Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Noen av disse russerne og norske putinverstehere har helt tydelig påvirkningskraft på nordmenn. Jeg overhørte nettopp en debatt i lunsjen på jobb om at man må passe seg for å lage et heltebilde av Zelensky. Hadde man fulgt med så hadde man fått med seg at det er et visst underlag for omtale mannen som en helt. Men dette var visst “farlig” og “vi kunne umulig vite hvor mange svin han hadde på skogen”. What about…

Samtidig trykker avisene artikler som er hentet rett fra Russiske pressemeldinger. Det er komfortabelt å trekke nisselua ned foran øynene i dette landet.

17 Likes

I forhold til hva man kan og hadde forventet fra Ukrainas ledelse i denne situasjonen, så er Zelensky helt klart en helt av en leder. Både på det menneskelige, kommunikasjonen og det det virker som han ofrer og risikerer for landet. Hadde aldri forventet at det skulle være en så god leder der mtp. all makt Russland har hatt i regionen. Når krigen er over en dag håper jeg de retter blikket innover og får ryddet opp i korrupsjonen de har arvet delvis fra Russland, men det er ikke tiden for det nå. Det kan tas i fredstid, så lenge det ikke går utover kampevnen, som det hittil ikke ser ut til å gjøre.

6 Likes

Jeg håper ikke Zelensky biter seg fast ved makta men at Ukraina blir et velfungerende demokrati. At Zelensky etter å ha oppnådd skyhøy populæritet biter seg fast som Viktor Orban tenker jeg kunne vært et veldig dårlig utfall.

At han blir en slags symbolsk nasjonalhelt ville ikke vært noe rart - men helst ikke en “nasjonens evige fader” type.

9 Likes

Sikkert sundt å velge noen nye etter hvert. Vanskelig å se for seg hvem andre vesten kan “stole på” nå :stuck_out_tongue: Tør vi la folket velge fritt når Russland har trukket seg ut rent materielt?

1 Like

Zelensky har forbudt Russiske partier og den russiske kirken.
Dette brukes HARDT mot han. Samtidig er begge deler forlengede armer for Moskva, og naturlig å forby.

Finnes svært lite eller ingenting som tyder på at Zelensky kommer til å “bite seg fast” ved makten.
Da vil han nok enkelt bli styrtet av Hærsjefen som er ekstremt populær.

Fordelen med Zelensky er at han er en god selger. Og det er jobben hans. Selge Ukrainas sak til vestlige land for å skaffe støtte. Samtidig har han tatt grep for å fjerne korrupte elementer. En jobb som kommer til å ta all tid til neste president som overtar etter han.

6 Likes

Krigen krever en type ledere, freden en annen.

Churchill var britenes ubestridte leder under krigen mot Hitler, men tapte parlamentsvalget i 1945.

10 Likes

Det er verdt å merke seg at Zelensky (og mesteparten av den ukrainske ledelsen) tilhører en annen generasjon enn Orban og Putin (og mesteparten av den russiske ledelsen). Jeg ser dette også igjen i de som demonstrerer for Russland i Østeuropa. Det er i hovedsak mennesker over 60 år. (Pluss noen få nynasister.)

Den yngre generasjonen har reist, og gjerne arbeidet, i Vesteuropa. De har sett at samfunnet fungerer bedre der enn hjemme, og de har ikke minner fra den gangen man kunne skaffe seg presonlige privilegier ved å anngi naboen.

8 Likes

Vi har en parallel

Landssvikanordningen av 15. desember 1944 gjorde partimedlemskapet ulovlig med tilbakevirkende kraft. Anordningen ble iverksatt ved freden 8. mai 1945.[2] Tilbakevirkningen var i strid med grunnlovens § 97, men i tråd med det sinne som gjorde seg gjeldende rett etter krigsslutt.[3]

Jeg tror ikke nødvendigvis zelensky kommer til å sitte så lenge etter krigen er vunnet. Jeg tror heller ikke at noen i Ukraina vil finne seg i at han klamrer seg til makten. Jeg synes ikke det virker som zelensky er en fyr som vil prøve å bli diktator.

11 Likes

Det tror ikke jeg heller.

Tipper han får en periode etter krigen. Så gir han stafettpinnen videre til noen andre.

2 Likes

Og så reiste de hjem i titusener for å gå rett i krigen

2 Likes

Pratet med en ukrainer, han sa at barnehagen var gratis der. Så helt bakstreverske er de ikke 🫣

Jeg tror det har skjedd mye der de siste årene. De har klart å holde togene kjørende og posten levert også. I kharkiv, så fikk de toget i gang igjen i løpet av noen få dager. Har sett de fikse broer utrolig kjapt. At de har strøm i det hele tatt er utrolig etter alle angrepene.

11 Likes
7 Likes

Zelensky ble valgt som president før Russland gikk til full krig.

Churchill tapte valget etter krigen fordi han gikk til frontalangrep på kommunistene, og med det store deler av arbeiderklassen den gangen.

1 Like

Absolutt, en slående forskjell mellom Russland og Ukraina. Russland domineres av gubber som har levd starten på et vellykket karriereliv i Sovjet, og som har opplevd at systemet de opportunistisk hadde lært seg å navigere innenfor ble revet vekk. Putin shoigu, gerasimov, lavrov og de andre sjarmtrollene. Det ukrainske forsvaret har sluppet neste generasjon til, helt opp til toppen. Jeg synes man kan se mye av det samme i Belarus, der gamlefar enn så lenge klarer å klamre seg til makten. I Russland er det mye tyngre lass å velte for å bli kvitt denne gjengen. Det er nesten slik at det heller er lettere å være kritisk til det bestående hvis du er en eldre kvinne uten de store karriereplanene innenfor det bestående systemet.

2 Likes

Ser ut som sanksjonene virker

11 Likes

Traff godt her mr mccain.

11 Likes

Har til og med fått en egen emneknagg, #RussianBankPanic

1 Like

Kanskje vi kan håpe på litt opprør i gatene nå. Kan fort starte nå.

3 Likes

Håper dette stemmer!.

11 Likes

Se denne videoen fra 2014 og hvilken grad av presisjon John McCain hadde. Anbefaler retweet for spredning

11 Likes