Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Hmm, hvilken annen stormakt har også privatøkonomiske incentiver til å fortsette kriger :thinking:

2 Likes

https://www.ft.com/content/d66c61e8-8511-459a-9116-70703ff2471f

Putin’s war in Ukraine risks turning Russia into a failed state with uncontrolled borders. This offers nationalities colonised by Russia and tossed into the maw of conflict the chance to claim sovereignty and freedom. The west must, then, be ready for what comes next, including a possible Soviet-style disintegration. The historian Michael Khodarkovsky wrote in 2016: “We should not be taken by surprise if one day Russia itself implodes, as the [USSR] did.” All empires eventually splinter apart. Thinking Putin’s — and Russia’s — will be any different is just another failure of imagination.

Det er faktisk et veldig skummelt scenario. Masse atomvåpen på avveie og gode sjanser for masse “krigsherrer” som i Tsjetsjenia. Putin med atomvåpen er ille nok. Kadyrov? Urk.

8 Likes

Russland er verdensmestere i projisering. Ikke bare kjemper de mot nazister i Ukraina, de kjemper også mot leiesoldater fra Nato-land …

9 Likes

Tja…
Vi må aldri glemme det gamle ordtaket om at Russland er aldri så sterkt dom det ser ut til å være, og heller aldri då svakt som det ser ut til å være.

Kreml bruker mange direkte og indirekte måter for å skremme. Fra krigen i Ukraina har vi lært at når vesten nøler, så truer Russland mere. Når de taper, bøyer de unna.

Putin er opptatt av sitt ettermæle. Han prøvde å bli Peter den Store. Det mislykkes. Å tro at han nå bare tenker på å berge livet i stedet for å berge den russiske føderasjonen, virker ikke helt opplagt.

1 Like

Artikkelen ser ikke på dette som et sannsynlig scenario heller, den bare nevner at vesten må være klare hvis det skjer. Det vil i så fall implodere svært hurtig.

Godt poeng.

Når det gjelder randstatene tror jeg det ligger an til større avstand til Russland. Når Ukraina ber EU om å holde Belarus utenfor denne runden med sanksjoner, betyr det enten at Belarus har samtaler med Ukraina, eller så troller ukrainerne med en paranoid Putin.

2 Likes

Er det derfor Russland har tropper i Belarus? :stuck_out_tongue:

1 Like

Man kan jo begynne å lure.

Trolling ser forøvrig ut til å være den nye nasjonalsporten i Ukraina.

Det er veldig få ting som kunne gavnet Ukraina mer enn at Belarus kastet ut Lukashenko (og Putin) for å si det sånn.

1 Like

Hvor skal russerne få 20 nye divisjoner i fra ? Da må de vel mobilisere for fullt ?

Ifølge ukrainske medier planlegger Putin å sette inn så mange som 20 nye divisjoner under militær kommando i Ukraina den nærmeste tiden.

Ja, dersom Russland klarer å mobilisere opp til 1,5 millioner mann under våpen, så blir det vanskelig for Ukraina, på tross av mer avansert utstyr. Russland er jo et enormt land, og ledelsen gir totalt blaffen i hvor mange soldater de mister.
Hva gjør vesten og Nato om Russland tar hele Ukraina til slutt?

1 Like

Da har vel ikke Russland soldater igjen. Fritt frem for noen å angripe de. Har forøvrig ingen tro på at de kan ha 1,5mill soldater under våpen på én gang. De har jo ikke engang nok til de som allerede er i krigen nå. :skull:

1 Like

Hvis dette stemmer begynner det å haste for Ukraina å ta tilbake okkuperte områder.

Jeg tipper at Donetsk og Luhansk er tapt, men at Ukraina vil prøve å ta tilbake Zaporizhzhia og Krim, gitt at Russland klarer å mønstre såpass mye ‘‘kjøtt’’ at de kan fryse frontene.

1 Like

Men tror du ikke Russland vil forsvare Krim sterkere enn Donetsk og Luhansk, om de faktisk må velge hva de skal klare å sikre?

Russland sier de har 1m+ nå, så hva det faktisk vil si er noe helt annet.

Russland har allerede et utstrakt problem med folk som nekter å sloss og derfor blir holdt fengslet under elendige forhold. Det er snakk om at disse skal ende i straffebataljonger som vil bli brukt på samme måte som wagner bruker folk nå. Mao med barrieretropper i 2. rekke som holder første rekke på plass.

Hvis dette blir utbredt nok, så antar jeg at det kommer til å ende opp med væpnet opprør. På et tidspunkt så er det mer risky å ikke gjøre noe, enn å gjøre noe.

5 Likes

Jeg syntes denne @rockpus er den beste tilnærmingen på posten din jeg har lest pr nå.

Let’s talk about Crimea. It will be easier for Ukraine to de-occupy Crimea than Donbas because of the particularity of the location of the peninsula and the fact that the Crimean bridge is not able to function at full capacity. What factors should be in place for Ukraine to start operations to liberate Crimea?

  • I think I told you that it is necessary to enter Crimea carefully, otherwise you can get a tactical nuclear strike. I said that three or four months ago. Due to the fact that this war is stretching in time, the Russian leadership is getting used to failures, and the population of the country is getting used to defeats. Russia is now receiving strong blows in the economic plane: a drop in oil revenues, a drop in profits from all exports. The country is plunging into problems, and I hope that by spring, all the problems that will accumulate in the Russian Federation will allow Ukraine to enter Crimea without fear of tactical nuclear weapons being used. This strategy of slowly accustoming the enemy to defeat was right and proved to be correct.
4 Likes

Hvis Russland først skulle bruke noe slikt, så hadde de brukt det for lenge siden spør du meg. Det gir ingen mening å bruke det når du så å si er slått. De vil da framstå svært svake og litt som en rabies befengt hund.

Jeg antar egentlig at Russland først vil finne på å bruke nukes hvis Ukraina begynner å sende panser over grensen.

2 Likes

Det er vel kanskje akkurat da de hadde gått til det skrittet. De gir vel blanke faen i hvordan de blir sett på.

1 Like

Det er grenser for hvor lenge man kan basere seg på det premisset. Kjørebanene er så vidt jeg skjønner ferdig asfaltert og åpnet for tung og lett trafikk. Hvordan ståa er med jernbanen blir jeg aldri helt klok på. Passasjer og godstog har gått som normalt hele tiden, men antar at de ikke tar sjangsen på å sende vogner med tanks over, skjønt er ikke sikker.

Nei? For tror du Kina setter pris på at Russland setter fyr på atomvåpenkappløpet? Vanskelig for Kina å pushe naboene sine med konvensjonelle våpen når disse har blitt atommakter. For det Russland da har sagt er at: ingen er trygge uten atomvåpen.