Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Vel,vel.Ikke sikkert det blir noe stort problem.Uansett ikke rett tid til å diskutere hypoteser på hva som kommer etter krigen.Enig i det.

Det blir jo ikke et problem, Norge har ganske tydelige regler for opphold varig og midlertidig.

Dette regelverket her følges.

Men spørs om ikke endel russere får inndratt oppholdene sine fremover.

4 Likes

Hvorfor skal de det?

1 Like

Fare for rikets sikkerhet. Man ser jo at flere russiske spioner har oppholdt seg i Rike på falske premisser. Så jeg mistenker at det gjøres mye ekstra sjekk av Russiske statsborgere i ukene,månedene og årene fremover.

5 Likes

Mon tro hvem som har ansvar for flyktninger uten varig opphold; PST eller E-tjenesten? :thinking:

Det er nok UDI.

Nå tenkte jeg på ift rikets sikkerhet; Forsvaret, herunder E, skal som hovedregel ikke brukes mot egne borgere (med enkelte unntak).

Edit: jeg fant faktisk svaret hos E;

4 Likes

Tror russere i Norge ligger veeeldig lavt nå.Mer grunn til å være redd for nordmenn som jobber for russerne.

De spionene vesten har hatt i russland må ha gjort en dårlig jobb som ikke på forhånd avdekket hvor elendig det russiske militæret er.Så her er Frode berg & gutta å klandre.Her har vestens befolkning fått vite at de kanskje var kapable til å erobre hele europa mens sannheten er ar de sliter med å ta et lite stykke land fra Ukraina.

4 Likes

Fremtiden ser lys ut for Putins fasistiske Stat.

11 Likes

Rundt omkring i Europa er det mange politikere som håper at gjenoppbyggingen av Ukraina blir det som kan dra europeiske land ut av resesjon eller andre problemer.

På grunn av den høye inflasjonen, kan de ikke lengre bruke så sterke interne økonomiske stimuli. Gjenoppbygging av Ukraina åpner for kontrakter til giverlandenes bedrifter, uten å være så skadelig for giverlandenes økonomi.

Er man litt kynisk, kan man kanskje se på de siste dagers løfter om tyngre våpen som en posisjonering for leveranser til gjenoppbyggingen.

5 Likes

Jeg tror UKR er det som redder EU litt. Masse gass, masse arbeidskraft.

Angående våpen leveranser. Så er UKR plass nr 1 å vise disse frem. De neste 5-10årene blir det litt sånn “hvorfor var ikke dette i UKR”.

Franskmennene har jo begynt å skjønne dette som nok er en a grunnen til at de nå leverer tyngre våpen enn tidligere. Tenk bare Nasams. “Redd for Droner, kjøp nasams”.

6 Likes

Mange har nok også undervurdert Ukrainas militære evner og ressurser. I begynnelsen av krigen var det mye fokus på Javelin og Bayraktar. Det som betydde desidert mest, var imidlertid artilleri. Ukraina hadde mye av det, og brukte det godt. I Vest-Europa er det kanskje bare Finland som kan skilte med lignende kapasitet.

6 Likes

Enten, så må man ha luftherredømme, eller artilleriherredømme. NATO vil jeg si har gode muligheter til å skaffe seg luftherredømme i en krig. Bare se hvor store problemer HIMARS skaper for Russland. Etterhvert som Russland endte i mer “faste” stillinger, så var det tilgangen på HIMARS som brøt overtaket Russland hadde i Donbas.

Nå skal det sies at ettersom Ukraina neppe kan skaffe seg luftherredømme, kun å nekte Russland å bruke luftrommet over Ukraina, så trenger de artilleri, og helst mer langttrekkende enn Himars. Det de trenger er å kunne treffe alt som er i Ukraina, slik at forsyningskjedene til Russland blir så vanskelige at de må trekke seg tilbake for å få korte nok forsyningskjeder.

3 Likes

Jeg har også sett reportasjer om de som allerede har dratt tilbake. Selv om de risikerer å bli bombet hvor som helst i Ukraina.

Anekdotisk, så pratet jeg også med en fra Ukraina som var på jakt etter jobb. Inntrykket mitt var at han nok ville leve bedre i Ukraina enn i Norge som ingeniør. Ekstremt mye billigere å bo i Ukraina, spesielt med barn.

Jeg postet jo også en tweet fra en som hadde intervjuet ukrainere i Ukraina og om samholdet de har der. Jeg tror det vil være vanskelig for folk å bli værende i Norge når de heller kan dra tilbake til Ukraina og bygge det opp.

8 Likes

Tallene må ganske sikkert tas med atskillige klyper salt, og er også avhengig av krigsutviklingen videre. I Norge har vi erfaringer fra krigen i Bosnia da flyktningene også fikk kollektivt opphold. De fleste valgte å bli.

Per nå virker det som om ukrainske flyktninger er kjærkomne i Vest-Europa, men ønskes tilbake etter krigsslutt av ukrainske myndigheter.

2 Likes

Er dette korrekt, og hvilke følger får det i så fall for USAs Ukraina-bistand?

Får ingen effekt. Biden og Co har allerede sørget for at 80milliarder USD lend lease pakken som er godkjent ikke er benyttet.

4 Likes

Tenk om Norge nå kunne gå foran med noen svære pakker. Gi så det virkelig monner!! 1/10 av oljefondet eller noe.

3 Likes

Since the beginning of Russia’s full-scale invasion of Ukraine, the Ukrainian military has already destroyed 285 planes and 275 helicopters, with three of them being shot down in the past day.

4 Likes

Det er ikke sikkert spioneriet er så dårlig, men hvordan informasjonen formidles til politikere og publikum. Nato og Stoltenberg har jo slitt med å få europeiske land til å nå målsettingen om 2 prosent av BNP til militære formål. Selv Norge ble i 2022 anslått til å nå 1, 7 prosent.

I en sånn situasjon er det ikke uvanlig å dra til litt ekstra foran budsjettforhandlinger. F.eks. påpeke hvor voldsomt den potensielle fienden er i ferd med å ruste opp.
Med invasjonen har nok Putin gitt Stoltenberg budsjettmessig drahjelp fremover.
Overdrivelser av hensyn til kommende budsjett skjer i alle sektorer og i de aller fleste land.

På den annen side. Det er sannsynlig at Vesten har overvurdert Russlands militære styrke. Men det har jo også russerne selv gjort!

6 Likes