Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Nå har DB blitt en blanding av “psykopat-nyhetene” og “Norske kvinner viser deg glufsa si”

10 Likes

image

Skjønner virkelig ikke at noen leser Dagbladet

4 Likes

jeg gjør det av og til for underholdningens skyld :relieved:

1 Like

Jeg gikk akkurat for å sjekke selv for moro skyld, og ble umiddelbart møtt av bildene til Sykepleier-Line. Er nå blitt abonnent.

8 Likes

min humor er gratis :wink:

1 Like

Denne tråden var interessant. russene har helt andre moralbegreper enn oss.

5 Likes

Business as usual for Putler … ingen bekymringer, alt vel for helgen …

(sitat fra pravda.com.ua)
Den russiske diktatoren Vladimir Putin har hevdet at forhandlingsprosessen med Ukraina ikke ville være enkel og kan ta “litt” tid.

Kilde: Det statseide russiske nyhetsbyrået RIA Novosti

Sitat: "Når det gjelder varigheten av den spesielle militæroperasjonen [som russisk propaganda kaller krigen mot Ukraina – red.] – jeg mener prosessen med å løse konflikten – den spesielle militæroperasjonen går som den skal; alt er stabilt , det er ingen problemer eller problemer knyttet til saken…

Prosessen med konfliktløsning med Ukraina vil sannsynligvis ikke være enkel og kan ta litt tid, men på en eller annen måte vil alle deltakerne i denne prosessen måtte akseptere virkeligheten som utspiller seg her, i den virkelige verden."

Detaljer: Den russiske diktatoren hevdet at det ikke var behov for en ny mobiliseringsbølge.

Han snakket også om Russlands atomvåpen.

Putin hevdet at Russland har trent sine atomstyrker med jevne mellomrom og informert [deres utenlandske partnere] om dette, “som fastsatt i traktater med USA”.

1 Like

Veldig interessant tråd! Minner meg om russisk mentalitet når det gjelder doping og idrett. Blir du tatt, får du refs for å bli tatt - ikke for å ha dopet deg/jukset. Selve dopingen var statsinstitusjonalisert.
En annen assosiasjon jeg får er et eksempel fra en liknende tråd der det påpekes at det i Russland er ikke noe problem for en nyansatt byråkrat å bli innhentet av gamle uttalelser på sosiale medier som undergraver fullstendig integriteten en den nye jobben. Byråkratene er i et nytt maktforhold med nye spilleregler, og siden han har fått en ny hatt bryr han ikke engang seg om å slette de gamle postene.

Slik kan man tenke med medvedev også, som en gang var så “liberal og vennlig”, han sier det som oppleves som opportunt i hans nye rolle, uten å behøve å konfronteres med tidligere uttalelser.

Og faktisk med Putin også. Personportretter der han blir framstilt som psykopatisk diktator er ikke relevant. Han gjør det som forventes av ham i sin rolle som tsar, en kynisk geopolitisk sjakkspiller som utmanøvrerer vesten og sørger for at Russland er fryktet. Feiler han i dette, feiler han også i sin rolle som tsar og går en uklar fremtid i møte.

4 Likes

Det tok meg litt tid å forstå dette med “den sterkes rett” i russisk kultur. Jeg tenkte i starten av krigen at det var en realpolitisk vinkling - vi er nødt til å erkjenne at virkeligheten er slik, og forholde oss til det - selv om vi ikke liker det. Etterhvert har jeg forstått at det stikker mye dypere, de mener virkelig at det er moralsk riktig at den sterke har rett til å bestemme over den svake. Det var en som skrev at det eneste man trenger for å forstå russisk kultur er begrepsparret: dominant/submissive.
Men som du skriver betyr det også at putin mister makten hvis krigen går mot tap. Jeg tror det går den veien, og at det bare er et spørsmål om tid før det er “kritisk masse” nok til å avsette putin. Og som jeg antydet i en post litt tidligere i dag tror jeg også det betyr at den putin som beordrer a-våpen er en putin som ikke lenger fremstår som sterk, og derfor vil ordren heller ikke bli utført.

3 Likes

Har bodd/jobbet noen år i Baltikum, så ikke spesielt overasket over hva som står i den tråden, bare interessant å lese det svart på hvitt. Det henger nok litt igjen i alle eks-sovjet land, har i hvert fall sett det selv i Baltikum, men mer før, begynner å komme seg der, men i beste fall går det nok noen generasjoner i Russland å bli kvitt den mentaliteten dessverre når det henger igjen i demokratiske EU-land i flere tiår.
Er nok en del av det i Ukraina også, men vil tippe det forsvinner fortere på grunn av krigen.

6 Likes

Får håpe putin ikke slipper så lett unna om han stikker til Sør Amerika . Men på en annen side må han se seg over skulderen hver dag ,og vil aldri få fred så lenge han lever.

3 Likes

Merkelig med disse søramerikanske landene som historisk har vært villig til å gjemme unna verdens verste avskum… Fra Mengele til Putin…

5 Likes

Veldig praktisk for alle om Putin får fritt leide til å leve resten av livet på en stille isolert plass.

Fjerner behovet for en borgerkrig og mer blodbad.

7 Likes

Dette har jeg også lurt på, disse brannene i Russland som dukker opp på Twitter. Er det bare russisk sikkerhetskultur? Produksjon på høygir? Påsatt brann for å skjule at produksjonskapasiteten ikke er der? Sabotasje? Ser bare spekulasjoner om hva årsakene er.

3 Likes

Virker som putin begynner og bli forvirret ,et dårlig tegn om dette stemmer .Er dette jeg stusser over.
I en kryptisk uttalelse i Kirgisistan, sa Putin at Moskva ikke ville være de første til å utplassere atomvåpen.

– Hvis vi ikke er de første til å bruke dem under noen omstendigheter, så vil vi heller ikke være de andre til å bruke dem, sa Putin, ifølge

Ekstreme mengder skremselspropaganda som kommer fra denne «abcnyheter»-nettsiden.

5 Likes

Vi må ikke ta denne sinte og forvirrede gamle mannen seriøst. Vi bør bare svare “OK doomer”.

4 Likes

Putin passer på å stå en meter foran resten for å virke større. De som er høyest er plassert så langt mulig fra putin som mulig. Sympatisk.

3 Likes