Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Dette er gode nyheter om kina bryter med putin.

20 Likes

Den russiske føderasjon består av 21 republikker og hele 190 ulike folkegrupper, men russere/slavere utgjør 70-80% av dette. Noen med bedre oversikt kan kanskje si noe om hvor i dette gigantiske landet alle natur-ressursene er lokalisert, jeg vil tippe at de ikke nødvendigvis ligger der hvor det bor flest mennesker, mot grensen til europa/vest i landet?

4 Likes

Russerne har jo drevet så god som mulig etnisk rensing, slik at det er mest mulig russere rundt omkring. Man ser det jo nå i Ukraina. De har jo mobilisert hardt fra de okkuperte områdene. Slik har de alltid drevet på. Overta et område, bruk så folk derfra til å angripe neste nabo. Har fungert fint i flere hundre år. :slight_smile:

5 Likes

Ikke glem full russisks i skolene og fjerning av lokalt språk.

Bare se i Hviterussland.

5 Likes

Dette er et særdeles viktig og positivt vendepunkt. Mister Putin Kina i ryggen, vil det ha stor betydning på sikt!

Anonyme “talspersoner” som forteller oss (Europa) det vi helst vil høre synes jeg vi kan være litt skeptisk til, før Kina sier, og helst gjør, noe offisielt tror jeg det bare er tomprat rettet mot naive og håpefulle EU politikere og beslutningstakere.:confused:

Edit: Att de synes putler er gal tviler jeg ikke på, men selv om de orienterer seg mer mot Vesten i denne saken fikser ikke de de grunnleggende problemene de har med hovedsaklig USA, om de kan kan forbedre handel/samarbeid (5G anyone?) med EU mednoen hyggelige ord på bakrommet så hvorfor ikke.
Men sjansen til å få en diger vassal-stat med enorme naturressurser i bakgården tror jeg ikke de gir slipp på for ett tynt håp om ett bedret forhold til Vesten.

Angående demografien i RU er vel dette nok ett eksempel av att man ikke kan stole på Russisk statistikk, var en bra tråd pä twitter om dette for litt siden.

7 Likes

Ikke enig. Ingen er anonym innad i Kina. Det er dermed gjerne på denne måten vi får signaler om hva som egentlig rører seg.
Dersom de “anonyme” sier noe som strider mot ledelsens politikk, så får det følger…

2 Likes

Regjeringen vil kjøpe artilleriammunisjon for inntil 2,6 milliarder fra Nammo
Regjeringen vil kjøpe artilleriammunisjon for 2,6 milliarder kroner fra Nammo. Det skal gi Nammo produksjonsgarantier og opprettholde støtten til Ukraina.

Det varslet finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) på Raufoss fredag. Krigen i Ukraina har skapt et stort behov for produksjon av ammunisjon, og selskapene har bedt om produksjonsgarantier.

– Det er en ny sikkerhetssituasjon. Det er krig i Europa, og beredskapen er hevet. Det genererer stort behov for militært materiell. Det er både fordi land har behov for å styrke egen beredskap og fordi Ukraina har behov for materiell, sier Gram.

Det er fordi selskapene ikke vil skalere opp produksjonen kraftig nå, for så å stå uten kunder hvis krigen er ferdig om kort tid.

Samtidig har eksperter pekt på at krigen kan bli avgjort av om det er Vesten eller Russland som raskest klarer å øke produksjonen av våpen og ammunisjon.

Våpenprodusenten Nammo sier at den kan øke produksjonskapasiteten etter milliardkontrakten med regjeringen.

Saken må få endelig godkjennelse i Stortinget, opplyses det.

7 Likes

Det siste poenget er jeg helt enig i, de er garantert blitt instruert til å komme med disse utalelsene, men hvorfor bare si det anonymt på bakrommet?
Vestlige politikere tror jeg de ser på som naive og dumme som griper etthvert halmstrå de kan rekke i håp om att alle skal bli som dem så hvorfor ikke gi dem noen?
Funket jo bra for RU i noen tiår.🤷

1 Like

Ikke uvanlig at de til en viss grad spiller på flere hester samtidig i en periode. Det er signaleffekten om at det er en endring på gang som er poenget her. De viser nå de første tegn på å ikke være redd for å tråkke Putin på tærne. Også Russerne får jo med seg disse uttalelser.

3 Likes

Det var kanskje på tide regjeringen våknet , nesten et år etter krigsutbruddet
Den norske stat vil få en stor del av overskuddet
At de skal begynne å snakke om etiske hindringer på grunn av dette viser hvor tungrodd et demokrati er i krigstid
De må først finne på unnskyldninger for å døyve sin dårlige samvittighet for å være krigsprofittører

3 Likes

artilleri ammunisjon ? … kan være til 155mm

How much does a 155mm round cost? https://www.quora.com/How-much-does-a-155mm-round-cost

2,6 milliarder tilgjengelig… la oss anta 4.000 kr pr granat, ref. link… teoretisk kunne dette bli 650.000 granater 155mm … :slight_smile:

eller finansiert M72?
The M72 LAW is still in production, and is manufactured in the US by NAMMO Talley, NAMMO in Norway, and MKEK in Turkey. The unit cost of a new example varies from $750 to more than $2 200, depending on the model. Due to the overwhelming numbers and distribution of the M72 LAW, it is likely to remain in service far into the foreseeable future. M72 LAW Anti-Tank Rocket Launcher | Military-Today.com

anta $1.500 pr stykk … teoretisk blir antallet omkring 173.000

3 Likes

Men om signaleffekten rekker, skjer da endringen?

Jeg er skeptisk i hvert fall, men håper selvfølgelig du har rett, må dessverre gi meg nå.:slightly_smiling_face:

2 Likes

Hej Norge

Sidste nyt fra Østfronten nok en hård dag for Ruussiiikes :coffin:
Hvis UKR rammer 120.000 russiske :coffin: den 24. februar, ja så er det 10.000 døde soldater om måneden – det er helt vildt.

Dansken

6 Likes

Siden Norge kun bruker 155mm. Så kan vi anta det er 155mm.

Men de koster nok mer enn 4000kr pr granat. Poenget her er å gi nammo den tryggheten de trenger for å jazze opp produksjonen.

4 Likes

Dette er forsåvidt kilden på argumentet mitt angående hva Kina synes om evt bruk av atomvåpen av Russland. Plutselig har Sør-Korea også ha atomvåpen… Japan? Vel, der er det vel rimelig tabu, men hvis de føler seg truet av Kina sine atomvåpen?

5 Likes

Ser at flere analytikere har skrevet om dette.

Hvis RUS bruker atomvåpen, vil vesten måtte ta den tunge praten og finne ut hvordan de skal svare. Da forsvinner også kina sin mulighet til å true med atomvåpen mot Taiwan. For et vesten som vet hvordan de skal svare på trussel og bruk av atomvåpen er Kinas verste frykt.

1 Like

Her tror jeg du er ute på jordet. Kina bruker gigantiske summer nå på å bygge opp en konvensjonell hær, marine og luftvåpen som skal kunne måle seg med USA sin. Hvis statene rundt Kina har atomvåpen, så er dette på en måte “nullet ut”. Ikke der Kina vil være.

Kina investerer også massivt i atomvåpen. Og nettop det er brukt som grunnen til at de vil at Russland skal slutte med atomvåpen truslene sine.
Fordi de ikke ønsker et sammlet vesten som har et godt svar på atomvåpen trussel og bruk.

1 Like

De ønsker ikke at nabolandene skal ha atomvåpen er vel egentlig greia…

1 Like