Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Det er doktrinen, er det ikke, at atomvåpen kun skal brukes dersom Russlands eksistens trues. Nå har jo Kreml fått en litt “utvidet” definisjon av russlands grenser. Hvis Krim blir truet, er også Russland truet, i deres øyne.

1 Like

Som nevnt over, Kina er veldig lite fornøyde hvis Russland bruker atomvåpen.

https://censor.net/en/news/3392417/occupiers_report_that_they_have_resumed_car_traffic_on_crimean_bridge

“Today at 2:10 p.m. (Moscow time), the traffic of cars and buses on the Crimean Bridge, which was previously suspended due to repair and restoration work, was resumed,” the Ministry of Transport of the Russian Federation said.

It was previously reported that due to repair work on the Crimean Bridge on January 10, traffic will be closed until 4:00 p.m. local time. Source: https://censor.net/en/n3392417

Det står ingenting om godstransport, dvs med høyere akseltrykk enn busser…

When looking at the satellite images it is noteworthy that after some initial superficial repairs, no additional work seems to have been done on the rail bridge (as of Nov. 30th). The reason could be that the damage to it was light or that the replacement of a span is necessary.

The latter theory is compatible with the timeline given by the Russians according to which repairs should be completed by Sept. 2023. In that case a new span would first have to be manufactured and then, during installation, the bridge would have to be closed.

Så, tipper jernbane-biten er borked fortsatt.

Kina er en skummel skummel super power nation, men jeg tror ikke putler lar seg diktere. Er dyret trengt godt nok inn i hjørnet gjør det alt i sin makt for å slippe ut. Er også negativ til nuclear veapon, men det vil vel alltid være et men med putler spør du meg.

1 Like

Jeg tror eneste muligheten til at denne krigen går nuclear er hvis Ukraina pusher inn i Russland. Jeg snakker da ikke om Krim eller Donbas, som så å si ingen anerkjenner som russisk. Ikke engang Kina.

3 Likes

Slik jeg ser det var anekseringen en stor tabbe mht. Krim. Før kunne de lett selge fortellingen om at Krim er spesiell, nå er det en av fem anekserte regioner.
Min innvending mot at russland kan bruke a-våpen er fortsatt at den dagen det blir aktuelt er Putin allerede en taper og har derfor ikke mer autoriteten som gjør at ordren blir fulgt. Tror og håper jeg.

5 Likes

Disse twitter kontoene er et menace :roll_eyes:

Tyskland har så langt IKKE nektet andre land å forsyne Leopard 2. Ser at denne tweeten er slettet. Det opprinnelige kilden var antagligvis denne brukeren som forøvrig lar feilinformasjonen stå oppe.

Det som faktisk står i artikkelen er at Tyskland selv ikke vil sende stridsvogner uten USA, men at de så langt ikke har mottatt eksportforespørsler fra allierte.

I går fikk twitter alle her inne til å tro at Polen sender Leopard, noe de IKKE gjør. Duda sa kun at Polen vil sende Leopard som del av en koalisjon. Flere land har kommet med lignende uttalelser tidligere.

4 Likes

Virker rimelig stresset/presset Putin nå. Drept motstandere i inn og utland over en lav sko.
Tror vi må justere opp muligheten for bruk av atomvåpen litt.

Tror vi kan justere ned muligheten. Putins fall er mer sansynlig og de som plotter fallet hans ønsker ikke Russland som en pariah stat. Derfor vil de heller ikke tillate atomvåpen bruk.

8 Likes

Nammo får kontrakt, så de kan øke produksjonskapasiteten.

10 Likes

De/dem som kommer ett p00tin kommer at vare mer imperialistiske og aggresive enn p00tin.
De som kan tenkes utgjøre et hot mot p00tin er folk som vill ha total mobilisering og helst også starte krig mot Kazakhstan, Gerogien og baltstatene. Det kommer man nesten sikkert også at gjøre.
Kriget i Ukraina tar ikke slut med p00tin, snarest motsatt.

Jeg tenker jo det er de som er imot krigen som etter hvert utgjør den største trusselen mot Putin. Jeg har liten tro på at Putin styrtes av noen som vil ha total mobilisering. Disse stiller seg vel heller bak Putin tenker jeg.
Men hvem som eventuelt tar over i russland hvis Putin tvinges fra makten er jo ikke godt å vite. Jeg er ingen ekspert på Russland men hadde vært litt interessant å se feks. Aleksej Navalnyj komme til makten.

1 Like

Krigen i Ukraina har tappet Russland kraftig for både materiell og trenet personell. Det vil være begrensede ressurser for Russland å krige med, i fremtiden - uansett hvem som styrer.

Georgia kan de muligens angripe. Kazakstan er mer usikkert, og med NATO-styrkene som nå står i Baltikum er Russland sjanseløse der. Jeg tror heller vi bør bekymre oss dersom vi får en ny syklus på et tiår der Europa ruster ned, mens Russland bygger opp igjen militær kapasitet.

3 Likes

Putin kommer ikke til å gå av, han vil evt bli styrtet. Mao en som er røffere en putin tar over. Ikke noen fra opposisjonen.

Den som tar over kan godt tenkes å være en som blir betalt av en av de mange oligarkene. De har hatt elendige tider med putin bak roret det siste året.

Jeg tror dette først evt kan skje etter at det er klart at enten Krim eller donbas er tapt. Først da kan noen med kredibilitet si at de redder Russland ved å kvitte seg med Putin og trekke seg ut av Ukraina.

Problemet en slik skikkelse vil ha er de militante. Det er derfor Russland må ha gått på et skikkelig nederlag først.

2 Likes
2 Likes

Putin må nok knertes om man skal bli kvitt han ja. Men ikke gitt at de som eventuelt knerter eller styrter han ønsker et røffere styre.
Tror du feks. oligarkene (hvis de skulle stå bak) er tjent med det?
Jeg synes ikke det er gitt at det blir verre om Putin styrtes.

3 Likes

13.01… får vi oppgradering av ammo produksjon generelt, og spesielt for Ukraina ?

Regjeringen har kalt inn til pressetreff hos ammunisjonsprodusenten Nammo . Det er finansminister Trygve Slagsvold Vedum, forsvarsminister Bjørn Arild Gram, parlamentarisk leder for Arbeiderpartiet, Rigmor Aasrud og konsernsjef i Nammo, Morten Brandtzæg som vil møte pressen klokken 9.40 i dag.

5 Likes

Hva om han blir drept av en bilbombe?
Kan det ikke først bli kaos i landet og deretter en mer menneskelig leder ?

Håper hele Russland bryter sammen og deles opp i mange selvstendige stater.

5 Likes

Jeg tror egentlig at hvis Russland blir slått hardt, og regimet går under, så kan det muligens være starten på en ny era. Som det er nå, så er det for mye imperietankegang som henger igjen. Folk er stolte over at Russland er en stormakt.

… altså, det er bildet de, og vesten hadde av Russland før de angrep Ukraina. Nå ser landet ut som et gjennomkorrupt land med et menneskesyn som ikke ligner grisen.

6 Likes

Dersom Putin dør i et attentat, vil Vesten med USA i spissen utvilsomt få skylden, og det igjen vil forsterke spenningen mellom Russland og Vesten.

2 Likes