Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

4 Likes

Det koster stort i ruzziske soldater om dagen, og dette er vel en av de dødeligste dagene:

:coffin:

12 Likes

De russiske tapstallene har vært svært høye i en 3-4 dager nå. Hvis det fortsetter som dette, så går det med rundt 300k drepte i året + evt sårede. Ikke rart Russland nå lader opp til en ny runde med mobilisering.

Det jeg lurer på er når de mobiliserte får nok. Dette er ikke folk som har ønsket å sloss. Det er allerede mange som nekter å sloss. Det som er interessant er jo hva som evt skjer hvis Ukraina slår seg gjennom fronten et sted, slik at det blir litt uorden i de russiske rekkene. Jeg tviler på at de mobiliserte som da står igjen på flankene kommer til å gjøre sitt ytterste for å forsvare seg. Jeg tror heller de flykter. På den måten, så kan Russland miste store okkuperte områder relativt fort. Nøkkelen er om Ukraina har nok slagkraft til å faktisk slå hull på fronten.

12 Likes

Spørsmålet er hva barriæretroppene gjør. Er jo de som sørger for at de mobiliserte går rett vei.

Mistenker at kadyrovittene ikke kommer til å holde baklinja lengre enn de må.

Gleder meg til ramstein på fredag.

6 Likes

På det tidspunktet så vil det også være slått hull gjennom barriæretroppene, så disse også står i fare for å bli omringet. Jeg tviler sterkt på at de prøver å holde fronten selv.

Men, dessverre bare en teoretisk øvelse hittil :stuck_out_tongue:

2 Likes

Liker det stuntet her!

18 Likes

Krigen kan få en ny og negativ utvikling hvis dette viser seg å stemme.

Det er på tide Vesten tar et oppgjør med seg selv. Enten kan vi bare sette en strek å slutte og støtte Ukraina og la Russland vinne. Eller så bør ‘‘vi’’ trappe opp støtten og sende alt krigsmateriell som er tilgjengelig å gjøre det som trengs for å få en slutt på krigen gjennom å hjelpe Ukraina til seier.

8 Likes

Jeg klarer ikke slippe hvor lite motstand vanlige russere gir denne krigen. Godtar de alt? Med tanke på hva man ser i andre land, f.eks Iran. Noen som har noe kunnskap om dette?
De fleste skjønner vel at det ikke er Ukraina sin skyld at de prøver å skyte ned raketter som kommer mot byene? Som denne pro-russiske avisa påstår.

4 Likes

Det der er rett og slett fri fantasi. Før krigen startet, så hadde Russland 190k tropper på fronten, noe som var lett å se på masse satelittbilder. Nå skal Russland liksom ha klart å få på plass flere hundretusen uten at det finnes noen bilder? Nei, bare nei.

9 Likes

Tror at det blir en betydelig opptrapping av den Ukrainske støtten ifbm Rammstein møtet til fredag.
Ikke minst mtp signalene fra NATO/Stoltenberg om tyngre våpen og Challenger fra Britene.
Satser på ATACMS og Leopard :muscle:
ATACMS har rekkevidde opptil 300Km og kan avfyres fra HIMARS

9 Likes

Changes include creating Moscow and Leningrad military districts

Disse to områdene har vært relativt skånet for mobilisering. Dette er de relativt rike delene av Russland. Folk som lever mer eller mindre som i vesten. Jeg antar det vil være svært upopulært blant disse å bli mobilisert, med mange kontakter innad i systemet. Det står dog ikke rett ut at disse vil bli mobilisert i særlig grad, så kan godt være disse fortsatt blir skånet, for å ikke skape for god grobunn for opprør mot Putin.

7 Likes

Merker meg at de henter fram igjen «Leningrad». Sovjetnostalgien strekker seg nok også videre til utstyret og våpnene de mobiliserte får.

4 Likes

En interessant tråd som diskuterer hvordan Ukraina og Russland sloss og hvordan veien vil gå videre.

3 Likes

Fylket, eller “oblast’en” rundt St. Petersburg heter fremdeles Leningrad. Ellers helt enig. Mens naboene prøver å kvitte seg med arven fra sovjet prøver Russland å appropriere den. Det startet da Putin bestemte seg for at den sovjetiske nasjonalsangen skulle brukes, det var “vi” (sovjet = Russland) som banket tyskerne i Berlin osv. De mener i forlengelsen av dette at ting som ble bygget i sovjetrepublikkene tilhører Russland, som f.eks. industrien i Donbass, atomsprengningsområdene i Kazakstan osv. De “arvet” jo også sovjets plass i FN, uheldigvis

7 Likes

En rimelig stor økning fra invasjonsstyrken på 190k. Hadde det ikke vært for mobiliseringen i september, så tror jeg jaggu at de russiske styrkene hadde kollapset innen nå.

5 Likes

Er de 114.000 som allerede er døde og begravet på slagmarken inkludert i de 340.000 så kan det vel kanskje stemme…

:smiley:

17 Likes

Ukraina sa de trengte 300 tanks og 700 APC/IFV for å finne krigen. Vil si 200 APC-er vil ta dem et godt stykke på vei. Jeg tviler på at Ukraina får 300 tanks, men 100 er kanskje mulig. 700 APC/IFV virker godt mulig.

2 Likes

Polen sier det kommer 100 vestlige tanks.

200 APC fra Canada, 50 bradleys fra USa, 40 marder fra tyskland. 40-50 av den franske greia.

300k 155mm granater fra USA sine israel lagre.

Begynner å monne litt nå :smiley:

Husk at de også tok mye utstyr i kharkiv og kherson som nok snart er ferdig fiksa og klar for å sette i drift.

Det er vistnok disse Canada skal gi, de er sansynligvis helt nye.

De har allerede gitt noen av dem og UKR SF hra brukt dem flittig.

11 Likes