Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Usa vinner enormt på dette. Eu og Norden også for ikke å snakke om de andre stan landene rundt Russland pluss Georgia osv…

3 Likes

« Putin: Alle konflikter endar med diplomatiske forhandlingar»

Noen som er under hardt press. For en taper

3 Likes

Putin: »Vi vil afslutte krigen«

Over 300 dage efter Ruslands invasion af Ukraine har Vladimir Putin i dag gjort status over krigen, skriver The Guardian.

På et pressemøde siger den russiske præsident, at han vil have krigen afsluttet.

»Vores mål er ikke at være den, der drejer svinghjulene i denne militære konflikt, men tværtimod at afslutte krigen. Det stræber vi efter, og det vil vi fortsætte med.«

I samme ombæring kommenterer han også Zelenskyjs USA-besøg, som fandt sted onsdag aften dansk tid.

»Alle væbnede konflikter ender på den ene eller anden måde med en eller anden form for forhandlinger på et diplomatisk spor. Før eller siden sætter enhver part i en konflikttilstand sig ned og indgår en aftale. Jo hurtigere denne erkendelse kommer til dem, der er imod os, jo bedre. Det har vi aldrig opgivet.«

Samtidig nedtonede han også betydningen af det Patriot-luftforsvarssystem, som amerikanerne har givet til Ukraine - et system, han beskriver som »ganske gammelt«.

5 Likes
3 Likes

Faen t folk hele gjengen :face_with_symbols_over_mouth:

2 Likes

boom

20 Likes

The largest Chinese company refused to transport Russian oil
(…)
As noted, 4.4 million barrels of oil were loaded in Kozmino within ten days of the restrictions on tankers, while 8.8 million barrels were loaded during the same period last month.

8 Likes

Hvis vesten slutter med våpenleveranser så kommer vi snart att snakke russisk her også.
Alternativet til våpenleveranser er ikke fred, uten at ryzzland fortsetter vestover tils det tar stopp vid havet.

2 Likes

Takk for linker, det begynner å bli en del “Preparing for the final collapse”-artikler. Slike kollapser skjer uventet. Jeg husker da muren falt så var det en student i statsvitenskap som måtte levere inn hovedoppgaven sin like etter at muren falt. I oppgaven hadde han konkludert med at muren ville bestå i all overskuelig fremtid. Oppgaven ble sikkert bedømt som god etter faglige kriterier, men det kan være skummelt å ta slike kollapser for gitt også. Et annet scenario er at Russland blir et nytt Nord-korea, at Putins posisjon blir enda sterkere og nasjonen enda mer skakkjørt, enda mindre ytringsfrihet osv., egentlig dit de er på vei nå men uten kollaps.

6 Likes

russland fjerner bevis for krigsforbrytelser før de sannsynligvis blir tvunget til å trekke seg ut.

2 Likes
6 Likes

Hvordan dør Nikita Juferev?

  • Faller fra et høyt bygg
  • Faller ned en trapp
  • Selvmord med flere hodeskudd
  • Tar livet av familien før selvmord
  • Drukner i et basseng

0 stemmegivere

1 Like

Neste stopp er de 300 milliardene dollar som den russiske sentralbanken har i EU og USA? Det er faktisk nok til å utgjøre en forskjell for gjenoppbyggingen av Ukraina. Svært utsatt for korrupsjon med så mye penger da…

4 Likes

Putin vil ha våpenopplæring i skolen. Kanskje ikke så dumt
Da jeg vokste opp hadde jeg og mine gjevnaldrende jaktinteresserte haglegeværet stående på soverommet
Tidene har sannelig forandret seg i Norge
Til gjengjeld fikk jeg skryt av både sersjanter og fenriker i militæret mange år etter for gode skyteferdigheter. En opptur det, siden der stort sett bare var kjeft å få :wink:

6 Likes

Vi må ikke glemme den daglige oppdateringen fra fronten:

:ukraine:
Og her er vel forklaringen på det høye antallet soldater i forhold til moderate tap av utstyr:

7 Likes

Sannsynligvis det som gjør at antallet er så høyt ja.Det som er synd er at dette kan være ‘soldater’ som putin nesten har lyst å bli kvitt av ymse grunner

Ukrainerne nevner også tre “command points”. Etter sigende dirrigeres wagner sin kanonføde med radio fra kommandopunkter basert på droneobservasjon. Disse kommandopunktene må ligge tilstrekkelig nært fronten til å ha dekning med billige kommersielle radioer og droner.

Forhåpentligvis har det kalde været gjort det lettere å finne disse kommandopunktene.

4 Likes

Hej Norge

Lidt julelæsning :scream:

Det går ikke stille for sig på Russisk stats TV —Solovyov i “TOP” humør :rofl:

HIMAS spreder juleglæde :christmas_tree: :coffin:

Milititopol FSB :firecracker:

:no_smoking: :no_smoking:

Naive og løgnagtige Russikiizzies :see_no_evil:

https://nationalpost.com/pmn/news-pmn/kremlin-says-russia-has-made-significant-progress-towards-demilitarizing-ukraine

Solovyov igen igen :rofl:

Mer løgn :shushing_face:

Dansken :christmas_tree:

14 Likes

@mg3344

Interessant mimring og ettertanke.

Der jeg vokste opp var det en allmenn forventning om at når gutter fylte 15, skulle man gå på “heimevernskontoret” og ta ut en Mauser - og sjølsagt også en trekasse med ammunisjon (og hente en ny da den første vsr tom).

At jeg da det skjedde hadde gått på rypejakt i flere år, gjorde at jeg både forsto våpenet og kravene til sikker handtering.

Those were the days.

3 Likes

Heimevernet i Norge var oppe å gå (ca 90.000 deltakere) for en del år siden med rifle (AG3) og patroner (200) til lagring hjemme …

2 Likes