Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Å innse realitetene, er å innse at de døde for en meningsløs sak - og det er tøft det også.

8 Likes

Lagrene i Belarus tømmes, det samme i Nord-Korea. Mangelen på ammunisjon og armerte kjøretøy er merkbare hos ruzzerne ved fronten. Hvor kan de hente nye lagre fra? Himars tar stadig ut depoter, selv om de er mer spredd utover enn før. Forsyninger kan nå bli et ALVORLIG problem for Putler og gjengen…

16 Likes
13 Likes

Russland mobiliserte 300k i september og har enda ikke fått alle disse ut i kamp før de nå altså skal mobilisere igjen. Et sterkt tegn på at russerne tar ekstreme tap, akkurat som Ukraina rapporterer. Det jeg lurer på er om de denne gangen kommer til å mobilisere noe særlig fra Moskva og St. Petersburg området og i så fall, om det blir opprør? (Btw, har ikke lest om noe slikt på trappene, så det er ikke noe som er i ferd med å skje nå, men kanskje en mulig utvikling.)

8 Likes

Informativ grafikk av utviklingen over ruzziske tap av soldater:

Og så en liten spøk om hvor gode leseferdighetene til ruzzerne er :

8 Likes

Hahahaha😅 Herlig satire!

7 Likes

Bill Browder er “a man on a mission” og jobber målrettet og effektivt for å nå sine mål. Håper han klarer å få til dette også.

9 Likes

Interressant tråd med litt oppfriskning av kriger og avtaler RU har gjort siden sovjet-tiden og vestlig respons, og en for noen av oss litt opplagt begrunnelse til hvorfor føderasjonen må oppløses.

5 Likes

Er det Russiske folket så til de grader hjernevasket??

3 Likes

Du blir ikke langrennspresident (eller noe annet av viktighet) i Russland uten gode koblinger til makten.

5 Likes

Jeg håper du har rett og at Valbe ikke har dekning for å påstå dette:

“– Jeg tror han må ha erobret 99 prosent av kvinnene i Russland. Når han snakker, lytter mange kvinner. Veldig få kvinner hører på andre politikere, sier Välbe.”

6 Likes

Jeg lurer veldig på hvordan det egentlig står til med artilleri, tanks, APV-er og artillerigranater hos Russland.

Angrepene de har kjørt nylig ser nesten utelukkende ut til å være infanteri. Som for meg tilsier at det er lite tanks og APV-er tilgjengelig.

Når det kommer til artilleri, vel de bruker ca 20k artillerigranater om dagen, og det har holdt seg ganske jevnt. De var dog nå snakk om et nytrent artilleriregimet (eller whatever det heter, på flere hundre personer) som ble sendt inn som infanteri i stedet for å bli brukt til artilleri. Ikke akkurat entydig.

Det ligger an til at mellom 8. og 10. januar en gang, så vil åkrene rundt Svatove ha frosset nok til at man kan kjøre tanks hvor man vil. Det er ikke noe snødekke, så det vil bli dyp tele rimelig kjapt.

Ved Melitopol, så blir det ikke like sprengkaldt, så jeg er usikker på hvor kjapt det vil fryse på. Tipper det fort kan ta en uke, men da begynner det å bli varmere igjen. Så fra 11-12 januar:

9 Likes

Spørsmålet er vel om russerne nå bare prøver å holde stillingene/posisjonen best mulig i Ukraina frem til sommeren og håper å få mobilisert og bygget opp en større angrepsstyrke som kan settes inn til våren/sommeren. Nå er det jo allerede en veldig blodig vinter men om russerne mobiliserer masse folk for en vår/sommer offensiv er jeg redd det kan bli enda blodigere.

Putin har beordret kulturdept. til å klippe og lime sammen dokumetarfilmer som viser ‘sannheten’ rundt invasjonen av Ukraina
Han vil vel at de skal legge vekt på det han sier om at ‘han hadde ikke noe valg’

-President Vladimir Putin beordret tirsdag sin regjering å sikre innen februar visning på kinoer av dokumentarfilmer dedikert til invasjonen av Ukraina og kampen mot «nynazistisk» ideologi.

