Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Ryker Krim, så har Russland blitt slått ettertrykkelig. De vil rett og slett ikke ha konvensjonelle styrker til å gjøre noe med Ukraina. Jeg tror jo egentlig at Putin vil “overleve” tross det. Det blir nok en “goodwill” gesture.

Hadde ikke Russland base på Krim også før 2014, da med aksept fra Ukraina? Eller husker jeg feil her?

De hadde langtidsleie av marinebasen der ja.

4 Likes

Etter sovjets fall ble Russland og Ukraina enige om å jobbe mot en deling av svartehavsflåten. Som en del av dette inngikk russerne en avtale med Ukraina i 1992 om å få leie Sevastopol som base for sin del av svartehavsflåten, På grunn av denne spesielle statusen til Sevastopol er denne byen egentlig ikke en del av den “Autonome republikken Krim”, men en egen bystat. Denne avtalen gjaldt egentlig til 2017. I 2010 inngikk Medvedev og Janukovytsj en ny avtale som skulle gjelde fra 2017. Den ble kansellert i 2014 …

11 Likes

Håper virkelig Russland er dumme nok til å gjennomføre dette forbudet. :smiley:

10 Likes

Mer info om ukr sitt gulltreff.

2 Likes

Hvordan kunne dette skje? Aha, OK.

7 Likes

Russisk gass kan nå betales i kontraktvalutaen i stedet for i rubler igjen. Noen andre enn meg som tror Russland kjenner presset?

Ser at gassprisene er godt ned nå, også futures. Disse lå i høst på 120-140$, i sommer på 3-400$, nå på rundt 80$. Gassen de bruker fra gasslagrene er kjøpt inn dyrt, mens gassen som erstatter den vil være veldig mye billigere.
https://www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data?marketId=5493476

image

3 Likes

Hvis ikke det er myndighetene som har betalt for gassen i lagrene skulle man kunne tro at det er slikt som dette som kan ta livet av store selskaper.

1 Like

Det har allerede tatt livet av flere. Tyske Uniper har f.eks. blitt nasjonalisert.

Må si at dette er favoritt-tweeteren min. En god del mer faglig tyngde enn de fleste andre. (Han er professor ved et skotsk-topp-universitet).

Han har selvfølgelig en god begrunnelse. Kort sagt, Tyskland brukte mesteparten av ressursene sine på fly, og disse ble brukt mot vesten. (55% av krigsøkonomien ble brukt på fly, 85% av disse ble brukt over Tyskland).

Basically at least 55% of the German war economy went to building and arming aircraft. By way of comparison, for most of the war around 5-7% of the German economy was spent building and arming tanks and other AFV. When you add up all German war production, see where it was deployed and how it was destroyed, it becomes clear that the Eastern Front was not only a minority front for German national effort—it was increasingly so as the war went on.

ref: Misunderstanding Soviet Power in WW2 and Russian power today

6 Likes

Russisk ledelse helt på tur når det kommer til effektiv organisering. Heldigvis.

8 Likes

Dette er positive signaler!

16 Likes

Liker også O Brien og uten å ha lest i detalj hva O Brien mener er feilaktig oppblåst krigsinnsats fra Sovjet og dermed overvurdering av dagens russiske kapabilitet basert på at x antall % av innsatsfaktorene i den tyske krigsøkonomien gikk til fly som hovedsakelig ble skutt ned over Tyskland av vestmaktene - så vil jeg anta at Stalin i Jalta konferansen uansett hadde en del «pull» ved forhandlingsbordet når han kunne vise til nærmere 9 millioner falne soldater og at moderlandet videre hadde mistet 19 millioner sivile.

Konferansen ble nok sterkt preget av at Roosevelt var døden nær. Han døde to måneder etterpå. Churchill fikk overhodet ikke gjennomslag for sitt syn. USA hadde også andre problemer, Japan var enda ikke slått. USA var ikke klare for å møte Russland på slagmarken.

… Jeg har ikke lest meg veldig nøye opp altså, så det kan være vesentlige poenger jeg ikke får med meg.

Thomas C. Theiner @noclador svarte også på den tweeten:

A year after D-Day the war in Europe was already over for a month… and the US did not run out of divisions: the US Army stopped forming divisions on 16 August 1943, because there were already too many. And in spring 1945 15 fresh US Army divisions arrived at the European front

Videre er det verdt å huske på at USA leverte en halv million lastebiler (6x6), kommunikasjonsradioer, sko til hele den røde arme, og mat til den for et helt år. Siden Sovjetunionen knapt produserte lastebiler, kunne de ikke ha drevet offensiv stridsvognkrigføring uten hjelpen fra USA.

8 Likes

Når selv en af topfigurerne er ved at give op, omkring erobring af Bakhmut, så ser det vist sort ud for russerne - også for dette område

15:17 Terroristledaren för terrororganisationen Wagner, Prigozhyn, fortsätter sin för mig obegripliga PR-kampanj. Tidigare har han visat upp högarna med ryska lik och mängderna med nygrävda ryska gravar. Nu går han ut och berättar om hur omöjligt det är att ta Bakhmut, som är en befästning.

En del af denne læsværdige artikel

5 Likes

Wow… putlerne innrømmer nå 89 døde etter angrepet nyttårsaften. Ok, da må totalen bli minst 400.

Fin start på året!

10 Likes
6 Likes

Russiske familer ser ut til å akseptere sine ofre med stoisk ro… inntil videre en stor gjeng zombies…

3 Likes