Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

er noen av de annonserte pansrede personellkjøretøy variantene kjørbare over elver/ amfibious ?

Litt humor på morgenkvisten:

:ukraine:

7 Likes

500 + på enda en dag, men et fly og et helikopter og mye tanks og annet materiell :

:coffin: :ukraine:

10 Likes

Hej Norge

Nu giver det måske bedre mening med Kokken (Prigozhin) og kampen om Bakmut, årsagen er ikke mindre end GRÅDIGHED :confounded:

Grådigheden er døden for soldater :coffin:

Bakhmut :fire:

Ikke kun på slagmarken fejler Putin og hans kompaner :rofl:

Modig mand denne Girkin :open_mouth:

Dansken

7 Likes
3 Likes

:cry: :rage: :face_vomiting:

Ruzzerne, tar de juleferie fra torturen også, eller er sadistene i kjelleren etter julemiddagen med batongene og elektrosjokkene?

4 Likes

Ja ,da senker snart julefreden seg over Russland, Og jeg går ut fra at putin samler de nærmeste rundt seg.
Og en kan regne med at det er Prigozjin som skal være servitør
En liten dash rottegift i Borsjtsj 'en til de frammøtte , og vips så er Prigozjin i førersetet !
Det går rykter om at Beria så sitt snitt til å ha litt rottegift i suppa til en dritings Stalin
Han skrytte visstnok til Molotov om dette

5 Likes

Russland fortsetter å gjøre det Russland gjør.

2 Likes

Virker rimelig solid og potent den Marder-vognen

http://www.military-today.com/apc/marder.htm

The Marder is a formidable vehicle almost resembling a light tank, but armed with an externally mounted 20 mm cannon and coaxial 7.62 mm machine gun over a two-man turret. The hull superstructure armor is well sloped to add protection.

This IFV was powered by an MTU MB 833 Ea-500 diesel engine, developing 600 hp. The Marder was rather fast and had similar mobility to that of the Leopard 1 main battle tank.

1 Like
2 Likes

Virker som situasjonen rundt Bakhmut blir mer og mer kritisk, ifølge rapporter fra begge sider. Virker som tilgang på ammunisjon er mer kritisk på ukrainsk enn på russisk side.

Det gruve-aspektet var ukjent for meg hittil. Det likner i så fall veldig på det Wagner holder på med i Afrika. Skaffe seg kontrollen over råvarer ved hjelp av vold. Det ligger en god dokumentar om Wagner på nrk.no om dette.

3 Likes

Altså, man må sette ting i perspektiv her, de snakker om at de må gi 50-100m om dagen. De nevner at de er under press, så det er ikke lett, men hvis man ser på tapene Russland tar om dagen (iflg Ukraina), så er de svært stygge. Det er dog et visst forholdstall mellom russiske og ukrainske tap, har vært helt oppe i 7:1, men dette faller noe når Russland lykkes.

Det vi har sett tidligere av Ukraina er at de klarer å trekke seg tilbake på en fornuftig måte hvis de kommer i en ekkel posisjon.

Samtidig, hvis dette er fordi Ukraina ikke har folk å sette inn, så er det jo ikke bra, men jeg venter egentlig bare på tele og evt ukrainsk angrep et eller annet sted på fronten.

5 Likes

Jeg mistenker også at Ukraina samler ressurser for en offensiv, og har bare satt igjen det de tror er nødvendig for å holde resten av fronten. (Synes forøvrig det er veldig stille i sør…)

3 Likes

Slipp de inn i en lomme i Bakhmut, rundt på flankene og snurp igjen sekken. Stalingrad 2.0.

1 Like

For jævlig at gode ukrainske borgere må ofre livet … kunne ikke Vesten gitt mer og tidligere og ta igjen det forsømte nå ved bare å øke på nå videre i vinter… fly, ATAMACs raketter og tunge tanks etc.

12 Likes

Kan skjønne frustrasjonen, men det hadde nok hjulpet lite å skulle pøst på med alt slagst type våpen fra Vesten i en tid hvor ingen visste hvor det bar. Du trenger tross alt logistikk og personell som skal kunne bruke utstyret.

Helt enig! Men jeg tror hovedargumentet mot dette nå er at frosken må kokes sakte-prinsippet.

1 Like

Det er null poeng for Ukraina å sloss ved Bakhmut, hvor russisk logistikk er så enkel som den kan få blitt. Den eneste grunnen til at Ukraina sloss der er for å ikke gi mer grunn. Ikke fordi de har noen planer om å angripe der.

Ukraina tror jeg vil angripe mot Starobilsk, fra Kreminna/Svatoive, i Luhansk (nord-øst).

Alternativt i sør, mot Melitopol, Berdiansk eller Mariupol. Hvis de går mot Berdiansk, så vil de dele distriktet i to og gjøre russisk logistikk mye vanskeligere. Det kan være de må angripe bredere enn det jeg har satt opp her.

3 Likes

Men de siste dagene virker det som det er litt mer på spill enn x antall meter per dag. Soledar virker veldig utsatt, og får de kontroll der blir Bakhmut vanskeligere å holde, visstnok. Tilgang på ammunisjon begynner å bli kritisk for Ukrainerne, om det er fordi de prioriterer andre fronter, vet jeg ikke.

Fra artikkelen i Kyiv independent som Sorene linket til:

Especially when it comes to Soviet-standard munitions, the main stocks of which had been largely depleted back in summer. According to the 24th Brigade artillerists, at the beginning of Russia’s war, each battery used to get up to 150 full loads of munitions a day (which corresponds to up to 6,000 rounds). Now they’re getting only up to 30 full loads a day.
“We need every single 122-millimeter round anywhere in the world so we could go on helping our infantry. We do everything we can, but we don’t have much ammo,” Ukrainian artillerists say.

Går ut fra at de må få andre systemer oppe og gå så det monner.

1 Like

Sånn rent strategisk, så betyr bakhmut ikke noe særlig, bare så det er sagt.