Kreml sa i en uttalelse at kulturdepartementet hadde frist til 1. februar på å gjennomføre pålegget.
(MT)

3 Likes

Putler går jo Hitler+Joseph Goebbels en høy gang… etter å hamret istykker demokratiske ytringsmuligheter

8 Likes

Altså, Ukraina har stort sett slått tilbake russiske styrker ved å ødelegge forsyningslinjene. Det gjaldt Kyiv, Sumy og Kherson. Ved Kharkiv, så var fronten såpass dårlig bemannet at Ukraina kunne slå seg gjennom frontlinjen og omgå bakre linjer og få hele det russiske frontavsnittet til å flykte.

De styrkene Russland nå setter inn tror jeg vil være særdeles elendige i situasjoner som ikke er statiske. Så hvis Ukraina klarer å slå hull på en front, så kan det fint bli en hurtig kollaps som ved Kharkiv. Hvor er fronten dårlig bemannet?

For meg ser det ut til å være i sør, markert A. Her er det lite artilleriaktivitet. Dette er ikke et område Russland får sendt fyrsyninger til med tog såvidt jeg vet. De må bruke lastebiler til en stor grad. Store deler av forsyningslinjen er utsatt for Himars over et lengre strekke.

Alternativt, så har man i øst, markert B. Her er det høy aktivitet, men Ukraina er i ferd med å pushe gjennom en forsyningsåre ved Svatove. Hvis det skjer, så må russerne trekke seg et godt stykke tilbake.

Jeg tror A vil fungere bedre for Ukraina. Et gjennombrudd der vil kunne ødelegge forsyningslinjene til veldig mye av det okkuperte området i sør og muligens frigjøre hele zaporizhzhia (og resten av Kherson). Jeg tror også det er lettere for Ukraina å forsyne det området.

ref: https://twitter.com/DefMon3/status/1610339800485343232/photo/1

Btw, slik som krigen er nå, så tror jeg ikke Ukraina er sterke nok til å pushe noe særlig på veier og gjennom byer. Mao, de har noen uker fra nå i starten av januar fram til kanskje slutten av februar før jordene blir umulig å passere i mars-april og en evt ny offensiv kan startes i slutten av april.

(Russland mener jeg har fullstendig mistet evnen til å drive noe annen offensiv enn den typen de driver på med ved Bakhmut hvor de hovedsakelig binder ukrainske tropper for å hale ut krigen).

10 Likes

Ja ikke uenig men spørsmålet er jo om russerne i tillegg til å drive en elendig/underlegen krigføring også prøver å bygge opp noe litt mer slagkraftig til våren. Om de evner det er selvsagt et stort spørsmålstegn. Men jeg frykter de vil prøve.
Ingen tro på at de uansett greier å ta Ukraina men et massivt nytt forsøk vil være ille nok og noe jeg håper kan unngås.
Presset på Putin vil nok øke ganske mye med fortsatt store tap og spesielt hvis det også blir store tap av okkuperte landområder. Tap av Krim ville vel vært det “ultimate” nederlaget.

3 Likes

Hvis de skal ha noe mer slagkraftig, så trenger de noe annet enn rent infanteri. Det virker ikke som de har nok tanks og APC-er i utgangspunktet. Som jeg skrev over, det virker ikke som de kan utvide artilleriet sitt heller. Jeg tenker det hovedsakelig er fordi de ikke kan øke mengden artillerigranater de bruker.

3 Likes

Ja de må holde igjen en del utstyr også ja. Spørsmålet er jo om de har noe å holde igjen i det heletatt eller om alt går med i kverna eller om de har startet på dette og gradvis bygger opp noe. De virker jo ganske utarmet men jeg tørr ikke helt å stole på at det ikke skjer noe i det skjulte. Selv om jeg håper så godt som alt tilgjengelig er ved fronten og blir ødelagt der.

2 Likes