Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Forhåpentligvis bruker Norge / det internasjonale samfunnet all sin kløkt på hvordan de skal få mest mulig informasjon samtidig som de gjør det attraktivt å hoppe av, uten å være for naive…

Forhåpentligvis vil rettsapparatet i Haag måtte utvide kapasiteten for å ta unna alle Russerne de neste 15-20 årene!

Edit:
Det hadde vært litt gøy om Haag hadde begynt å utvide fengselskapasiteten sin allerede nå for å ha kapasitet til å ta imot alle som har utført krigsforbrytelser - samtidig kommunisere dette klart og tydelig ut til verden!

5 Likes

Svensk panserskott til 15.000kr tar ut Russisk T90 som koster 50mill :smiley:

15 Likes

Litt off topic:Er det derfor tyskerne ere så forsiktige med å sende tanks til Ukraina, de trenger dem selv i gjørma?? :upside_down_face: :joy:

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Dette er vel noe de fleste her allerede har tenkt selv, men her hudfletter Andreas Umland russisk akademia, særlig samfunnsfag. Helt frakoblet vanlige standarder for metode og empiri (det var feks. Djengis Khans etterkommere som bygget pyramidene…)
Umland mener pseuvitenskapen er en viktig grunn til invasjonen, jeg lurer på hva fraværet av riktig forskning og kritisk tenkning på sikt gjør med samfunnets velstandsutvikling. Jeg lurer også på om alle disse “velutdannede” russiske flyktninger egentlig har så mye å bidra med i europeisk arbeidsliv?

7 Likes

Gutta på skauen koser seg på jobb:

4 Likes

Ny runde med mobilisering på vei.

4 Likes

Stort sammenfall med ting som Kamil Galeev har vært inne på i noen av sine lange twitter-tråder.
Galeev mener imidlertid at Dugins rolle som “åndelig veileder” for Kreml er feil, men noe Dugin selv til en viss grad greier å overbevise omverden (og særlig vesten) om at er tilfelle.
På statlig TV er det ofte rektorer fra universiteter og andre akademikere som sier de drøyeste tingene.
Midt oppe i barbariet sitt er de veldig opptatt av “folkeavstemninger” og annen formalia for å gi et skinn av legitimitet.

Galeev mener også, litt mer spekulativt, at samfunnsfag og humaniora er et karrieremessig blindspor i Russland. At det er “hard vitenskap” som gjelder. Nettopp derfor mener han at disse ingeniørene, økonomer etc. i ledende posisjoner er et lett bytte for forenklede og historieløse verdensbilder.

2 Likes

No Fly Zone

7 Likes

Tiden er overmoden, og har vært det siden februar 2022

8 Likes

Hele verden, og grenseområdene i russland bør erklæres som No Fly-Zone for russland.

3 Likes

GMRLS!

14 Likes

Ja, det har jeg også lagt merke til. Men det som er enda mer påfallende er at de ofte virker, hva skal man si, kognitivt utfordret. De kommer med lange resonnementer, pakket inn i pseudoakademisk språk, men argumentene er inkonsistente, det er ikke sammenheng mellom premiss og konklusjon osv. Jeg har tenkt at de ligner uintelligente skuespillere som forsøker å spille en rolle som akademiker. Dette gjelder for så vidt også de andre deltakere i disse TV-debatter, de militære analytikere virker også som om de spiller rollespill om noe de egentlig ikke har peiling på. Det bærer preg av at samfunnet er gjennomkorrupt og nepotistisk, har man makt og kontakter trenger man ikke være flink for å bli “ekspert”.

Jeg husker den tråden fra Kamil Galeev, og jeg tror ikke det er spekulativt at folk med utdanning i STEM blir et lett bytte for konspirasjonsteorier og pseudovitenskap - særlig ikke når barneskolen og resten av samfunnet er gjennomsyret av det. Og det er her jeg er litt skeptisk til at en del europeiske land tar imot flyktede russiske ingeniører og it-eksperter med åpne armer.

Litt apropos, rundt 24 min. i denne forteller Pomarantsev om to realityserier som ble solgt til russland.
Først et program hvor deltakerne skulle lære et fag på 3 dager, type økonom blir kokk på tre dager. Serien hadde vært en suksess i England, men i russland forsto de ingen ting - for det var jo sånn arbeidslivet fungerte, de bare lot som om de kunne et fag.
Deretter “the apprentice”. Det ble også en flopp. Fremlegge en god forretningside og tjene penger?? Alle visste jo at når man har en god ide blir den stjålet og man havner i fengsel. Måten å gjøre karriere på er via kontakter, korrupsjon eller sex.

10 Likes

Haha, på kornet-innlegg!

3 Likes

Blir jo veldig stygt hvis olje og gassprisene fortsetter å synke. Som en smart fyr her sa, med bittelitt høyere tilbud enn etterspørsel, så kan de falle langt.

1 Like

Ja, jo lavere olje og gassprisene faller jo mer sannsynlig er det at Putin kan stilles for retten også,
men jeg tror kanskje ikke det er så sannsynlig
-Den tyske utenriksministeren Annalena Baerbock dro i dag til Den internasjonale straffedomstolen i Haag for å drøfte en mulig straffeforfølgelse av Vladimir Putin.

Baerbock møtte domstolens leder Piotr Hofmanski og sjefanklager Karim Khan.

Baerbock mener i likhet med flere vestlige ledere at den russiske presidenten må stilles til ansvar for invasjonen av nabolandet og de enorme ødeleggelsene og humanitære følgene krigen fører med seg (NRK)

3 Likes

Gode nyheter på vei?

5 Likes

Hej Norge

Sandheden går vist op for Ruuskiiiiiis nu :thinking:

Er der 300 km ATCAMS på vej :rocket:

England giver den mere gas :+1:

Ha ha – det skal nok lykkedes for Ruskiiis af få endnu et nederlag :fire:

Fremdrift :+1:

Noget er under opsejling :clap:

:no_smoking: :fire:

Belgorod :fire:

Sidste nyt fra Soledar og Bakhmut :thinking:

Dansken

10 Likes

870!
3 tanks og 11 APC.

Her kjører de verdun taktikker virker det som. Jeg tror Russland nå seriøst mangler panser og APC, evt så sparer de det de har igjen til våroffansiven.

11 Likes

Men hva er tapene på ukrainsk side? Kan man anta noe der?