Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Kanskje han kan snakke til den internasjonale straffedomstolen i Haag for å hekte på flere russere mot litt bedre behandling… :pray:

6 Likes

Ryzzland har tappet mange fler menn på emigrasjon enn i selve kriget. Vanskelig å vite exakt, men en faktor 10 er nok ikke langt unnan.
De menn som flytter ut fra ryzzland er til store deler kanonfodrets motsats: Menn med god utadannelse, god ekonomi og hygglige muligheter at få seg en jobb i annet land.
Men nå er det slutt på emigreringen av menn i ryzzland, det er per idag nesten umulig at bli sluppet ut og det kreves tilstand at ferdes fra en region til en annan før menn som er, eller kan bli, av intresse før mobilisering. Sikkert en del som kan snike seg ut likevel, ryzzland er ju så korrupt at man sikkert kan betale seg ut.

5 Likes

Disse «rockets» blir viktige å få has på fremover.

Det er mulig, men det forutsetter vel at økonomien også boomer.
Krigen påfører ukrainerne en stadig økende gjeld.
Feks er Ukraina en av de landene i verden som skylder IMF (det internasjonale pengefondet) aller mest, faktisk på 3. plass etter Argentina og Egypt, men foran Pakistan.

Det er også slik at hjelp fra USA ikke er en ren gave uten noen forpliktelser.

Ukraina får hjelp fra USA, men det må betales tilbake i form av motytelser.

" As President Biden recently signed a Lend Lease Act for Ukraine, nothing Kyiv will receive is for free. Here is how the Lend-Lease works and why it is in our national security interest to enhance Ukraine’s security."

" The Lend-Lease must be paid back, either through monetary means or via the use of American contractors to help reconstruct the country, allowing present loans to be rerouted back toward the US economy. For example, it took Britain and Russia several decades to pay back their lease. Both were repaid in full by 2006."

Som vi ser så var ikke Russland og Storbritannia ferdig med sin krigsgjeld etter 2. verdenskrig før i 2006.

Nå gikk det jo veldig bra med Storbritannia etter 2. verdens-krig, så “Lend-Lease” fungerte bra for dem.
Jeg tror problemet for Ukraina , til forskjell fra Storbritannia etter 2. verdenskrig, vil være at det kan bli adskillig mindre attraktivt for amerikanske firmaer å investere i Ukraina (etter at man har slått Russland i krigen).

Og grunnen er demografien som har en helt annen retning, mangel på arbeidskraft, og ikke minst fortsatt en nærhet til en stor og ustabil nabo; Russland.
Dermed er det ikke sikkert at gjelden kan tilbakebetales i form av at amerikanske selskaper investerer i Ukraina, men må betales i hard cash.

Et annet problem er forhandlingsposisjonen Ukraina vil ha overfor amerikanske selskap. Skulle det likevel bli amerikanske investeringer så vil masse måtte bli gitt bort for knapper og glansbilder.

Dessuten og dessverre; Ukraina har i alle år vært et av Europas mest korrupte land (kun Belarus og Russland har vært verre). Det er selvsagt mulig at Zelenskyj-regimet vil klare å snu opp ned på det, men problemet er at investorer trolig vil se forandringer før de investerer, eller ha en saftig rabatt.

Greia er at Ukraina har en tung vei å gå etter at Russland er slått på slagmarken.

Og noe av det viktigste da er at Ukrainske kvinner (og barn) kan returnere til Ukraina fortest mulig.

2 Likes

Vel…måten det Ukrainske folk står imot på privaten& i felten burde være betaling nok for at ikke putler skal kunne få utvide sine territorier.

3 Likes

Å der er Hviterussland & Lukasjenko innblandet. Nå er det faen på tide at Nato går inn i krigen å hjelper til for å sette en stopper for denne galskapen.

3 Likes

Så vidt jeg har forstått var ikke Lend-Lease tatt i bruk enda, men noe som det virker som om Biden vil ha i bakhånd i tilfelle Republikanerne blokkerer de støtte-pakkene som sendes nå?
Er dette feil da?

2 Likes

Jeg tror at gjeld alltid må betales tilbake, og at det alltid prioriteres svært høyt av skyldneren, nettopp fordi det alltid blir skviset ut og gjort opp for.

1 Like

De får satse på turisme&korn da når ruskis har trekt seg ut ; )

1 Like

Så vidt jeg forstår er dette offisielt tatt i bruk

*On Saturday, October 1, the US law on Lend-Lease for Ukraine entered into force, Chairman of the Verkhovna Rada Ruslan Stefanchuk has said.

“Today, the US law on Lend-Lease for Ukraine entered into force. Which means more weapons of different and high-quality. Ukraine will definitely return all its territories,” he wrote on Twitter."

Saksgangen i lovprosessen kan man sjekke på datoer her:

https://www.congress.gov/bill/117th-congress/senate-bill/3522/all-info

Og selve lovteksten kan man finn i en link på siden over, eller rett og slett se direkte på linken jeg legger under:

https://www.congress.gov/bill/117th-congress/senate-bill/3522/text

Jeg har limt “nummer og navn” på loven, samt betingelser (conditions).

S.3522 - Ukraine Democracy Defense Lend-Lease Act of 2022117th Congress (2021-2022)

" (3) Condition.–Any loan or lease of defense articles to the
Government of Ukraine under paragraph (1) shall be subject to
all applicable laws concerning the return of and reimbursement
and repayment for defense articles loan or leased to foreign
governments."

