Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Legg merke til tapene på det beste artilleriet Ukraina har fått. Nesten ingenting. Mao, mannskapet blir bedre og bedre. Også blir kampen relativt ensidig.

Interessant at M 109 har blitt tatt ut såpass mye mer. Kanskje det blir brukt nærmere fronten.

5 Likes

M109 og Krab er pansret, så de er nok brukt mer ved fronten.

1 Like

Det er vel bare å forberede seg… WW3 er sakte igang og øker utover i 2023

https://www.dn.no/politikk/fiona-hill/jonas-gahr-store/krigen-i-ukraina/putin-ekspert-fiona-hill-tredje-verdenskrig-er-allerede-her/2-1-1387657

1 Like

Biden og Xi fordømmer jo Putler’s rasling med sablene når det gjelder nukes så jeg tror ikke på noen ny kald krig. Jeg tror ikke på at Kina har noen umiddelbare planer om å invadere Taiwan. Heller ikke eskalering rundt Tibet&Hong Kong. Menneskerettigheter er et annet tema. Kina kontrollerer Nord Korea. Xi vil for alt i verden unngå en handelskrig. For Usa&Kina er et samarbeid vinn vinn.

1 Like

@Evilfreud har jo tidligere nevnt at Belarus neppe angriper nordfra pga terrenget. Som nå har blitt enda verre å passere fordi beveren har fått demme opp som den vil i år. Høres umulig ut å angripe gjennom. :stuck_out_tongue:

8 Likes

:ukraine: :ukraine: :fire:

12 Likes

Balls of steel :tada: :rofl:

8 Likes

Vanvittig mye utstyr som gikk med for russerne her. Hvor har dette slaget stått?

Det var noen drøye tap russerne tok i går gitt.

Nå snakker vi. Satser på at USA og Frankrike, Tyskland sender tilsvarende, så har Ukraina nesten doblet mengden selvkjørende artilleri. Noe som vil gjøre det mye lettere for en offensiv å slå et skikkelig hull på den russiske fronten.

10 Likes

Men de har altså klart å ta Solidar, så da tenker vel Putin-kokken at målet helliger tapene. Det som er en interessant problemstilling, er om ukrainerne har latt dem ta Solidar fordi de har en større plan (tapet et slag, men vinne krigen)?

3 Likes

Gladnyhet dette @Evilfreud.
Norge burde hatt minst 40 slike Apache helikoptre for å demme opp hvis Russerne kommer i Finnmark (lite sannsynlig heldigvis)…

2 Likes

Når jeg ser hvordan RU og UKR bruker helikoptrene sine, så er jeg svært usikker om Kamp helikoptre har en fremtid på slagmarken.

Iallefall mot en fiende som Russland og Kina.

5 Likes

Det koster veldig mye å være helt ufleksibel i krigføringen. Gir du ikke grunn når fienden pusher hardest, så koster det mye. Faller du litt og litt tilbake og stadig har nye forsvarslinjer, så vil det koste angriperen veldig mye mer.

Jeg tenker at Ukraina ikke har valgt å sloss ved Soledar, så byen har liten strategisk verdi. De forsvarer seg mao så billig som mulig, mens de påfører Russland så store tap som mulig.

Antagelsen min er at Ukraina nok planlegger en offensiv, men ikke der, hvor Russland har best logistikk, dvs Donbas. Som man ser av kartet under, det er flere toglinjer fra Russland inn i Donbas. Det er her det er lettest for Russland å få fram forsyninger. Bakre del av denne logistikkkjeden er utenfor rekkevidde av Himars i dag. Ukraina må ta tilbake område nord for og/eller syd for dette området for å kunne true logistikken, som er hvordan Ukraina stort sett har tvunget Russland til retrett.

8 Likes

Tidligere har det vært snakket om at Russland mobiliserte 300 000 der 100 000 ble sendt nesten rett til Ukraina og 200 000 ble værende i Russland for trening. Det er vanskelig å se for seg hvordan Ukraina skal klare å gjennomføre en offensiv med det utstyret de har i dag når Russland har så store mengder soldater til å fylle på forsvarslinjene og i tillegg bruke som mobile reserver ved behov. Det er spekulasjon, men jeg tror ikke Ukraina er i stand til å gjennomføre en stor offensiv før de har fått betydelig mer 155 mm artilleri og 155 mm ammunisjon. Denne situasjonen skyldes rett og slett at vesten bare gir drypp av våpenstøtte i stedet for at de sendte store volum sommeren 2022 når de hadde sjansen. Nå må de potensielt gi betydelig mer for å sette Ukraina i en posisjon til å slå gjennom russiske linjer.

Det som er bra for Ukraina er at nå som Russland endelig har nok soldater så har de allerede kastet bort det beste utstyret sitt og veldig mye ammunisjon som også begrenser deres offensive potensiale.

11 Likes

Jeg ser poenget ditt. Problemet til Russland er sånn jeg ser det at de som nå er mobilisert er rimelig uvillige. F.eks. ved Soledar, så skal Wagner ha fått støtte fra VDV og først da klarte de å dytte Ukraina tilbake. VDV er Russland sine luftbårne tropper, dvs “eliten”, eller det som er igjen av den. Ved Soledar, så får russerne støtte av det de har av artilleri. Logistikken er enkel nok til at den “går opp”.

