Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Det er alt for mange teorier som baserer seg på at motstanderen ikke tilpasser seg. I ukraina foregår det mange tilpasninger på begge sider, både militært og sivilt. Noe av tilpasningen er i energi og varmesektoren, der konsekvensene av angrep etter hvert blir mindre.

Med tiden vil Russland måtte komme på andre måter å angripe sivil infrastruktur på enn i dag, om de vil ha samme effekt som i dag.

4 Likes

Det som overrasker meg er Russlands prioriteringer med tanke på bruk av de mer avanserte våpnene de har.

De virker som dem bruker en stor del av visse ressurser for å angripe sivile mål, mens militære mål forblir urørt.

Samtidig kverner Ukraina videre mot Russiske militære mål. Så selv om Russland fyrer av gårde 70 missiler, reduserer dem ikke Ukrainas militære styrke/evne.

5 Likes

Slår meg at VG publiserer russiske pressemeldinger fremfor å finne ekte kilder. Angående angrepet i engels så har de ukritisk postet det russiske medier meldte. Som ikke stemmer med visuelle bevis på bakken.

Ingen andre medier har postet noe om angrepet på engels.

7 Likes

Jo, NRK

2 Likes

Nevnt i DB og.

["Tidligere mandag bekreftet russiske myndigheter at tre personer ble drept da en ukrainsk drone ble skutt ned over en russisk flybase.

  • En ukrainsk drone ble skutt ned i lav høyde idet den nærmet seg Engels-flybasen, sto det i en uttalelse fra forsvarsdepartementet i Moskva mandag morgen.

  • Som følge av vrakdeler som falt ned, ble tre russiske militære tilhørende det tekniske personellet på basen, drept, står det videre.

Både ukrainske og russiske medier meldte flere timer tidligere at Engels-basen var rammet av eksplosjoner. Ifølge det ukrainske nyhetsbyrået RBC-Ukraine dreide det seg om to eksplosjoner på flybasen.

Det russiske nyhetsmediet Baza meldte, med henvisning til lokale innbyggere, at flyalarmen ble utløst og at det ble hørt én eksplosjon."](Nyhetsstudio - Russland: - Likvidert ukrainske sabotører (dagbladet.no))

2 Likes

Grunnen til at man strykes for å sitere wikipedia er ikke at man ikke kan stole på det som står der. Det er fordi wikipedia har alle kilder sitert og man skal aldri bruke en sekundærkilde når primærkilden er tilgjengelig. Spesielt på wikipedia hvor den står rett under. :slight_smile:

8 Likes
11 Likes

Bare de siste to ukene har det vært rundt et titalls branner, inkludert de ved oljeraffinerier i Sibir, oljedepot i Surazh-distriktet i Bryansk oblast, store kjøpesentre i Moskva og Moskva oblast, termisk kraftverk i Perm, oljelagringsanlegg ved flyplassen i Kursk, Slava-anlegget i Bryansk oblast, etc.

4 Likes

Den Russiske storyen ser ut til å være feil

7 Likes

29 Likes

Ruzkisenes idé er at man med attacker mot sivile skall knekke dem å få dem at gi opp. Det man mibommer på er at dette historiskt ikke har fungert bra. Man bommer også på at ukrainas militær fortsetter som før med att sprenge og elde opp den ruzziske militærens utstyr og mannskap.

4 Likes

VG er en clown-avis.
Det finns nok ikke mye info at publisere om øvelsene på Engels-basen. En kort video viser en del “prblem med eld” øver ett område om kanske 200 meters bredd og en meget kraftig explosjon. Explosjonen kan ha varit f.eks en gasolflaske før sveis som exploderte.
Knappast forsikringsbedægeri denne gangen, men det kan vare personer som blitt tvangs-rekrutert til krigen som eldar opp utstyr før att på den måten forsinka sin egen undergang.

Interessant hvis Ukraina klarer å få stoppet angrepene på russisk jord.

Kilden er god, men han støtter seg på “snakk”, så selv om det høres troverdig ut, så vet man ikke helt hva som har hendt enda. Kanskje røyket Ivan bare på feil sted?

4 Likes

Etter sist angrep mot Engels så har RUS sine missile angrep mot UKR vært mindre og svakere. Så noe effekt hadde det.

Ryktene sier 3-5fly kan ha blitt skadet utifra hvor eksplosjonen skjedde.

Kan også være at rullebanen ble skadet. Forhåpentligvis ser vi satelittbilder ila et døgn eller to.

6 Likes
8 Likes
3 Likes

Om du er russer og ikke støtter Putin 100 %, så er det en regel man må lære seg; Bestill hotelrom i første etasje…

:arrow_heading_down:

4 Likes

Får vel snart kartlegge alle russere i Norge om dem er Putinvennlige. Så rett ut med dem. Nå er det nok.

11 Likes

Det er litt overraskende at man ikke har gjort det allerede.

3 Likes

Av de om lag 15 000 russerne som bor her i landet, vil jeg tro et klart flertall er sterkt imot Putins krig. Men av disse igjen ligger nok de fleste lavt i det offentlige rom av hensyn til familien i Russland.

De øvrige regner jeg med PST har rimelig god oversikt over. Men får jeg mistanke til noen, hjelper jeg gjerne PST.

8 Likes