EDIT: legger hvordan loven skal refereres:

This Act may be cited as the ``Ukraine Democracy Defense Lend-Lease
Act of 2022’’.
SEC. 2. LOAN AND LEASE OF DEFENSE ARTICLES TO THE GOVERNMENTS OF
UKRAINE AND EASTERN FLANK COUNTRIES.

1 Like

Jeg vet ikke hvordan det er med dere andre her inne i dette forumet, men jeg opplever det særdeles vondt å se hvordan Russland raserer Ukraina med sine kontinuerlige missilangrep. Det er en forbrytelse mot den ukrainske befolkningen som det må finnes få sidestykker til i historien. Og noe av det verste er at, når den vanlige russer blir intervjuet, så synes det ikke som de bryr seg. Hvordan skal man kunne ha et respektfullt forhold til russere og Russland etter dette?

25 Likes

Lend lease har ikke blitt brukt enda. Det vil først bli brukt hvis det ikke er mulig å få gjennom på noen annen måte. Hittil har det kun vært donasjoner

4 Likes

Ukraina har billig arbeidskraft, noe av det mest fruktbare jordbrukslandet i Europa, mineralforekomster, gassfelt som skal bygges ut, gode svartehavshavner,en befolkning som har vist vannvittig stå-på-vilje og etterhvert hjemvendende flyktninger med koblinger til ymse vestlige land. Dersom velviljen i europa også vedvarer tipper jeg det kan bli kronerulling og folkeinvestering om amerikansk storkapital skulle svikte. Først må krigen vinnes, og ja Ukraina vil være en fattig ruin en stund; men jeg tror ikke at en hurtig gjenreisning er umulig.

Korrupsjon er i mine øyne den største økonomiske trusselen, større enn både infrastrukturskader, brain drain og manglende investeringskapital. Kapital og naturressurser er som kjent ikke en medisin mot korrupsjon, men koblinger til dagens vesteuropa er kanskje en liten hjelp, og avskjæring fra Russland må hjelpe.

Men først må krigen vinnes.

11 Likes

Helt forferdelig, og ikke noe jeg kan ta fullt innover meg hvis jeg skal kunne leve mitt liv med noen lunde stabil psyke. Hadde jeg vært ukrainer, tror jeg jeg hadde hatt et ambivalent forhold til mine europeiske naboer, spesielt de landene som kan bidra med tyngre våpen men holder igjen. Vesten hjelper mye, men kunne gjort mer. På den ene siden takknemlig for støtte og hjelp, på den andre siden fortvilet over alt som ikke skjer. Spesielt bildene fra gårsdagens angrep i Dnipro gjorde at jeg kjente på dette; at det går an at dette skjer midt i Europa :cry: Så er det dessverre nok av slike eksempler både fra Ukraina og verden ellers, men nå er vi en gang skrudd sammen slik at vi ikke kan ta inn over oss all elendigheten som skjer.

9 Likes

Ukr har også noen store gassfelt i donbas og svartehavet. Så det vil komme solide inntekter når rus orkene er jaget ut.

5 Likes

Jeg tror ikke at det bare er ukrainere som har fått et litt ambivalent forhold til land som holder igjen tyngre våpen. Noen har lite å sende, men det er alvorlig når Tyskland og Sveits nekter andre land å sende det de kan avse.

Jeg tror mange europeiske land vil tenke seg om en gang til, før de kjøper våpen eller ammunisjon fra Tyskland og Sveits.

13 Likes

Vi hadde to mann inne (fra BP utlån) til Eni, men de sa fort opp når de så hvordan selskapet opererte rundt sikkerhet, men det gis det vel blanke faen i utenfor norsk sektor. Inntekter ja, men hvis ikke hms blir forbedret der så blir de vel hivd på hue å ræva ut der også.

1 Like

Ekspertene tror Putin vil gi Prigozhin Soledar i gave hvis Wagnergruppen får kontroll over landbyen Sikkert for å forsikre seg om at Prigozhin har nok salt å servere ved kommende middager
En kan vel ønske at Prigozhin har litt Botulinumtoksin i suppa til Putin også
Slik at Putin får rettet ut rynkene han har i panna før han må ta kveld for godt :innocent:

Russland får mindre og mindre utstyr, som blir dårligere og dårligere. Treningen blir også dårligere og dårligere.

Ukraina får bedre utstyr, og etterhvert som Russland mister sitt, blir forskjellen mindre i antall.

Neste runde med tanks, APC, og artilleri blir kanskje nok til å permanent få vektskålen i Ukraina sitt favør.

Ovennevnte har jo også kommentert at opinionen i USA liker å støtte en vinner, så hvis det først bikker skikkelig, så vil de ha mye godvilje på lur.

12 Likes

Vesten gjør en fatal feilvurdering når de kun kaller det for hjelp til Ukraina. Det man burde innse, er at denne hjelpen er minst like mye til hele Europa som bare for Ukraina! Hjelp til selvhjelp! Får vi ikke stanset Putin i Ukraina, er det begynnelsen på Russlands videre ekspansjon. Det er også farlig å stole for mye på et fremtidig Nato. Dersom Republikanerne igjen tar makten i USA, kan vi ikke lenger stole på hjelp fra USA i samme grad som nå. Derfor må Putin stanses nå mens det er mulig.
Da bør vesten skjønne at det er ulogisk å bare gi hjelp i mindre doser. Pøs på med alt som er mulig å avse av tyngre våpensystemer også! Om ikke, så risikerer man at Russland likevel vinner og all hjelp har vært forgjeves!

20 Likes