Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Kanskje hæren er så hemmelig at selv ikke russerne vet hvor den er? :crazy_face:

Det lukter vel heller propaganda av slike påstander. Russiskvennlige stemmer har sagt siden starten av krigen at resultatene har vært svake for Russland så langt fordi de strategiske geniene i Kreml bare myker opp Ukraina med styrker de har råd til å tape, men nå snart kommer proffe soldater med bra utstyr. Dersom Russland klarer å lage en hær i en krigssituasjon med sanksjoner og brist på utstyr som er bedre enn den de hadde ved inngangen til 2022 så har de utført logistikkmessig svartekunst. Jeg tror det ikke før jeg får se det.

9 Likes

Tviler på at de skal lage en hær, men de har noen avdelinger med bedre trente soldater. Disse trenger desperat til restitusjon, og jeg tviler ikke på at Russland gjerne ofrer et lass med mobics for at de skal få en pause.

Jeg tror forøvrig at en ny ukrainsk offensiv vil ødelegge alle russiske forsøk på å få hvilt de beste avdelingene. Det er også tvilsomt om de kan få erstattet eller reparert mesteparten av utstyret disse avdelingene har mistet. Mulig at de kan ta fra andre avdelinger.

6 Likes

Nå synes jeg du tar litt for lett på situasjonen. Ukraina klarte å ta tilbake Kharkiv området nettopp fordi de russiske forsvarslinjene var dårlig bemannet. Kherson var mulig å ta tilbake fordi Russland var i en forferdelig posisjon på vestsiden av elven. Vi så at det var veldig vanskelig for Ukraina å rykke fram mot Kherson nettopp fordi russerne hadde godt bemannende forsvarslinjer.

Det tyder på at det vil bli veldig blodig for Ukraina å ta tilbake territorium når russerne har flere lag med forsvarslinjer som faktisk er godt bemannet og som i tillegg er minelagt og befestet med anti-tank våpen som ATGMs, samtidig som man blir beskutt av mortars og artilleri når man rykker fram. At Ukraina ikke har de tyngre våpene de trenger for dette er soleklart.

Jeg anbefaler å høre på Michael Kofman sine analyser, han følger det russiske militæret som akademisk forsker, han har vært i Ukraina nå under krigen og snakket med de som slåss og han har mye mer nøkterne og balanserte analyser enn man finner på twitter. Der er det mye ønsketenkning og rykter.

6 Likes

100.000 døde soldater —> 100.000 hevnfulle enker + 100.000 sinna mødre = 200.000 skumle soldater :man_shrugging:

5 Likes

Ja vestlige politikere skyter seg selv i foten. Dette utstyret koster ingenting i forhold til hva de betaler så lenge denne krigen er pågående. Hadde Ukraina fått dette i sommer så hadde Russland blitt kastet ut allerede.

11 Likes

Skal denne hæren være bedre trent enn de beste som allerede er dau? Hvorfor skal denne hæren plutselig være så mye bedre? Foruten antallet så klart.

Antallet storbranner i Russland har vokst den siste tiden.
I løpet av de siste to ukene har omtrent ti slike branner funnet sted:
et oljeraffineri i Sibir,
et oljedepot i Bryansk oblast,
kjøpesentre i Moskva og Moskva oblast,
et termisk kraftverk i Perm,
et oljeanlegg på en flyplass i Kursk ,
og Slava-anlegget i Bryansk oblast tok fyr.

7 Likes

Hvordan spiller det ut om du gir tilsvarende for USA?
(la oss kalle det normalen :p)

Med andre ord som Kherson, der hadde Russerene MASSE linjer og de beste folkene sine + masse artilleri. De tapte.

3 Likes

Ifølge de russer vennlige, så er det 500.000 av de beste folkene til Putin, samt at e har spart alle de tusen T90 vognene og annet snaks som russerene har. ( sannheten er at de på papiret bare hadde 437 T90 når krigen startet).

