Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Det er litt dramatisk, for veldig mange av disse jobbet for internasjonale selskaper i Russland. Nå er de i armenia, georgia og andre land, og jobber fortsatt for de samme internasjonale selskapene. Men Russland får null skatt og null inntekt.

10 Likes

Ser dog at flere begynner å bli kritiske som er akkuratt det Russland og Putin vil. Men regner med denne pakken også går igjennom.

9 Likes

store og små bidrar. Putin prøver å bygge imperium. De som har skjønt det bygger allianser.

11 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes
11 Likes

Whohoo!:champagne::partying_face::partying_face:

8 Likes

Mange har klødd seg i hodet over de store tapene Russland aksepterer i angrepene mot Bachmot, siden byen har liten strategisk verdi etter tapet av Kharkiv regionen.

Her er en tråd som mener at det hele er en maktkamp mellom Shoigu og Prigozhin. Sistnevnte ser seg som en utfordrer til Shoigu, som kvitterte med å gi han et håpløst område da Prigozhin skulle vise at Wagner er mye bedre enn den russiske hæren.

https://nitter.nl/noclador/status/1605712530759884808#m

12 Likes

Litt mer russisk denazifisering:

  1. Nadezdin sier et par ting i debattprogram som er litt motstrøms i Kreml (ikke første gangen på dette programmet). Programlederen parere med at han er i sitt 7. ekteskap og …" dessuten, la oss ikke glemme at han er en jøde" …
  1. Rogozin ble skadet da restauranten han feiret bursdagen i ble angrepet. Denne tidligere ministeren til Putin og sjef for Roskosmos har flere ganger blitt observert med Nazi-hilsen og sier bl.a. “la oss fullføre jobben som våre forfedre ikke fikk gjort og utrydde dem (ukr) for våre barnebarns skyld”.
7 Likes

Med tanke på at vatnikene har gravd seg ned i skyttergraver, i stor grad bemannet av dårlig trente og uerfarne mobilister, langs hele fronten… tilsier at putler bør be til alle tilgjengelige guder om at han ikke gjør en feil som involverer NATO og USA.
Slike statiske forsvarsverker vil være særdeles sårbare for en dedikert og målrettet luft-offensiv fra NATO, og innenfor skuddhold står det mange høyt motiverte ukrainske soldater klare til å lage hakkemat straks forsvarslinjene blir smadret og panikken setter inn.

7 Likes

Dmitry Rogozin ble nesten astronaut…

Dmitry Rogozin, Former Deputy Prime Minister of Russia for Defense and Space Industry

3 Likes

En karriere med rakettfart. Han har tydeligvis skjønt hvordan man slår seg opp og frem i Russland.

3 Likes

Russisk propaganda er litt annerledes :exploding_head: Essensen her er jo egentlig at gamle krigsveteraner sliter i samfunnet og får ikke endene til å møtes så løsningen for en middelaldrene mann er å verve seg så datteren kan få seg en iPhone …

2 Likes

:fire: ATACMS:

Arestovych is skeptical, if :us:U.S. has decided, if they want fast defeat of :ru:, and ATACMS won’t be provided before that. It’s not that :us:U.S. is cruel and wants deaths of :ukraine: Ukrainians, but they don’t have plans for post-Putin :ru:, or world after collapse of :ru:. :us: U.S. will never let situation develop unpredictably.
Fast collapse of :ru: could lead to world much worse for everyone, including :ukraine: Ukraine. For example Prigozhin could get to power, 20 of Kadyrov-like warlords getting nuclear weapons uncontrollably.
However previously impossible things are happening. Patriots were out of the question before, now they are being supplied. As Churchill said “Americans will always do the right thing, only after they have tried everything else”. The same will happen with ATACMS, :ukraine: Ukraine will at some point get M1A1 Abrams, F16, F/A-18 Hornet and so on, but of course we wish for much sooner.

Min utheving. Interessant perspektiv på amerikanere. Føler det er noe sant i de ordene.

— 45k 152mm artillery shells, 20k 122mm artillery shells, 50k 122mm rockets for BM21 Grad
Most of that ammunition is for old soviet equipment, Arestovych has no idea [wink] where :us:U.S. got it.
:ukraine: Ukraine is still using a lot of soviet weapons, and if those sources don’t dry up, situation in front will significantly change for the better.

Interessant! Jeg lurer på om dette er ammo laget i Øst-Europa, men betalt av USA. Ukraina har fortsatt veldig mye sovjet-era artilleri og vil gjøre at de nå får brukt dette i mye større grad.

8 Likes

Det jeg tenker på når jeg ser det flagget er at de soldatene som signerte der er på en svært utsatt del av fronten og flere av dem kommer til å dø under denne konflikten. Det gjør meg rimelig trist.

As Churchill said “Americans will always do the right thing, only after they have tried everything else”

Dette sitatet, fra innlegget over er der jeg tror dette bærer, det bare tar tid og mange ukrainere vil dø fordi støtten tar tid å bygge opp. Jeg vil ikke si forgjeves, for jeg tenker at en av grunnene til at Russland ikke faktisk tyr til atomvåpen her er den stødige opptrappingen av konvensjonelle våpen til Ukraina. Det er ingenting som kommer som et sjokk på dem.

På et tidspunkt, så håper jeg Russland innser at de må trekke seg tilbake fra Ukraina, på samme måte som de først trakk flåten sin tilbake til havnene fra Svartehavet, fra Snake Island, fra Kharkiv og nå sist, fra Kherson.

15 Likes

Jeg tenker at dette er noe av det mer fascinerende jeg har vært vitne til. Et ukrainsk flagg signert av soldater ved den mest utsatte og intensive fronten i krigen mot Russland, blir levert personlig til presidenten, som så reiser til USA og leverer flagget til USAs folkevalgte dagen etter. For et symbol på samhold mellom demokratier, men også et symbol på at demokrati ikke er gratis.

Vanskelig å sette ord på hvor historisk dette er. Zelensky bærer moderne demokratiske verdier på sine skuldre. Dette vil bli studert av mange generasjoner etter oss.

31 Likes

Ender vi opp i en situasjon der Russland truer med å bruke atomvåpen hvis ikke vesten slutter med våpenleveranser ?

1 Like

Ja, sånn ca annenhver dag :laughing:

Men for å være seriøs. Det mest nervepirrende blir hvordan Putin og Russland reagerer den dagen de blir sparket på hue og ræva ut av Krim-halvøya.

12 Likes

USA har vel akkuratt banket igjennom omnibus bill som inneholder 44mrd dollar i våpenhjelp til UKR.

Såe… Russland kan si og true med hva de vil. Tape vil de uansett.

5 Likes

Bra rapport.

For 5% av USA sitt militærbudsjett er 50% av russlands kampevne tatt ut.

20 Likes