Jeg ser poenget ditt. Problemet til Russland er sånn jeg ser det at de som nå er mobilisert er rimelig uvillige. F.eks. ved Soledar, så skal Wagner ha fått støtte fra VDV og først da klarte de å dytte Ukraina tilbake. VDV er Russland sine luftbårne tropper, dvs “eliten”, eller det som er igjen av den. Ved Soledar, så får russerne støtte av det de har av artilleri. Logistikken er enkel nok til at den “går opp”.
Samtidig, frontlinjen er på ca 500 km*. Ukraina trenger ikke sloss med 300k med tropper der de angriper. Hvis man tenker at fronten består av 100 stk 5km fronter, så blir det da 3k tropper pr front. Det er ikke all verden å skulle pushe seg gjennom hvis man faktisk kan ta ut eller forbigå russernes posisjoner, for så å rulle opp sidene/bakområdene. La oss si Ukraina trenger å angripe i en bredde på ca 50km, det blir da 30k russiske tropper.
Så, spørsmålet blir jo hvor mye utstyr har Ukraina til å gjøre et slikt angrep? Vel, det er vel det de nå får. For sent selvfølgelig, hadde de fått dette i sommer/høst, så hadde nok mye vært gjort nå.
Samtidig, jeg er faktisk usikker på hva Ukraina driver på med nå, for alt jeg vet, så har de spinket å spart ved div frontavsnitt for å kunne kjøre et større angrep i en ny retning.
*Jeg har da ikke regnet med området beskyttet av Dnipro eller den delen av fronten som er på grensen mellom Russland og Ukraina. Russland har vesentlig med soldater her også. Mao, tallene for hvor mange Ukraina trenger å slå seg gjennom for et 50 km frontavsnitt er overdrevet over…