Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Ja, fartin

3 Likes

Mye kan tyde på at Kherson offansiven er igang.
Med Russiske tap i utkanten av Kherson kan det fort bli mye russiske tropper som skal flykte over Dnipro de nærmeste dagene.

9 Likes

Ser de refererer til 12 stk 200. Måtte sjekke litt hva de mente med 200`s.
Edit: Teiner korrigerte under med rett definisjon.

200 er døde og 300 er sårede. Gjelder allslags ikke-sivilt personell.

Sjekk høyden på høyspentmastene vs skyen…

4 Likes

Mer sanksjoner på vei. Mer oljefuck også

3 Likes

Seriøst mange ammo depotet som går i luften i russisk okkupert Ukraina. Det er mange hver dag, og det har vært sånn i ca ti dager?

5 Likes

Iran har missiler og “loitering drones” også… ting Russland ser ut til å trenge og Kina garantert ikke ønsker å eksportere.

1 Like

Spørsmålet er hvilken kvalitet dronene fra Iran har.

sier litt om hvor mye Russland sliter når de må kjøpe droner fra Iran.

7 Likes

Lurer på om ikke Hviterussland også opplever en liten brain drain fortiden.

1 Like

De skal være svært mye bedre enn sine egne.

Ja, Russland har vist seg svakere enn jeg hadde trodd.

Tihii, tror noen får smake putins vrede snart.

10 Likes
3 Likes

Ukraina går rimelig systematisk til verks. At Russland fortsatt har store ammo depoer innen himars rekkevidde sier for meg at de har store problemer. De burde vært flyttet, eller i det minste delt opp.

10 Likes

Veldig hyggelig av putlerne å legge de gigantiske ammo-depotene innen skuddhold. Veldig mye god underholdning på twitter når de går i luften :slight_smile:

Edit: blir ikke vakrere fyrverkeri enn dette:

7 Likes

Langtrekkende presisjonsvåpen kombinert med gode etterettningsrapporter er vel det Ukraina profitterer mest på nå vil jeg tro.
Ikke så mye snakk om informasjonen de får men den er nok også helt essensiell.

6 Likes

Et par interessant poenger fra Arestovych i går:

Om Himar:

10 HIMARS have significantly changed situation in advantage to :ukraine:.

Some warehouses in 120km distance have blown up, everyone is wondering how. :ru: expecting to panic soon, as they don’t have anything to counter HIMARS. Battle capabilities are expected to decrease due to warehouses and command posts moved to rear. Amount of HIMARS and hits are only going to increase.

Om frigjøring av sør-Ukraine. Forventes før 11.09 (referendum):

At minimum it should happen before planned referendum. Situation in Kherson is already intense, :ru: solder going to Kherson can be accounted as dead.
Publishing this order is likely a reaction on Putin’s “we haven’t started yet”.

Om risikoen for atom (beroligende):

Raising readiness of :ru: nuclear forces will be noticed by western intelligence agencies fast, and will have reaction. The more ready :ru: nuclear forces become, the stronger reaction from the West. :ru: knows this well, thus Lavrov even said that :ru: will not use nuclear weapons in :ukraine:. :ukraine: security services have access to some :ru: internal documents, nuclear attack is being discussed as non-desirable and insane.

Om eventuell full mobilisering i russland:

Mobilisation is being discussed, but unlikely due to lack of weapons and politically due to discontent of population. At internal polls, about 50% don’t want to continue war, so if 50% of soldiers are against, it’s getting complicated. In army you can’t give orders that won’t be followed. From summer conscripts only 17% have been successfully conscripted. If mobilisation is announced, it would end Putin’s regime faster.

5 Likes

Full mobilisering i Russland er lite sannsynlig.

Politisk er det særdeles upopulært siden det vil medføre at pappa-gutter fra St. Petersburg og Moskva blir sendt til fronten.

Jeg tror heller ikke at Russland har nok moderne våpen til full mobilisering, derfor er det praktisk sett også usannsynlig. Med dagens våpen-teknologi vil WW2 - style masseangrep med infanteri resultere i massakre av den angripende part. Men i dag i mye større grad enn det vi så i WW2.

Som et eksempel ble finske soldater som håndterte maskingevær ved slike angrep dimitert fra fronten etter psykisk kollaps. Da pga antallet sovjetiske soldater disse drepte ved angrepene…

Edit: Det er forøvrig fascinerende hvor likt krigen i Ukraina forløper med vinterkrigen i 1939. Den store forskjellen nå er at ukrainerne faktisk får våpen fra vesten. Det fikk ikke finnene og det medførte at de kollapset til slutt. Men da fordi sovjeterne fokuserte alle styrker sør i Finnland mot den såkalte Mannerheim-linjen. Som den Sovjetiske øverstkommanderende sa til Stalin: “Jeg kan vinne krigen såfremt jeg ikke blir ansvarlig for “slakter-regningen””…

6 Likes

Jeg er litt 50/50 på hva jeg tror om full mobilisering

Ikke nødvendigvis, men de må nok betale en god slant for å slippe.

Forutsatt at Putin og gjengen faktisk får denne infoen, uttalelsene derfra tyder på at de fortsatt tror at Russland er en supermakt.

Putin lever i en romantisert fortid WW2 og bakover er krigshistorien han forholder seg til, og det svært selektivt. Jeg tror ikke han har brukt mye energi på å forstå russlands fiaskoer.

Edit, jeg er enig i argumentasjonen, det er bare forutsetningen om at Kreml tar rasjonelle beslutninger som ikke helt stemmer med empirien

3 Likes

Tror Putin gjør samme feil som Hitler ved og tro han vet bedre enn de fagmilitære.
Makan til tragikomisk klovn.

7 Likes