Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Hva mener du, alle abrams har M1 betegnelsen.

1 Like

Det var som jeg tenkte at jagerfly er neste på programmet ,Ukraina trenger virkelig det for at de skal få frigjort hele Ukraina.

3 Likes

Er en stund siden vi har tittet innom Russlands NRK.

1 Like

Får NUPI tilskudd fra den russiske stat?

Det er ikke noe mer Putin kan gjøre for å eskalere krigen, bortsett fra den altfor mye omtalte a-bomben

9 Likes
4 Likes

Mer voldsom terrorbombing som det vi så nylig mot boligblokka er vel også eskalering. Og det er klart det kan ende opp med at de tar i bruk atomvåpen. Hun gjør vel ikke annet enn å vurdere sannsynlige utfall, belyser saken. Om det var noe nytt i det er en annen sak

2 Likes

Jo, hun gjentar russisk propaganda, presis som hun og nupi har gjort hele veien. De har også samarbeid med i alle fall en russisk “tenketank” som de ofte henviser til i deres analyser.
Jeg oppfatter nupi som meget påvirket av russiske narrativ, og synes det er verdt å merke seg at de (og Wilhelmsen) har tatt utrolig mye feil ifm denne krigen.

15 Likes

Skammelig! Burde kreves skikkelig oppvask der i gården. Gjennomgå alle med tanke på kontakter og aktiviteter. Minner om de kommunistiske rottereira i 70- og 80-åra…

6 Likes

Dette begynner å bli bra.

15 Likes

Jeg tror ikke det er så mye muffens, egentlig. Oppfatter det mer slik at de er påvirket av studier, nettverk og det som var gjeldende konsensus før krigen: Østeuropa sett med russiske briller, realpolitikk, russland som økonomisk, militær og kulturell supermakt. Jeg må innrømme at jeg heller ikke selv hadde et veldig nyansert bilde før krigen.
Det som derimot er kritikkverdig er at de fortsatt ikke har justert sine synspunkter etter de erfaringer vi har nå.

11 Likes

Jag hade ikke hørt talats om fr. Wilhelmsen tidligre, så jeg snokade upp hon på wikipedia:

" Wilhelmsen er erklært uønsket i Russland, såkalt persona non grata; i forbindelse med en konferanse hun skulle delta på i Moskva i 2015 ble hun stoppet på flyplassen og returnert til Norge. Hun antar utestengningen er knyttet til hennes arbeid med den andre tsjetsjenske krig.[7]"

Ikke ille. Hvis hon blir portad fra ryzzland så må hon ha gjort i hvert fall noe riktig. Men det betyr selføglig ikke at hverken hun eller NUPI er feilfrie. Sikkert mange innen organsiasjonen som er langt ut på venstrekanten. Det er sånn det pleier å vare innen norsk akademi.

9 Likes
2 Likes

Sør-Afrika ønsker tydeligvis å stå på sanksjonslister de også :exploding_head:

3 Likes

780 nye :coffin: (Legg også merke til hans skepsis til tallene, for godt til å være sant?)

24 droner skutt ned er jo bra, men det står ikke noe om hvor mange som kan ha sluppet i gjennom.

:ukraine:

4 Likes

But of course. :unamused:

6 Likes

Vi vet 15 av 15 droner mot kyiv ble skutt ned.

3 Likes

220 tauet
80 selvgående, beltedrevet
150 selvgående, ekstra rekkevidde

Dæven, det var mye utstyr gitt! Nesten så jeg ikke forstår hvordan de skal få ammo til dette. Ifølge Ukraina, så er det latterlig enkelt å bruke de 150 siste på listen, som er det mest moderne.

16 Likes

24 faktisk, bekreftet.

Ubrukelige udugelige patetiske russiske militær strateger… jaja, fint for Ukrainia.

PLUSS 15 cruise! Effektivt luftforsvar!!

10 Likes

Litt overdrevet hvor bra det vil gå for Ukraina, for Russland har gravd seg ned og landskapet er ikke like åpent som i Irak. Samtidig, når man kommer til Zaporizhzhia og Krim, det er det rimelig flatt, med færre muligheter til å gjemme seg.

Også når man ser på mengden artilleri Ukraina har fått, så kan man spørre seg hvor nyttig de faste stillingene vil være.

Så, spørsmålet nå er egentlig om Ukraina har nok droner for å identifisere mål.

3 Likes

USA forsyner nok UKR med store mengder satelittbilder. Som vil gi god oversikt over stillinger, og andre mål på fronten. Dronene er jo bare nødvendige for å finne ting som beveger og flytter seg.

Og nå har vi jo sett masse film som viser hvor nøyaktig UKR arty er med Nato utstyr og granater. De treffer fint nedi skyttergraven.

3 Likes