3 Likes

Russland trakk seg ut siden de var på feil side av Dnieper, mener du at det kan overføres til et tilsvarende angrep på russiske linjer andre steder i Ukraina? Nå sier jeg ikke at Ukraina ikke kommer til å ta noe mer territorium, men folk undervurderer utstyret de mangler og hvor store tap de vil lide hvis de skal på offensiven.

1 Like

Ja, det mener jeg. De meldte jo at vi er kommet for å bli i Kherson, og de trakk seg ut fordi tapene ble så store etter at Ukraine drev smarte og strategiske angrep. Dette kan gjentas over hele frontlinjen.

Strategisk bombing av våpen/ammunisjon og forsyningsdepoer har vist seg å være ekstremt effektive. Jeg tror UKR kommer til å fortsette med dette samtidig får de stadig mer moderne våpen som gjør at de kan treffe mål lengre borte.

Britene driver nå offisielt å vurderer å gi UKR en gladsak som går 500km og leverer flere hundre kg eksplosiver på en nøyaktighet på under 1 meter.

5 Likes

Det er ingenting feil med denne strategien, men det er fortsatt flere utfordringer og begrensninger:

  • Ukraina har fortsatt ikke fått ATACMS eller andre missiler med lang rekkevidde
  • Det er begrenset med HIMARS ammunisjon tilgjengelig generelt, Ukraina får stødige forsyninger, men de må fortsatt velge sine mål med omhu
  • Ukraina har kun fått rundt 350 vestlige haubitsere og rundt en tredjedel av disse er til enhver tid til service eller reparasjon, de gjenværende er spredt tynt over en veldig lang frontlinje. Skal Ukraina knuse frontlinjene til russerne trenger de store mengder konsentrert artilleri.

Den åpenbare løsningen er å sende mer 155 mm artilleri og ATACMS. Spørsmålet er hvor lang tid vil det ta å kaste ut russerne med utstyret Ukraina har nå og hvor mye raskere kan det gå hvis vi sender mer våpen. Noe fremgang er ikke nødvendigvis nok fremgang, med mindre man synes en 3 år lang krig er greit.

2 Likes

Jo de har fått raketter fra Tyrkia med 150km rekkevidde. Det er også flere kilder som hevder de har fått GLMS ( kan være skrevet feil) men er 150km rekkevidde raketter til Himars.

1 Like

russland truer USA med konsekvenser om de sender Patriot til Ukraina.

Den siste tiden har vi sett flere angrep på russiske stillinger som ligger utenfor normal Himars-avstand. Noe kan derfor tyde på at ukrainerne har startet de tyrkiske TRG 230-systemene, som har en rekkevidde på opptil 150 kilometer. Det betyr at de ukrainske styrkene kan angripe dypere bak den russiske forsvarslinjen, sier militæranalytikeren Jacob Kaarsbo til dansk

3 Likes

Mer europeisk snacks på gang, ref. under… pluss dette med den Boing/SAAB glidebomben ut fra HIMARS rørene med lang rekkevidde/ pin point nøyaktighet…

Tyskland hjelper Ukraina med mammut militærpakke, men venter på sin egen “Zeitenwende”

Ukrainas motoffensiv mot Russland for å bli “smartere” når USA vurderer å bevæpne Kiev med JDAM Smart Bomb Kit

Fransk-italiensk boost for Ukraina! Kiev kan få SAMP/T missilforsvarssystem når S-300-er blir bombet ut

7 Likes

Mye bilder fra bakmut. Russerene bruker fortsatt MYE artilleri på å ikke treffe.

Fryktelig dyr måte å redusere neste års kornavling på, det der ja.

1 Like

Russ kan holde munnen sin. Det er ikke snaklk om at de kan vinn uten 3dje verdens. vil de det?

De driver hardtrening i hviterussland. minner litt om monty python (se under)

5 Likes