Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Nå får jeg snart den sagnomsuste tegneserie biografien om Putler i postkassa… Accidental Czar …gleder meg.

Denne grafiske romanbiografien forteller om Vladimir Putins oppgang fra en KGB-offiser på mellomnivå til den autokratiske lederen av Russland, og avslører sannheten bak den sterke mannen han har brukt sin karriere på å dyrke.

I Vestens kollektive fantasi er Vladimir Putin en utspekulert tegneserieskurk, som stadig planlegger og planlegger å ødelegge fiendene sine over hele kloden og i Ukraina. Men hvordan ble en ukjent KGB-offiser på mellomnivå en av de mektigste lederne i russisk historie? Og hvor mye av Putins tøffe persona er en kalkulert prestasjon?

I Accidental Czar viser Andrew S. Weiss, en tidligere Russland-ekspert i Det hvite hus, og Brian «Box» Brown hvordan Putin har lykkes med å utpeke seg selv som en utspekulert politisk hjerne som er større enn livet – og hvordan resten av verden har spilt inn i Kremls hender ved å behandle ham som en. De knuser alle disse mytene og avslører mannen bak fasaden.

ROS FOR DENNE PUBLIKASJONEN

Accidental Czar er en absorberende og visuelt slående beretning om Vladimir Putins fremvekst og ta-ingen-fanger tilnærming til å utøve makt på verdensscenen. Andrew S. Weiss og Brian Brown har gjort en av de mest konsekvente historiene i vår tid mer tilgjengelig og engasjerende for lesere med alle bakgrunner. Jeg vil oppfordre alle som ønsker å bedre forstå kreftene som former det moderne Russland, og forstyrrer vår verden, til å åpne denne ekstraordinære boken.»
—Tidligere utenriksminister Madeleine K. Albright

" Accidental Czar forteller på en briljant måte historien om Vladimir Putins bane fra en “ingen” i den sovjetiske KGB til den mektigste mannen i Russland - og en av de mest fryktede mennene i hele verden. Andrew S. Weiss og Brian Brown situerer Putins metoder og verdenssyn i århundrer av russisk historie. Det er urovekkende, fengslende og underholdende.»
– Max Boot, historiker, seniorstipendiat ved Council on Foreign Relations, og spaltist i Washington Post

Accidental Czar er en overbevisende beretning om Putins historie, skrevet av en av Washingtons mest dyktigste analytikere av russisk politikk. Det vil gjøre mer for å utdanne den engelsktalende verden om Putin enn dusinvis av tidligere publiserte biografier til sammen!»
—Michael McFaul, tidligere USAs ambassadør i Russland og professor i statsvitenskap, Stanford University

«Vladimir Putin har ofte presentert seg selv som et tegneserieaktig bilde av en sterk mann, så det er glimrende passende at Accidental Czar bruker den grafiske formen til å fortelle den sanne historien bak karikaturen Putin har brukt de siste to tiårene på å kultivere. Bravo!"
—Susan B. Glasser, stabsskribent ved New Yorker , tidligere Washington Post -byråsjef i Moskva, og medforfatter av Kremlin Rising: Vladimir Putin’s Russia and the End of Revolution

"Denne biografien om Vladimir Putin kombinerer behendig underholdning og seriøs analyse. Den anerkjente Russland-forskeren Andrew S. Weiss og kunstneren Brian Brown har funnet den perfekte måten å introdusere kompleksiteten i russisk politikk og Putins særegenheter for et nytt sett med publikum. Alle burde ha en kopi av Accidental Czar i bokhylla.»
—Fiona Hill, seniorstipendiat ved Brookings Institution og medforfatter av Mr. Putin: Operativ i Kreml

“Denne kjekke grafiske romanen er engasjerende presentert og sofistikert i analyse, og tilbyr en skarp forståelse av Vladimir Putins makt og utfordringen den gir demokratiene i Vesten.”
—David Frum, stabsskribent ved The Atlantic, forfatter av Trumpocracy: The Corruption of the American Republic , og tidligere taleskriver for president George W. Bush

"Med et villedende enkelt design og en fargepalett som speiler kunstverk og propagandaplakater fra den kalde krigen, legger Browns kunstverk betydelig til teksten, og gir nesten hver eneste setning en slags illustrasjon og bryter deretter opp den kompliserte statsvitenskapen og historien rundt emnet. "
– Bokliste

“Dette er en veldig viktig bok[…]Få den, les den, gi den videre.”

7 Likes

Jeg er rimelig sikker på at vi hadde vært klar over det hvis det var tilfellet. Jeg vet de flyttet endel nyere panser til Svatove nylig. Jeg antar fordi de begynte å bli veldig presset der (og ved Kreminna). Problemet til Russland er at Ukraina har faktisk såpass med presisjonsammo at det er vanskelig å ha panseret innen 20 km fra fronten uten at det blir tatt ut.

3 Likes

Franske 155mm BONUS runder er ankommet og tatt i bruk i UKR. Kjipt for Russiske mål :dagger:

16 Likes

For et merkelig våpen! (fungerer som frø fra lønnetrær)

8 Likes

Til “vanlig”, så klarer de seg nok uten dette, men hvis de skal sette inn en offensiv, så vil jo dette gjør at de kan slå ut veldig mye panser og artilleri på kort tid med relativt lite belte/lastebilartilleri. Mao, før angrepet, kjør på med Bonus-runder for å ta ut det som er av panser i et område, kjør innover, få oversikt over mer panser og artilleri som må tas ut og ta ut det også. Vips, så har Ukraina slått gjennom de russiske linjene.

Det Ukraina i tillegg trenger, hvis de har tatt ut det meste av russisk panser er APC-er for å kunne frakte sine egne tropper framover relativt trygt.

