Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Flytebroen som ble ferdigstillt i går varte ikke lenge…

8 Likes

Dette er også mitt inntrykk. Han startet ballet i sin Ukraina-twitring med å utfordre Putin til slåsskamp, endret navnet sitt til Elona etter tilsvar fra Kadyrov osv. Humor kan virke avvæpnende, men her går det mye på iscenesettelse av seg selv. Husker jeg syntes utfordringen til slåsskamp var litt morsom, i sin tid. I det siste, som med “Bakhmut-tweeten” går det mer på tvetydige “smartass”-tweeter. Folk ender opp med å kaste seg over tastaturet for å diskutere hvilken side han egentlig er på, hva han egentlig mener, om han går over streken osv., slik at iscenesettelsen aldri går tom for publikum.

7 Likes

Det KAN være at de stadige meldingene om at UA er svake i Bakhmut egentlig er en felle. Det ville ikke vært en dum strategi.

Kanskje de bare er godt befestet og kan plukke zergling-rushet fra hverandre som om det var DOTA.

1 Like

Vil ikke si de er svake der. De har bare ikke fokus der. Russerene blør tropper der iallefall

3 Likes

Elon høres ut som en 18-åring som prøver å si “dype” ting ved å være tvetydig og mystisk. Bare at Elon prøver å være morsom ved å si tvetydige og mystiske ting, og han har nok et selvbilde som sier at han får det til.

Jeg elsker min Tesla men jeg skulle virkelig ønske at Elon solgte seg ut fullstendig og forlot bedriften. Ellers må jeg venne meg til tanken på å kjøpe noe annet enn Tesla neste gang.

6 Likes

Selv om jeg skjønner at du ikke mener det vondt, så synes jeg fremdeles det er ubehagelig med dataspill-analogier når det er menneskeliv på hver side.

Du er helt sikkert ikke den eneste som bruker sånt språk, dette er ikke personlig ment, du var bare den siste og derfor den mest synlige.

1 Like

Det var ikke ment vondt - det var forsøk på en billedlig beskrivelse av hvor høye tapstall man kan ha om man stormer befestede områder med umotivert og dårlig utstyrt infanteri. Det er selvfølgelig en helt tragisk situasjon for begge sider. Det er bare det at russisk militær ledelse ikke synes å bry seg om tapstall.

Det er en stakkarslig referanse - jeg synes jo synd på de som blir tvunget inn i dette mot sin vilje.

4 Likes

Store tapstall var forfremmelse grunnlag for kommunist kommisariene utplassert i enhver russisk enhet i WW2…

1 Like

Henry Ford… Elon Musk - same shit, new wrapping.

2 Likes

Fin den her:

10 Likes

Tojes uttalelser har heldigvis manglet noen som helst prediskjonskraft så langt i denne konflikten. Toje har hele tida vært et ekko av russisk retorikk — fra påstander om at invasjonen var et resultat av NATO-ekspansjon, til nå at Vesten gjør best i å avvikle eller tone ned støtte til Ukraina for å unngå atomkrig.

Dette er Tojes fulle rett i et demokrati som Norge, og det er bra at han får spalteplass og ikke blir fortiet. Men som krigsforsker framstår han i beste fall uhyre naiv.

6 Likes

SC/SC2? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Er det virkelig verdt å bruke så mye energi på tweets fra Elon? Påvirker vel ikke akkurat situasjonen med mindre Starlink blir fjernet eller ikke?

2 Likes

Twitter-aksjen faller over ti prosent i den tidlige førhandelen på Wall Street fredag.

Fallet kommer etter at Bloomberg natt til fredag skrev at amerikanske myndigheter vurderer en gjennomgang av Elon Musks virksomheter, med hensyn til nasjonal sikkerhet.

Ifølge nyhetsbyåets ikke-navngitte kilder skal amerikanske myndigheter ha blitt mer og mer bekymret over Musks nylige trusler om å stanse Starlink-forbindelsen til Ukraina. I tillegg skal det Musks nylige tweets om våpenhvile-forslag angående krigen i landet ha blitt oppfattet av USA som Russland-vennlige.

7 Likes

Jeg vil på stå at Bakhmut virker som et problem for Ukraina rett og slett fordi Russland får brukt artilleriet sitt der. Det er bare 35 km fra nærmeste jernbanelinje, så relativt enkel logistikk. Forrige gang Russland kjørte på fra Donbas fikk de avverget russisk konsentrasjon der ved å avlede dem til Kherson (som har svært vanskelig logistikk).

Folk behandler Musk som om han er en putin fan. Fakta er at han støtter ukraina mer enn noen av oss her inne. Med sine egne penger. At han foreslår fredssløsning på tross av at han vet at hans uttalelser vil bli vridd og misbrukt på det groveste av uintelligente mennesker gjør det bare mer imponerende, at han gidder.

7 Likes

Rart HIMARS ikke er på saken

1 Like

Russland har nok løst dette problemet med å ikke ha noen store ammolagre innen 85 km av fronten. Dvs at de kjører fram tog, laster over på lastebiler og fordeler ammoen utover mange små lagre. Det er svært vanskelig å ta ut jernbane med f.eks. Himars. Det er stort sett reparerbart på noen få timer.

Ukraina har begrenset med 155mm artilleri til å ta ut det russiske artilleriet og det skal jo sies at de jobber drithardt med å ta ut russisk artilleri som iflg Ukraina blir tatt ut med en rate på mer enn 3600 i året de siste 6 ukene.

Jeg tenker at hvis man ikke har tenkt å gi Ukraina nok fly til å få luftherredømme (som jeg tror er svært vanskelig), så burde i hvert fall Ukraina få nok artilleri til å håndtere 3-4 aktive fronter av gangen. Det hadde gjort det mye lettere for dem å være vanskelig å forutsi når det kom til angrep. Da hadde det vært lettere å gjøre som ved Kharkiv hvor de tok 10000km2 på et par uker.

2 Likes

Gå gjennom «fredsløsningene» og sammenlign dem med Kreml sine posisjoner. De er ekstremt like. Han trekker også frem Kremls faste punkt om Kosovo, folkeavstemning etter at deportasjoner og innflytting er utført, og at Vesten må gi etter for atomtrusselen.

Ser vi på det Musk skriver om Taiwan, er det tydelig at han mener at millioner av mennesker bør frasi seg ytringsfrihet, rettssikkerhet og personlig sikkerhet. Dette får meg til å tro at hjelpen til Ukraina var OK så lenge den var god PR. Han utviser imidlertid ikke noen menneskekjærlighet.

Jeg tenker at han hadde hatt nytte av et fungerende moralsk kompass.

18 Likes

Der tror jeg at du tar feil. Hvis man ser innsatsen i forhold til formuen så er jeg overbevist om at det er flere her inne som gir større prosent av formuen sin enn det Musk gjør. I tillegg tror jeg at det er mange her som bruker mer tid enn Musk på forskjellige typer av dugnader, enten det dreier om fysisk å hjelpe Ukraina med innsamlinger, flyktningemottak og slikt eller om å støtte Ukraina på nett på en måte som styrer folkeopinionen til å tvinge politikerne til å komme med militær støtte til Ukraina.

Forresten, jeg tar credit for hver krone som har tatt denne veien: Jeg kjøper Tesla → Caching i kassa til Elon → Elon spytter penger inn i Starlink for Ukraina. :wink:

4 Likes