Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Sanksjonene/ pris taket + forrsikring av egen olje eksport lager problemer for russerne … !

Oljetankere hoper seg opp utenfor Tyrkia
En samling av oljetankere har bygget seg opp i tyrkisk farvann etter at pristaket fra G7-landene rettet mot russisk olje trådte i kraft mandag, og ettersom myndighetene i Ankara krever at forsikringsselskapene lover at alle fartøyer som seiler landets streder, er fullt dekket.

Det skriver Financial Times mandag.

Rundt 19 råoljetankere ventet på å krysse tyrkisk farvann mandag, ifølge skipsmeglere, oljehandlere og satellittsporingstjenester. Skipene hadde kastet anker nær Bosporos og Dardanellene, de to stredene som forbinder Russlands havner i Svartehavet med internasjonale markeder. Det første tankskipet kom 29. november og har ventet i seks dager, skriver avisen.

Fire ledere i oljeindustrien sa til Financial Times at Tyrkia hadde krevd nytt forsikringsbevis i lys av oljepristaket. Russland har lovet å fortsette å eksportere sin olje selv om den er avskåret fra vestlige forsikringsmarkeder.

3 Likes

Verdens beste regjering

https://www.dn.no/politikk/zelenskyj-radgiver-ber-norge-fjerne-ukraina-toll/2-1-1365725

“I prosessen er Norge blitt anklaget av de andre Efta-landene for å være en brems.”

3 Likes

Ukraina kan godt holde seg for gode til å begå krigsforbrytelser. De har plenty av militære mål som faktisk betyr noe.

For å si det sånn, hadde Putin konsentrert seg om militære mål i stedet for sivile, så er jeg sikker på at krigen hadde gått bedre for dem. De kunne teppebombet et frontavsnitt med cruise missiler i stedet for som nå, hvor de prøver å ta ut kraftverk.

10 Likes

Det er ikke automatisk en krigsforbrytelse å bombe sivil infrastruktur. Det er vurderingen av forholdsmessighet som er avgjørende.

Det hørtes ut som å ramme sivile for å få dem til å synes livet var dritt var målet. Det er såvidt jeg vet en krigsforbrytelse. Ukraina har jo bombet Kerch-broen som er sivil, men et legitimt mål ettersom formålet var å gjøre logistikk til de okkuperte områdene vanskeligere.

4 Likes

Det må være slakkere tøyler for landet som driver selvforsvar enn for landet som angriper.
Hvis en gærning sikter på deg med hagle driter du i gærningens ve og vel. Du tar ham hvis du kan.

6 Likes

Sikker er jeg vel ikke men jeg tror det. Man vil få styrket fremstillingen om at Russland er under angrep av Ukraina og Nato. Blir jo rimelig lett å få det troverdig hvis bombene regner over sivile i Russland. Man risikerer da å bombe de til samhold mot dette i stedet for splittelse. Er min tanke.
Og så synes jeg også det er viktig at Ukraina prøver å unngå krigsforbrytelser.

9 Likes
2 Likes

Genevekonvensjonen fungerer neppe slik. Som sagt, jeg mener ikke bare at det ville være brudd, men også kontraproduktivt.

2 Likes

I tillegg til den prinsipielle støtten Ukraina har fra Nato og statsledere i Vesten etter Russlands angrepskrig, er Ukraina også helt avhengig av folkemeningen - av opinionen i vest. Det skal ikke veldig mye til før denne opinionen går trett av den sideeffekten krigen har på dagliglivet i enkelte EU-land. Denne krigen er kostbar for alle.
Russlands brutalitet har helt klart bidratt til denne sterke støtten til Ukraina.
Dersom Ukraina begynner å ta etter russernes strategi overfor sivile, vil garantert støtten falle dramatisk.

Ukraina har imponert stort, både på slagmarken og med profesjonalitet i mediene. Og ikke minst fordi de har greid å holde sin sti noenlunde ren for unødvendig brutalitet. Dette inntrykket bør de definitivt ikke skusle bort.

21 Likes

Du har sikkert rett, men jeg tror Ukraina vil møte forståelse.

« Fra det øyeblikket de ble angrepet, er Ukraina er i sin absolutt fulle rett til å ramme russiske militære mål, hvor som helst og når som helst, sier han til Dagbladet.»

5 Likes

Er det mulig ? Norge er det eneste landet i vesten som ikke gir Ukraina tollfrihet ?

1 Like

Der har du gullrekka av partier :stuck_out_tongue:

2 Likes

Moralen er at det er bedre å gi dem penger, enn å kjøpe varene som de produserer. Samme som u-hjelps politikken. Helt skandale.
Den gjengen som styrer nå……say no more.

18 Likes

Det er i følge artikkelen landbruksvarer man ikke ønsker å oppheve tollen på. Det burde være fullt mulig å gjette hvem i den flotte buketten over som setter foten ned. Proteksjonisme er èn ting, men å vise seg fra en så usolidarisk og smakløs side er provoserende.

8 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Altså, skal norske bønder få solgt produktene sine, så må det være tollmurer.

Bedre at Norge hjelper med militært utstyr og penger nå, også kan vi hjelpe med å finansiere olje og gassutvinning etterpå. Noe som faktisk monner. Alt har gått i stå der siden 2013 pga Russland. Finansiering vil være svært vanskelig ettersom risikoen med Russland som nabo er stor. Den risikoen kan Norge ta, på gode vilkår for Ukraina.

Skrev det for et par dager siden, Norge har faktisk gitt veldig mye støtte, men jeg mener jo vi kan gi mer.

14 Likes
2 Likes

For oss som ikke bor ved svenskegrensa så ser vi jo på den norske mat-tollen som en ekstra vestlandsskatt.

3 Likes
4 Likes