Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

kaldere og kaldere

1 Like

Litt fakta om om Patriot missilet … bra med flere bekymring for RU

image

5 Likes

Vet vi hvilken version UKR får enda? Jeg har sett flere mene Pac2, mens andre håper Pac3.
Men ikke sett noe definitivt.

USA kan bare svare at det har konsekvenser å bombe uskyldige naboland.

1 Like

Ulempen er at det må 90 personer til og drifte og vedlikeholde Patriot systemet .USA vurderer og sende personell inn i Ukraina . Og USA vil ikke gi etter for trusler i fra russland.

1 Like

Virker som en fin måte å hjelpe. Holder liv i ukrainske arbeidsplasser som produserer viktige bidrag til at Ukraina kan klare seg gjennom vinteren.

12 Likes

Jeg tror 90 personer er det USA sender når de utplasserer Patriot. De sender imidlertid flere batterier. Ukraina får trolig bare ett batteri.

En annen sak er at radaren er veldig bra. Radaren var grunnen til at Kina protesterte så kraftig på utplasseringen i Korea. Den så visst langt inn i Kina.

2 Likes
5 Likes

Nesten komisk at Russland truer med krig mot Nato, så lenge de ikke en gang klarer å vinne over Ukraina!
Og bruker de atomvåpen, så blir jo det en selvmordsstrategi, lignende den Japanerne brukte i andre verdenskrig. Bare med den forskjellen at for Russland er det hele landet som er innsatsen, og ikke bare et enkelt fly… Ikke så sikker på at mange i Russland vil være enig med Putin at det er greit å vinne en krig der prisen er fullstendig utrydding av det Russiske samfunn…

5 Likes

De stadige missilangrepene inn i Ukraina mot infrastrukturen gjør meg bekymret for at befolkningen til slutt gir opp. I tillegg frykter jeg at Russland klarer å bygge opp nok styrkekapasitet til en våroffensiv som kan presse frontene tilbake. Jeg tenker det er begrenset hvor lenge Ukraina klarer å stå i mot.

Det lange løp blir slitsomt ja, men det er også risikoer på Russlands side i forhold til varighet. Tror Ukraina holder lengre enn Russlands vilje til å ofre. Prisen blir dyrere for hver unge russer som dør, både i omdømme, men også deres framtid som land. Det er også det økonomiske aspektet, hvor Russland betaler dyrt på mange fronter.

1 Like

Det finnes ikke historisk grunnlag for å hevde at terrorbombing bryter ned kampviljen til befolkningen. (Perun hadde en video om dette.)

3 Likes

Det dør jo også mange på ukrainsk side, og de har neppe utømmelig med mannskaper.

Snarere tvert i mot,de blir mer innbitt mot russerne og vil slåss til siste mann. Men de har med vind på slagmarken ,og har håp om stadig bedre våpen og luftforsvar ,sist nå Patriot som hjelper på kampviljen til soldater, og sivile. Ukraina vil holde ut er mitt tips.

1 Like

Dette så man også under bombingen av London under andre verdenskrig. Blir man nesten truffet og overlever øker følelsen av at man er uovervinnelig og moralen stiger. Motsatt effekt av det Hitler forventet.

8 Likes

Militært sett ser tapene ut til å være håndterbare for Ukraina. (De jeg kjenner omtaler tapene som veldig triste, men ingen synes bekymret for forsvarsevnen.)

Et interessant aspekt ved krigen er at Ukraina nå har langt flere godt trente soldater enn da krigen startet. Russland har på din side langt færre godt trente soldater enn da krigen startet. Videre er Russlands kapasitet til å trene soldater kraftig redusert (sendte treningsavdelingene til fronten), mens stadig flere land tar på seg å trene ukrainske soldater.

Ser vi på materiell, er trenden den samme. Stadig dårligere utstyr på russisk side, mens ukrainerne får stadig bedre utstyr.

Ser man samlet på trendene, er det vanskelig å forstå at Russland skal komme bedre ut av krigen enn Ukraina i det lange løp.

13 Likes

Når vi snakker om russisk kampevne.

200 var en av de beste og mest moderne avdelingene, og nå snakker man om årevis før de er tilbake på nivået de var før krigen.

10 Likes

Det tviler jeg svært sterkt på. Storbritannia ble bombet sønder og sammen under andre verdenskrig. Det var aldri snakk om å gi seg.

Den eneste grunnen til at Ukraina ender ved forhandlingsbordet med Russland (eller i en frossen konflikt) før de har kastet ut Russland fra Zapo[…], Donbas og Krim er hvis de ser at støtten fra vesten ikke er god nok til at de vil klare det. De har viljen, vi har det de trenger.

6 Likes

Ukraina har vel selv nevnt at tapene svinger fra 1:2 til 1:9. Tapene har lenge ligget på rundt 1:7. Det var som verst rett før Ukraina fikk Himars, når de ble drevet ut av lommen i Donbas. Russland tar nå enorme tap når de angriper rett inn i gode ukrainske stillinger uten å klare å slå ut det ukrainske artilleriet.

Fra Ukraina sin side, så kommer 96% av de som blir skadet tilbake i felt igjen. De har fått vester og hjelmer som gjør at skadene de får er hovedsakelige på armer/bein, ikke hode/overkropp. På den andre siden, så er veldig mange russere svært dårlig utrustet og får dermed mer skader til hode/overkropp, som pga elendig russisk logistikk når det kommer til evakuering av skadede fører til død.

2 Likes

Verdt å ta med seg at UKR kjører en NATO tilnærming til evakuering av sårede. Mens russerene slenger deg på en lastebil om du er heldig og kanskje er du i live når lastebilen er fremme på sykehuset.