Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg klarer ikke se hva Russland prøver på. Er greia med cruise missilene at de ikke har bra nok presisjon, så de fungerer ikke mot militære mål, bare sivile, store, mål?

Jeg misstenker at de har for dårlig eteretning til å finne C2. Tidligere gikk de etter større drivstoflager, men de er det få igjen av.

Ukrainere støvsuger nå forøvrig Norge for elbiler under 150´. Sivile har dårlig tilgang på drivstoff, mens strømproduksjonen går rimelig greit.

4 Likes

Det der har jeg hengt meg opp i at det norske forsvaret vil legge beslag på fossil suv’er i krigstid mens vi alle vet hva som ikke krever logistikklinjer og at veier er i orden. I tillegg til strømnett og offgrid fornybar finnes det aggregater som går på diesel, bensin, propan osv og med kreativitet sikkert også metanol, flybensin, osv. osv.

3 Likes

Vi hadde en gammel M621 igjen da jeg var i Bardufoss for veldig mange år siden. Denn gikk på alt som var brennbart - inkludert margarin (hadde varme i tanken). Det eneste vi ikke fikk fylle på den var flybensin (den gikk greit på NATO jet fuel).

Ellers leste jeg om en familie som evakuerte fra Florida under en orkan. De tenkte å ta bensinbilen, men bensinstasjonene var enten tomme, eller manglet strøm til pumpene. De endte opp med å kjøre Tesla. Da de returnerte, gikk det flere uker før strømmen var tilbake. Superladerne var imidlertid koblet på hovednettet, så de var raskt oppe. Familien laded opp Teslaen, og “fraktet” strømmen hjem for å drive alt som kunne gå på 12V.

Nyere protokoller for elbiler har mulighet for å kjøre strøm begge veier, så jeg tror at man i fremtiden kan være mer kreativ med anvendelse av elektriske biler som energikilder. Militært antar jeg at det blir en del hybride løsninger. Kan hende blir det etter hvert testet ut elektriske løsninger utover elmotorsykler i Ukraina.

7 Likes

Det ideelle mtp forsyningssikkerhet er nok en lett ombygget prius med evne til å forsy e huset med 220v fra batteri og forbrenningsmotor.

1 Like

Bommet på slangeøya…

Russiske jagerfly skal onsdag ha forsøkt å angripe den mye omtalte Slangeøya i Svartehavet, men bommet.

Det melder Storbritannias etterretningstjeneste i en fersk rapport.

  • Dette følger et mønster der det russiske luftforsvaret mislykkes i taktisk krigføring, står det i rapporten.

Slangeøya er av stor taktisk betydning, og ble i slutten av juni tatt tilbake av ukrainske styrker.

Øya var i starten av krigen gjenstand for den ikoniske meldingen «russisk krigsskip, dra til helvete» fra en ukrainsk soldat til krigsskipet «Moskva».

2 Likes

At dem bommer på Slangeøya, en øy som sees på som strategisk viktig, sier veldig mye om kapasiteten til Russerene i luften.

Virker som dem mangler vesentlig kapasitet på presisjonsangrep på bakken via luft.

2 Likes

Vladimir Adolf Putin, psykopat og massemorder sliter med å mobilisere nok soldater, spørs hvor populært dette tiltaket blir…

Får håpe og be om at Ukraina er godt forbrett på dette angrepet. Det beste er vel om de har HIMARS klar vil jeg tro ?

Lenge siden vi har vært innom Russisk media, men den skuffer aldri.

6 Likes

232 PT-91 Twardy-tanks på vei fra Polen

Det er i hvert fall det som er ryktet. Det burde gå rimelig fort å få tatt de i bruk. For alt jeg vet, så har Ukrainere som skal bruke disse allerede trent i Polen.

17 Likes

Vil tro Russerne igjen vil vinne litt terreng, strekke forsyningslinjene sine og kaste vekk enorme ressurser, mens Ukraina trekker seg tilbake i noenlunde ordnede former mens de påfører Russland så harde tap som mulig.

Kan se ut som om Putler får erklært en slags seier ved å ta hele Donbas tilslutt, men ser ikke ut som om han noen gang har hørt utrykket ‘Pyrrhisk seier’. :thinking:

3 Likes

Den siste der er så absurd, for er det noe nasjonalistiske russere ikke liker så er det muslimer og påminnelsen om det Mongolske åket aka den gyldne horde.

Funfact: Moskva fyrstene var de som betalte mest penger fra befolkningens lommer for å få innflytelse ovenfor den gyldne horde, mens andre fyrster som prøvde å stå opp for Russland ble slaktet. Bra heroisk historie på Kreml

6 Likes

Eller, så har Ukraina nok artilleri klart til at angrepet, når det kommer blir slaktet. Husk at grunnen til at Ukraina måtte trekke seg unna sist kom som et resultat av tre måneder med artillerregn for å til slutt gjøre det for vanskelig å få fram forsyninger. Ikke fordi Ukraina ble drevet ut av stillingene sine.

3 Likes

Det er atacms kan skytes ut fra både HIMARs og M270, eldre rakett som USA skal erstatte til neste år. dvs erstatteren er oprativ da.

USa har 2500++ på lager av den.

8 Likes

Jeg var inne til førstegangstjeneste før- og under den første gulfkrigen. Da jeg kom inn, var det mye snakk om hva man skulle gjøre med fjellet av konvensjonelle bomber som snart gikk ut på dato. Det ville bli veldig dyrt å destruere dem, og det var alt for mye til å kunne brukes opp til trening.

Da gulfkrigen startet, viste det seg nødvendig å teppebombe fronten i noen uker. Etter det høre vi ikke mer om alle de problematiske aldrende bombene.

Jeg lurer av og til på om en del av det som har blitt levert til Ukraina ville blitt veldig dyrt å destruere på konvensjonelt vis.

Mye av det som leveres er ganske moderne. 155mm granatene de får er noe av det mest moderne som kan oppdrives.

Bombekaster granater de fikk fra polen ble produsert i februar iår.

Men m109 vognene vi sendte skulle kanskje bli spiker. M270 vognene skulle vært spiker.

1 Like

Tenkte egentlig mest på all den sovjetiske ammunisjonen de har fått. I Transdnistria er det et enormt ammunisjonslager der mye av ammunisjonen har blitt ustabil. Den er kanskje eldre eller dårligere lagret enn ammunisjonen i østeuropeiske NATO-land, men problemstillingen har sikkert vært oppe i disse NATO-landene.

Er ikke så lett å kjøre på med en offensiv hvor Ukraina kan ha himars 80 km unna som kan fyre i vei uten at Russland får gjort så mye med det.

Dette er på Zaporizhzhia fronten som er rimelig tynt bevæpnet fra begge sider.

2 Likes