Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

3 Likes

NRK skriver at russiske medier mener brannen er påsatt, men TASS skriver:

“The main version of the fire is a short circuit. According to the emergency services, the cause of the fire was violations during welding work in the annex to the building. The workers left the building, unable to extinguish the fire.”

1 Like

Fytti så.drøyt… hva slags shopping senter, dynamitt butikken🙄

Kanskje det var nyttårsrakettene som gikk opp i røyk?
Imponerende hvor raske politiet i Russland er med å finne brannårsaker
og andre årsaker
Her i Norge kødder de i dagevis før de finner ut av det
De bør på kurs i Russland

4 Likes

Clickbait :man_facepalming:

1 Like

ja…akkurat nå “KAN” alt skje…

Forbanna irriterende. Dagbladet bruker de værste katastrofe overskrifter for å få klikk. De profitterer på frykt. Kvalmt

17 Likes

Med det vi har sett hittil av russerne er dette ikke overraskende .Men HIMARS er vel så nøyaktig at de kan vel ta ut stillingene selv om de er nærme atomkraftverket ?

Kan bli farlig om Krim faller i følge en forsker. Må si meg enig der.

1 Like

Russland har drevet et svært program for å påvirke forskere. Det ser vi blant annet i Norge hvor NUPI fremstår som talerør for Moskva.

Faren for atomkrig er alltid tilstedet så lenge Putin har makten, om den er større eller mindre om krim faller? usikker. Men tviler. Russland taper en atomkrig, det gjør vi alle. Og de som skal styre Russland etter Putin vil nok ikke godta at han ødelegger for alle.

16 Likes

En gal mann og et hjernevaska folk, og Kina og India som ikke vil fordømme krigen. Her kan alt skje.

Putin og Russland slutter ikke krigen før landet er fallitt og ikke har råd til å krige lenger. Akkurat nå tror jeg beste strategi er at Vesten sliter ut Russland og lar sanksjonene virker i lang tid samtidig som de forer Ukraina med våpen. Hadde Kina og India vært med på dette, ville det kortet ned krigen med mange år.

5 Likes

Nå taper eller forbruker Russland langt mer materiell og ressurser enn de klarer å erstatte. De taper også personell raskere enn de klarer å trene opp nye. Skal Russland kunne krige lenge, må intensiteten i konflikten reduseres ganske dramatisk.

Det ser ikke ut til at Ukraina er interessert i å redusere intensiteten. De har veldig god tilgang på nye trenede soldater, og får betydelig materiell støtte utenfra.

En langvarig krig er Russlands ønskede scenario. Jeg tror ikke at det er det mest sannsynlige.

12 Likes

Putin ønsker vel helst en frosset konflikt.
En langvarig konflikt har han egentlig ikke råd til.

4 Likes

En frossen konflikt nå er vel nå så urealistisk at russerne bør ha omklassifisert den fra ønsket scenario til drømmescenario.

4 Likes

Blitt litt mindre aktivitet på kjøpesentre og enkelte andre steder i det siste av en eller annen grunn, så noen mener det simpelthen er forsikrings-svindel, men uansett får jo de i Moskva føle litt på krigen, så helt supert att det brenner og eksploderer litt uansett grunn. :sweat_smile:

8 Likes

Har av og til lurt på om noen av lagerbrannene i Russland skyldes frykt for at det skal bli kjent hva som faktisk er på lager.

4 Likes

Om jeg hadde en anelse ukrainsk blod i meg og bodde i Russland hadde jeg satt fyr på så mye jeg klarte. En god måte å delta i krigen uten at man trenger gå til fronten.

7 Likes

Et poeng jeg har sett fra flere russiske dissidenter går omtrent slik: 1. atomvåpen er ikke aktuellt før russland i praksis har tapt/holder på å tape. 2. den putin som da beordrer bruk av atomvåpen vil allerede bli sett på som en taper/svak.

Oppsummert: hvis russland mister Krim, mister også putin autoritet. Og den russiske befolkningen mister i samme slengen følelsen av uovervinnelighet.

1 Like

I motsetning til kjøpesentre så burde vel de her ha greit med arbeid for tiden. :smiley:

14 Likes

Se denne!

11 Likes