4 Likes

Også veldig effektivt mot Russisk motangrep.

Du har plutselig en form for “loitering” ammo som går 35km.

Betyr at du kan seriøst ødelegge russiske forsterkninger eller motangrep som skal prøve å stoppe angrepet ditt.

7 Likes

Dette tror jeg mange kjenner på, inludert meg. Følelsen av at russland er en supermakt, og at de må ha noe mer på lur. Jeg synes også det ligger som en implisitt antakelse hos mange kommentatorer.

Men myten om russlands enorme militære styrke er nok netop det, en myte. I alle fall hvis man skal tro på Phillips OBrien, som #Christian delte en tweet fra forleden. Hans har stort sett hatt rett I sine analyser, og et hovedpoeng i flere av hans tekster er at alt for mange har overvurderet russland og fortsatt gjør det.

5 Likes

Det finnes en SADARM versjon av excalibur og en tysk “SMART 155” system som ligner på dette systemet.

Til kolonner i bevegelse må det være rene giften. Stopp kolonnen med artilleri langt fra. Overvåk med drone. Ta ut resten med billigere skyts. Kolonne-killer.

4 Likes

Jeg tror det er samme eller lokal variant av samme. Ser at det er Bofors som lager BONUS. Og Smart ammunisjonen samt excalibur er begge tatt i bruk av UKR.

Rettelse ikke helt det samme men veldig likt.

2 Likes

UKR planlegger noe, enda et 100% treff.

8 Likes

Det er jo taktikken til Ukraina, slå ut logistikk og ledelse, angrip når forsvaret blir elendig. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Skal man vinne en krig må man ha motiverte soldater som føler de kjemper for en riktig sak.
Vi kan kanskje sammenligne med kampene i Russland under 2. verdenskrig. Da så vi hva Russland har av ressurser og hvordan motivasjonen steg når de måtte forsvare sitt eget land med ryggen mot veggen.

3 Likes

Da så vi vel strengt tatt hva Sovjetunionen hadde av ressurser. (Mye av dette var ukrainske ressurser.)

4 Likes

Mener du hva Russland evt sovjet hadde av Amerikanske ressurser. Siden Sovjet hadde tapt uten hjelpen fra USA.

4 Likes

Poenget var kun å belyse betydningen av motivasjon.
De Russiske soldatene som kjemper mot Ukraina må jo virkelig slite med å finne meningen med å risikere sine liv for Putin`s stormannsgalskap?
På den annen side ser vi betydningen av den store kampmoralen i Ukraina.

2 Likes

Kanskje du har rett allikevel:

Kort sagt, så mener de at Russland har tilgang på 3x så mange tanks som har vært slått ut hittil. Samtidig, det er uklart hvor lang tid Russland vil bruke på å fikse opp panseret som står til lagring. Kanskje kapasiteten er 50 i måneden? Eller 100? Eller 200? Hvis den er i den lavere enden av skalaen, så vil antall tanks Russland har tilgjengelig falle etterhvert som krigen pågår.

5 Likes

Litt av det samme i denne artikkelen, bare med Russlands rolle som økonomisk supermakt denne gangen. Mange har påpekt at Russland har en økonomi “bare” på størrelse med Texas o.l. Men det sitter likevel igjen et bilde av at Russland har et trumfkort i den globale økonomien ved at de kan bruke energi som pressmiddel.

Særlig i begynnelsen av krigen var Putin opptatt av at “vestens hegemoni er over nå”, den amerikanske monokulturen har feilet osv. Denne russiske økonomen viser at putins og mange i vestens bilde av russlands trumfkort er sterkt overdrevet. Den globale økonomien vil klare seg utmerket uten Russland, som er på vei til å bli et nytt Venezuela. Vesten utfordres av et Kina som er inne i en bobleøkonomi. Når boblene sprekker der vil vi få en bipolar verdensorden med vesten og et litt mer ydmykt og konstruktivt , om ikke vennlig, innstilt Kina som aktører.Russland bliren kinesisk satellittstat.

6 Likes

Hvor stor prod. av artellerigranater kan ruzzerne egentlig klare?

Artikkelen mener at Ruzzland i tiden fra 2014 til 2021 produserte omtrent 3,5 mill 152 mm. prosjektiler (mest vanlige granaten). Med et forbruk på 20.000 per dag, er man oppe i 7,3 mill / år. I tillegg kommer betydelige mengder som blir offer for Himars. Tar man utgangspunktet i 2021 (året de produserte flest - mulig med tanke på invasjonen?), snakker vi om 730.000 (de mener dette er et optimistisk tall). Om vi nå dobler dette antallet som mulig max kapasitet er vi likevel bare på 1,5 mill i året, betydelig under det som er behovet for å opprettholde intensiteten i dagens artilleriangrep. At ruzzerne går til Nord-Korea for å få forsyninger, tenker jeg er et desperat trekk.

4 Likes

Russland har også tilsynelatende tømt alle lagre som finnes i Hviterussland for ammunisjon og granater.

1 Like

Jeg tenker jo at hvis det virkelig hadde stått ille til hos Russland, så hadde de ikke kastet bort 20k runder i døgnet slik de gjør nå, men brukt det mer for effekt. At de har gått til Belarus og Nord-Korea tenker jeg først og fremst er for å kunne fortsette som før, uten beskymringer for at lagrene blir lave.

Jeg tok jo opp dette med tanks, APC-er, artillerigranater osv ovenfor, men alt jeg lest hittil i dag tilsier at Ukraina ikke kan vente på at Russland blør seg selv tomme for dette, men må skape lokale lommer som Russland ikke klarer å forsyne og slå ut disse.

3 Likes