Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Russisk tech, skumple hackere aka UDP flood attack, veldig imponerende :clap:

2 Likes

Nesten samtlige store IT selskaper hadde gnaske svære russland avdelinger.

Verdens mest brukte Backup Software er også russisk, dvs selskapet ble “amerikansk” for noen år siden men hadde mangen tusen ansatte i russland inntil mars -a pril iår.

2 Likes
9 Likes

Nådd tippepunktet nå?

5 Likes

Blir spennende å se.

Mengden ammo depoer som går til himmels er jo massivt, så de må jo merke det på et tidspunkt.

1 Like
6 Likes

Meget bra,bare at de nå får raketter med 300 km rekkevidde ?

Atacms, kan skytes fra himars og m270. 300km rekkevidde.

USA har et lite lager av dem. Og de skal pensjoneres ila neste tår. Dvs erstatteren går operasjonell neste år.

Flere hevder UKR allerede har fått dem.

Skal nevnes at USA kun har 3500stk totalt av dem. Og kun 530stk av den mest oppgraderte varianten.

5 Likes

Jeg mangler en baseline, men likevel: dette er høye tall!

6 Likes

Får kun 1 ATACMS pr himars. 2 pr m270.

menmen

4 Likes

Drapsforsøk på Patrushev. Ifølge link i kommentarfeltet ble det brukt gift og det spekuleres i interne uenigheter i Kreml.

Får vi også et opprør i Tjetjenia, litt uro i Georgia og Belarus samtidig så kan dette bli riktig så spennende!

It’s not known who’s behind the attack but the channel claimed that high-profile disputes are going on among the Kremlin insiders over the Ukraine war.

5 Likes

Er islamske bois som Sier de skal lage bøll i tsjetsjenia snart…

4 Likes

Må si jeg ikke er så positive til det. Kanskje bra for Ukraina, neppe bra for Tsjetsjenia…

Jeg har sett det, men tror fortsatt Kadyarov er for sterk. Uansett, det begynner å skje ting i regionen nå, Kasakhstan er også på konfrontasjonskurs med Putin.

1 Like

USA sender alle Atacms de har til Ukraina for destruksjon? Eller Ukraina får fly. Eller begge deler…

1 Like

Har en følelse av at ATACMS holdes igjen av operative årsaker. Dette er ikke kryssermisiler, så når de går lengre, gårde også noe høyere. Det gir tidligere oppdagelse og lengre reaksjonstid for luftvernet. Russland har plassert veldig mye luftvernt på Krim, og Ukraina mangler NATOS varierte tiltakspakke mot radar og luftvern.

Luftvern kan overveldes, men da må man samle mange enheter. Det kan tenkes at Ukraina i stedet må arbeide seg gradvis utover fra dagens rekkevidde, når de får ledig kapasitet til å bryte med radarinstallasjoner.

Direkte skudd på 300 km tror jeg vi må vente en stud på. Mot enkelte mål kan de kanskje kombinere ATACMS med Harpoon for å få volum nok til å mette luftvernet.

5 Likes

God innsikt. Men det at Ukraina har kapasiteten er dette gode gamle “Fleet in being”.

Når muligheten er der så tvinger det russerne til å justere sine disposisjoner og være reaktive, negativt i seg selv

1 Like

Ukraina kan bruke rekkevidden til å slå ut ammo lagre for kherson og Zaporizhzhia fronten, de trenger bare 100-150 km rekkevidde. Så kan de ta tilbake disse regionene og er da mye nærmere Krim. Som jeg også tror blir den siste regionen som evt blir tatt tilbake.

Jeg er litt enig, men tror ikke de kjører 300km på dem. Som @Christian sier kan de dobble fra 80-150km så er mye gjort. Den mest oppgraderte varianten har 227kg high explosive penetrating fragmentation warhead. Den kan ta ut nesten alt den møter inkludert parkerte båter

1 Like

“inkludert parkerte båter” imponerende kunnskap du har om militære våpen…jeg sier som Biden: det blir spennende å se hvem som holder ut lengst, Europa eller Russland.