enda…

12 Likes

Må bare le av den russiske vinklingen. Good will my ass. De ble bombet herfra til helvete og klarte ikke beskytte øya. :stuck_out_tongue:

Så, det er bare å sende mer våpen til Ukraina, så kanskje Russland kan vise litt mer goodwill og dra fra Ukraina? :thinking:

11 Likes

Ser ut som britene trapper opp,

Selve talen finner man her, og jeg har kommentert noen utdrag jeg synes var spennende (i “kursiv” og “bold”):

Kanskje ikke den beste måten å motivere folk på? Å si at Russland uansett vil klare seg, men folk som kan militær strategi vet nok hva de snakker om (motivasjonsmessig).

"It is dangerous to assume that Ukraine is a limited conflict; one of its obvious lessons is that Putin’s calculations do not always follow our logic. It’s also worth remembering that historically, Russia often starts wars badly. And because Russia wages war at the strategic, not the tactical level – its depth and resilience means it can suffer any number of campaigns, battles and engagements lost, regenerate and still ultimately prevail. "

Britene har likevel tenkt å vinne krigen.

“So this is the challenge that I will address through mobilisation. And to make it crystal clear – This means focusing on winning the war, working with these allies, against this threat and in this location. And we will see the first orders issued in Madrid tomorrow.”

Interessant at det understrekes at vi de allierte nå også må være villige til å ofre mer enn penger og millitært utstyr.

“And we are not alone in facing this new reality. Looking out at you here today I am reassured by the number of allies and partners I see before me. The faces of friends from previous campaigns where we have shared hardship and laughter, failures and victories. We have shed blood together. We remember those we left behind. And it this our willingness to shed blood to protect our common values and each other’s territory that will see us prevail.

The hot spot nå kan tenkes å være eksklaven Kaliningrad, der det er mulig at Litauen gjennomfører EU sin sanksjonspolitikk overfor Russland, ved å nekte at russisk gods via jernbane fraktes til Kaliningrad.

Sett med norske øyne er det spennende for Litauen er det landet norske soldater til en hver tid er stasjonert (jeg tror det er det eneste landet også).

Skal ikke si jeg skjønner hele strategien, men kanskje et samarbeid på bred front?

“Deterrence demands all of the tools of statecraft, underpinned by soldiers, sailors, aviators and Civil Servants operating across all five operational domains. It requires forces across Defence that are modernised, relevant, and harness the potential of the fourth industrial revolution. Effective deterrence also means communicating clearly so we maximise deterrent effect without increasing the risk of mobilisation.”

(Forøvrig om ordet "deterrence:
"the action of discouraging an action or event through instilling doubt or fear of the consequences.“nuclear missiles remain the main deterrence against possible aggression”)

5 Likes

Dette er alt innført. Og har ført til Sint Putin.