Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

2 Likes

Det vil garantert ha en effekt hvis republikanerne stemmer i mot forslag om støtte til Ukraina. Disse har vært tilnærmet enstemmige hittil. Hva effekten vil bli vet jeg ikke.

Som du sier, så kan evt Biden falle tilbake på lend-lease loven, men det er en slags siste utvei tenker jeg.

2 Likes

Interessant nyhet om et parallelløp som kanskje bidrar til at Tyrkias godkjennelse av svensk Nato-medlemskap blir mindre vesentlig og svekker Erdogans påvirkningskraft.

7 Likes

Kan man se for seg republikanske utbrytere som vil støtte Biden i slike avstemninger?

1 Like

Jeg kjenner ikke amerikansk politikk så bra at jeg kan svare på det spørsmålet.

Inntrykket mitt er at det republikanske partiet er splittet. Delvis pga abortsaken og delvis pga Trump og delvis pga Ukraina.

1 Like

Problemet for republikanere i kongressen som stemmer med Biden er at de blir sett på som paria og blir “primaried” i neste valg, det vil si at de taper primærvalget, hvor republikanere kjemper mot republikanere, og dermed ikke kommer til gjenvalg i valget mot sin demokratiske counterpart.

Det her ble ganske tydelig i speaker-valget nå. Man kunne jo ha tenkt seg at en måte å komme raskt i mål på var at demokratene stemte på en republikaner de kunne leve med, og fikk med seg seks republikanere på å stemme på vedkommende. Men disse seks ville dermed effektivt ha avsluttet kongresskarriæren sin og blitt vippet ut i 2024. Derfor så man ikke det skje og derfor vil vi dessverre se lite til at republikanere stemmer med Biden om noe som helst.

2 Likes

Så vidt jeg har forstått er det bipartisan enighet om støtten. Det McCarthy kan gjøre er å sørge for at fremtidige forslag om støtte ikke kommer til avstemning. Resultatet blir det samme, men jeg tenker det kan skape splid i det repuplikanske partiet når speaker ikke følger demokratiske spilleregler - og nekter å sende forslag med åpenbart flertall til avstemning.

3 Likes

Moskva nå:


Og Kyiv:

Man ser ihvertfall hvilken side værgudene tar i konflikten :wink:

6 Likes

Ja, hva som gjenstår av ryzzland… Ryzzland er på veit at bli ett nytt nordkorea. Nesten allt går til militæren og den interne sikkerhetsapparten (FSB mm). Allt er korrupt. Mange med bra utdannelse har allerede flyttet ut. Leger, ingenjører, IT-nisser mm. De enda industrier som går bra i Ryzzland er de som syr uniformer og de som lager våpen. Men hur lenge holder det?

4 Likes

Tja, de klare visst ikke å lage uniformer heller…

4 Likes

Ruskisene hade en brann i en extilfabrikk i høstas (i St Petersburg.). Kanskje derfør de må importere en del ekstre.

1 Like

En kritisk gjennomgang av Russlands budsjett for de neste tre årene, av en russisk økonom som jeg synes skriver mye interessant.

Han mener budsjettet er helt urealistisk. Blant annet har de forutsatt samme inntekter for 2023 som for 2022. Inntektene fra både olje og gass vil måtte synke fra rekordnivåer i 2022. Videre vil skatteinntekter går ned som følge av lavere økonomisk aktivitet i Russland. På utgiftssiden har de forutsatt samme utgifter til krigen for 2023 som i 2022. Dette mener han er helt urealistisk. Alt i alt fører det til et langt mer betydelig budsjettunderskudd enn det som er forutsatt i den vedtatte budsjettet. Likevel mener han økonomisk kollaps ikke er realistisk i nær fremtid fordi de har så god balanse. Videoer av tomme minibanker etc. virker lite representativt sett i lys av dette. Og “Russland er konkurs fordi de misligholder gjelden sin” - artiklene fra begynnelsen av krigen har vi ikke sett noe til på svært lenge.

1 Like

Hej Norge

US og Nato skal lytte til denne mand :slightly_smiling_face:

Fortsat hårde kampe.

https://twitter.com/sentdefender/status/1612543672075026432?

Bekræftet :cry:

Hhmmmmm :thinking:

:clap:

Ukraine elsker vinter og hård frost :smiley:

Fremdrift

:no_smoking: :fire:

Dansken

11 Likes

Poster dette fordi det har vært endel rykter om russisk framgang, som ser ut til å være feil. Også er det ukrainsk framgang ved Svatove.

Sverige sender sitt beste artilleri. Dessverre har Sverige bare 48. Ser dog ut som 24 av disse ble kjøpt inn fordi Norge ditcha en ordre. Også har de ikke en ordre på 24 til. Hadde vært bra hvis de sendte 24.

30sek til å sette opp, 30sek til å dra, ingen utenfor, såvidt jeg kunne se, ingen i nærheten av ammo en. Kan opereres av en sjåfør og en som styrer kanonen.

11 Likes

Interessant lesing. Jeg tror det viktigste poenget her er at sjefen for de ukrainske bakkestyrkene var der. Mao, Ukraina burde ha bra oversikt over situasjonen.

3 Likes

Nå snakker vi ,det er dette Ukraina trenger.
– Et annet steg er presisjonsraketter med lengre rekkevidde og større ladning enn HIMARS. Det kan sitte lenger inne, men kan komme samtidig med eller etter stridsvogner, sier han.

5 Likes

Ny dag med 710 sønner/ektefeller/fedre døde, dette må jo begynne å føles i samfunnet i Russland og på et eller annet tidspunkt kan det vel koke over?

8 Likes

Å ta opp for lett stater i NATO eller EU gir problemer.

Turkia som holder imot Sverige i NATO.
Hungarn og Poland som til hver tid bruker sine vetorett .

Å ta opp Ukraine som NATO medlem behøver ikke være løsningen tenker jeg.

1 Like

Blir interessant å se om dette kan påvirke innenriks situasjonen i Russland og andre eks-Sovjetstater

2 Likes

Denne “daglige” oversikten er vel ny, eller har jeg sovet i timen?

Er jo ellers bra at Ukraina ser ut til å ha god oversikt og også deler mye info åpent.

4 Likes