Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Dette høres faktisk veldig plausibelt ut.

4 Likes

Interessant tankegang. Spørsmålet blir når Russland også kommer til den konklusjonen.

Edit, se kommentarer under, jeg vil si det er feil premiss.

4 Likes

Det er nok ikke bare sånn at Iran og Serbene har insett at Ryzzland går dårligt. Men de er ikke idioter, ikke ens de i Iran. Alle begriper at ruzzene fremstår som infantile idioter. Som lyver om alt, ogå da det er helt oppenbart. Man kommer med helt bizarre påstand. Dette er ikke noe som fremfor allt Serbien vil bli førknippet med. Iran gir nok faen, de fremstår som ytterst bizarre selve. Men inser at bli sedd sammen med ryzzen ikke gjør noe bedre.

1 Like

Hmm, jeg tenkte det var Ukraina som kom til å angripe i Zaporizhzhia, men så er det Russland. Kanskje Ukraina tenker det er bedre å kjøre et motangrep etter å ha knust angrepet? Det burde skape forvirring i Russland sine rekker. “Skulle vi ikke angripe?”

3 Likes

Serbia har da stemt “riktig” i FN hele veien (?). Men det er klart mange prorussiske stemmer i Serbia
mars:
https://www.euractiv.com/section/enlargement/news/serbias-un-vote-against-russias-invasion-of-ukraine-decrypted/

oktober:

3 Likes

Du har rett, her skulle jeg sjekket kilden

Med 150 km rekkevidde på himars, så måtte Russland ha flyttet alt de har av logistikk hubber ut av Zaporizhzhia, Donetsk og luhansk. Lengden på logistikken ville økt mest i Zaporizhzhia, som jeg tror hadde blitt svært vanskelig å forsyne. Hubbene ville da ligget mer enn 150 km fra fronten, i stedet for rundt 90 km nå.

1 Like

Jeg har egentlig tenkt at Russland ikke har store ammo problemer…

4 Likes

Hvis de må grave inn i de virkelig gamle ammo-lagrene så betyr det at de begynner gå tomme og at andelen blindgjengere går opp. Noe som også kan øke risiko for løp-sprenging mm.

Og hvis det stemmer at de har sendt T-14 til fronten så begynner desperasjon lukte. Vogna er full av barnesykdommer og uunngåelige tap av disse vil bli et gigantisk propaganda-nederlag.

Tipper lokal overvekt av infanteri er det eneste kortet de har igjen, og selv putler har ikke råd til å sende for mange i kjøttkverna.

Derfor enda mer skuffende at Tyskland ikke sender leo-2. Moderne vestlige stridsvogner ville brøytet seg greit gjennom frontlinje ved neste offensiv.

Forøvrig; det termiske siktet i Bradley vil observere infanteri på mye lengre avstand enn 4km. Jeg observerte dem lett på dobbelt avstand i leo-1 på 90-tallet. Og noe har nok skjedd siden da…

13 Likes

De er sendt til Ukraina. Kommentarene jeg har sett tilsier at dette bare var for propaganda, ikke for bruk.

Termiske sikter er nok viktig, spesielt på natta. Hvis Ukraina kan operere da, mens russerne er “blinde”, så er det ikke morsomt å være på fronten.

7 Likes

Milley said Friday that the number of Russian dead and wounded is now “significantly over” 100,000 people, a figure he gave in November.

“This is a very, very bloody war and there’s significant casualties on both sides,” he said. “Sooner or later, this is going to have to get to a negotiating table at some point in order to bring this to a conclusion.”

Når han ga 100,000 tallet i November sa han at begge sider hadde like mange casualties og at det var en god tid for forhandlinger. Milley: Ukrainian Military Victory Isn’t Near, But It’s a Good Time for Negotiations - Defense One

Oser ikke av optimisme han Milley

Gårsdagens tall:

:coffin: x 860

7 Likes

Det er nok lurt å tenke sånn, men likevel tror jeg han her i kommentarfeltet under Phillips tweet har rett:

3 Likes
3 Likes

Kanskje ikke så lett for dem å utstyre de mobiliserte? Eller gjøre dem godt trente? Utfra videoen i et tidligere innlegg hvor man ser tre pansrede kjøretøy blir tatt ut og 50 men som nå trekke seg tilbake over åpent landskap, så synes jeg det virker som den storyen virker mer sann enn den hvor 500k mobiliserte liksom er klare for å settes i angrep.

6 Likes
2 Likes

Asbjørn Svarstad har uten tvil en livlig fantasi. At Medvedev er en prøvekanin som vil vise hva som skjer med avhoppere er vel toppen av kransekaken
Det er ikke sikkert at Medvedev hadde noe valg
Og at han vurderte sjansen for å rømme som den beste for å overleve

Termiske sikter er svært effektive døgnet rundt om vinteren. Vi sporet infanteri ved å følge fotsporene i snø blant annet. Det krever at det er minusgrader, men den kalde luften synker ned i fot-avtrykket og viser hvor de har gått.

13 Likes