Samtidig, frontlinjen er på ca 500 km*. Ukraina trenger ikke sloss med 300k med tropper der de angriper. Hvis man tenker at fronten består av 100 stk 5km fronter, så blir det da 3k tropper pr front. Det er ikke all verden å skulle pushe seg gjennom hvis man faktisk kan ta ut eller forbigå russernes posisjoner, for så å rulle opp sidene/bakområdene. La oss si Ukraina trenger å angripe i en bredde på ca 50km, det blir da 30k russiske tropper.

Så, spørsmålet blir jo hvor mye utstyr har Ukraina til å gjøre et slikt angrep? Vel, det er vel det de nå får. For sent selvfølgelig, hadde de fått dette i sommer/høst, så hadde nok mye vært gjort nå.

Samtidig, jeg er faktisk usikker på hva Ukraina driver på med nå, for alt jeg vet, så har de spinket å spart ved div frontavsnitt for å kunne kjøre et større angrep i en ny retning.

*Jeg har da ikke regnet med området beskyttet av Dnipro eller den delen av fronten som er på grensen mellom Russland og Ukraina. Russland har vesentlig med soldater her også. Mao, tallene for hvor mange Ukraina trenger å slå seg gjennom for et 50 km frontavsnitt er overdrevet over…

Vi vet ikke hva slags styrker Ukraina har å angripe med og vi vet ikke hva russerne har å forsvare seg med så å spå hvordan et slikt angrep hadde gått er ikke mulig, men vi vet at en slik operasjon vil være vanskelig. Jeg tror ikke det finnes eksempler på at noe tilsvarende har vært mulig å gjennomføre så langt i denne krigen. Selv i starten av krigen har Russland stort sett stanget hodet i veggen de stedene der Ukraina hadde tungt befestede posisjoner. Og Ukrainas Kharkiv og Kherson offensiver lyktes av helt urelaterte grunner. Jeg tror derfor det undervurderes hvor vanskelig en slik offensiv vil være.

2 Likes

Altså, skal ikke si at dette ikke er ille, men historien inneholder uhorvelig mange eksempler på ting som er betydelig verre. “Bare” torturen brukt i denne krigen på bakken vil jeg måle som forferdelig mye verre enn missilangrepene. Forskjellen nå er at vi får se lidelsene i sanntid med en form for oversikt over omfang. Det fikk man omtrent aldri før, og torturen kommer vi ikke til å få noen god oversikt over før lenge etterpå, og selv da blir tallene usikre. Det er mange grunner til å kalle Russland middelalderske, en av dem er at deres metoder minner om det man har sett mange eksempler på tidligere i historien. Som vi nå trodde vi var forbi å bruke mot mennesker.

8 Likes

Jeg er nesten enig.

Kharkiv offensiven fungerte fordi de russiske styrkene var relativt tynne og fordi Ukraina klarte å sette inn et tungt angrep som Russland ikke var klar over at ville komme. Jeg vil si det er relevant, for ikke alle de 500 km med frontlinje som finnes i dag er godt beskyttet av Russland. Det vil dog kreve mer av Ukraina enn Kharkiv angrepet, så jeg tenker at hovedpoenget ditt, som er at Ukraina trenger mer utstyr er riktig.

På det tidspunktet, så var hovedvekten av de gode styrkene til Russland i Kherson. Hvor er de nå? Soledar? Kreminna? Svatove? De er neppe i zaporizhzhia. Som vel er grunnen til at jeg tenker at et angrep kan komme der.

Ved Kherson, så kan man vel trygt si at Dnipro-elven spilte en sentral rolle. Så ja, ikke veldig relevant.

Det som er det største spørsmålet i mine øyne er hvor mye “frie” styrker er det Ukraina har? For etter at de tok tilbake Kherson, så vil jeg anta at det ble frigjort veldig mye tanks, apc-er osv. De holder igjen endel artilleri for å ta ut det russiske på andre siden av elven. De vil også ha kunnet frigjøre de beste troppene sine og erstatte de med de nest beste. Jeg tror ikke disse har blitt satt inn noe sted enda…

Kort sagt, den neste ukrainske offensiven tror jeg kan bli noe lignende Kharkiv-offensiven, men på en større skala.

3 Likes

Russisk Wagner-avhopper hevder han har vært vitne til krigsforbrytelser

Avhopperen fra den russiske leiesoldatgruppen Wagner, som søker asyl i Norge, vil være verdifull i etterforskningen av krigsforbrytelser i Ukraina, hevder mannens advokat.

Mannen som hoppet av er Andrej Medvedev, en tidligere avdelingsleder i den russiske private leiesoldatgruppa Wagner-gruppen. Han ble pågrepet av Forsvaret i Pasvikdalen fredag og søker nå asyl i Norge.

Avhopperens advokat, Brynjulf Risnes, sier til Aftenposten at det er stor interesse både i Norge og internasjonalt for å snakke med klienten.

– Jeg har grunn til å tro at Kripos vil være interessert i informasjon han har om kamphandlinger i Ukraina og krigsforbrytelser begått der, sier Risnes.

Det er Kripos som har fått i oppdrag å bidra til å etterforske krigsforbrytelser begått av Russland i Ukraina. Risnes sier Medvedev er innstilt på å dele informasjonen han har.

– Han har informasjon som vil være spesielt verdifull i denne etterforskningen, sier Risnes.

Ifølge den russiske menneskerettsorganisasjonen Gulagu.net skal Medvedev ha vært under en fire måneder lang kontrakt med gruppen fra 6. juli i fjor. Han skal ha rømt da denne utløp.

1 Like

Først må en vel gratulere Medvedev med en fantastisk flukt. Og at han er et verdifullt vitne vil vel også gå opp for politiet etter hvert
En bør vel kalle han et skikkelig Kronvitne

1 Like