Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Tipper produksjonen startet i November og første batch lander i UKR veldig snart.

Tipper dog antallet er lite. Noen hundre. Samtidig skal være flere land som har ventet på disse. Norge kan jo også oppgradere sine til å bruke disse.

1 Like

Ukraina trenger bare å treffe et par ammo dumper, så må Russland gjøre om hele logistikken sin, så det er ikke et problem.

GLSDB har 250 pund sprengstoff vs 200 i de vanlige Ukraina bruker i himars, så en liten oppgradering der og.

Tror det når jeg får se det. Hvis de får tanks, APC-er, IFV-er og GLSDB, så tror jeg det kommer til å bli veldig surt for russerne veldig fort.

5 Likes
12 Likes

Nå må de faen meg få tak i han helvetes typen her da. Hvor vanskelig kan DET være? :see_no_evil:

12 Likes

I am ashamed of this @Bundeskanzler @OlafScholz , although I did not vote for the [@spdde] https://twitter.com/spdde) . This man is a disgrace. Not only does he ruin 🇩🇪 reputation in 🇪🇺 and 🌐 , the lasting damage of his cowardly hesitation extends far beyond 🇺🇦 .

Er endel tyskere som er rimelig pissed på Scholz for å ikke sende tanks til Ukraina. :stuck_out_tongue:

11 Likes

Blir det noe brems i Ukraina støtten fra US av dette ?

2 Likes

Tysklands panserslag
Krigen i Ukraina kan bli avgjort på fredag. Beslutningen ligger hos Tysklands Olaf Scholz.

https://www.dn.no/kommentar/ukraina/stridsvogner/leopard/tysklands-panserslag/2-1-1389759

3 Likes

Dette gjelder jo totalen for USA og slik jeg har forstått det ble det gjort flere bevilgninger før nyttår som sikrer at det er midler på militærbudsjettet til dette langt inn i 2023. Så president Biden har nok frihet til å bruke mye midler fremover, og jeg er også sikker på at militæret i USA ser at om de bruker 5 % av militærbudsjettet på å støtte Ukraina så har de redusert Russland, deres gamle hovedfiende, sin slagkraft på alt annet enn atomvåpen med 50 % . Også finnes det jo måter unngå problemet med dette lånetaket (søk på “the-one-trillion-dollar-coin”, så jeg er ikke så sikker på om det blir et reelt problem.

På litt lengre sikt er det nok dessverre mange Republikanere, som jo nå har flertall i kongressen, som ønsker å redusere støtten. Men det trengs bare noen få avhoppere fra “partilinjen” for å få nok stemmer til å få i gjennom militærstøtte som enkelt forslag.

5 Likes

Nei

Selv om enkelte tror det så gir ikke usa penger men utstyr som allerede er produsert og står lagret. Så sjøslaget i kongressen har nada å bety.

Presidenten har uansett sikret en 80milliarder USD lend lease han ikke har begynt å bruke enda.

4 Likes

Bare å komme i gang med no fly zone og intervensjon med en gang. Det regimet må fjernes, ellers har vi atomkrig om noen år uansett.

15 Likes

Helt enig, kjør på! Begynner å bli så lei Putin-regimet, Russland og dessverre også Russere.

10 Likes

Begynner å bli desperate nå, dersom vi ikke får lov å drepe og voldta ukraina så sender vi kanskje atomvåpen.

lolz :smiley:

8 Likes

Begynner? Russland har raslet med atomvåpnene siden dag 1.

Jeg leser egentlig at Medvedev sier: Russland kommer til å tape denne krigen hvis NATO fortsetter å støtte Ukraina. Plz stop!

14 Likes

Gårsdagens tapstall:

Er jo helt utrolig om ikke 760 :coffin: ny kister pr dag ikke gir krigsmotstand i Ruzzland

13 Likes

Dette er ganske absurd, for hvor står det at en atommakt må gjengjelde med kjernefysiske våpen om de taper en konvensjonell krig? Er det slik at en atommakt alltid må vinne, uansett?

9 Likes

Tapene har skiftet karakter etter mobiliseringen. Før var det 10-20 mann per tapte tanks, nå er det mer i retning av 100 mann per tapte tanks. De sender “disposables” (rekrutterte fanger etc.) rett inn i den sikre død.
Leste noen som mener at hvis det er noe som er kritisk for russerne så er det junior offiserer. Her kreves det et minimum av kompetanse og de har en nøkkelrolle i taktiske manøvre. Hvis dette ikke er på plass blir det kanskje bare å sende kanonføde fram for å se hvor ukrainerne skyter fra.
Leste også en tråd fra en ukrainsk offiser som mener at ammunisjonsmangel og logistikk-problemer hos russerne er sterkt overdrevet (preget av ønsketenkning)

8 Likes

President Volodymyr Zelenskyy er ikke helt sikker på at den russiske diktatoren Vladimir Putin fortsatt er i live.

Kilde: Zelensky under en tale ved den ukrainske frokosten i Davos

Hehe… jeg går ut fra at dette er feilsitert eller en spøk
Selv om Stalin lå død i dagevis før omverdenen fikk vite det

4 Likes

Stormakter har stort sett tapt halvparten av krigene de har vært i, sant det

4 Likes

Jeg synes det du skriver er fornuftig. Samtidig, hvis Russland kunne, så hadde de fyrt av 60k artillerigranater om dagen, ikke 20k som nå. Det var effektivt i Donbas og førte til at Ukraina måtte trekke seg tilbake. Jeg antar grunnen til reduksjonen er en kombinasjon av: logistikk, tilgang på ammo og for å begrense slitasje på artilleriet. På et tidspunkt i mai/juni, når Ukraina fikk Himars, så hadde Russland store problemer med logistikken. Det har de rettet nå.

Hvis Ukraina får tilgang på GLSDB som gjør at de kan ta ut ammodumpene og andre lagre som ligger mellom 80 og 140 km fra fronten, så antar jeg de vil sette i gang angrep parallelt med de tar ut disse. Slik at Russland må legge om logistikken sin samtidig som de organiserer motangrep.

5 Likes

Det er her Vesten må gi tilsvar til russerne. Ved bruk av atomvåpen vil det bli kontant svar med atomvåpen, til russland er totalt utslettet.Det er det eneste slik jeg ser det som kan forhindre at putin bruker atomvåpen, dessverre . Han tror nå at Vesten vil vike om han bruker atomvåpen. Det er en tabbe av Vesten her og ikke gi klar beskjed . Det er eneste alternativet for og unngå en katastrofe slik jeg ser det. Atomvåpen skulle aldri har vært laget.

4 Likes