Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Det er noe ekspertene ikke har, og det er bruker på Tekinvestor :stuck_out_tongue_winking_eye: Ikke rart de ikke klarer å henge med i hva som skjer dag for dag da. Vi mangler kanskje historisk kunnskap her som de besitter, men et godt bilde av status dag for dag har vi nok bedre oversikt over enn de fleste andre i verden. Med unntak av etterretningstjenestene og forsvar, samt noen få journalister, er det nok ikke så mange som følger krigen tettere. Vi mangler dog god verifisering av informasjon, så sikkert noe feilinfo vi sitter på også.

5 Likes

Skal du treffe artilleri, tanks, apc-er, ifv-er, soldater, så trenger du droner eller lignende. Hvis man ser på skyttergravene som er gravd, så er det kilometervis med skyttergraver. Hvis man bare fyrer blindt oppi disse, så kommer de til å gå tomme for ammo for å si det sånn. Man vil heller ikke treffe tanks, apc-er eller ifv-er. Hvis ikke disse er parkert <80km fra fronten og kan tas ut av Himars da. Som ikke er mitt inntrykk at gjøres.

2 Likes

Joda, men satelittbildene vil gi nok intel til at man vet hvor man skal sende droner.

3 Likes

Forventer russerne at verdenssamfunnet skal forholde seg rolig når de bedriver en folkerettslig invasjon og rasering av et naboland? Russland om vestlige stridsvogner til Ukraina: – En direkte innblanding i konflikten – VG Nå: Nyhetsdøgnet

4 Likes

Fra linken over:

– Vi er sterkt uenige i dette. I Moskva forstås dette som en direkte innblanding i konflikten og vi ser at det tiltar.

Det stemmer jo, det er helt klart en innblanding av vesten. Helt konkret, så har vesten eksplisitt sagt at de kommer til å støtte Ukraina militært og økonomisk inntil Russland er ute av Ukraina.

Vesten er dog ingen direkte part i konflikten.

7 Likes

Men som sagt, ventet virkelig Russland at Vesten ikke skulle blande seg inn når et av deres land ble angrepet?

4 Likes

I så fall er også Belarus, Iran og Nord-Korea direkte innblandet i krigen.

15 Likes

Innblandet, ikke en del av. Så indirekte.

Russland mener jo at vesten bare skulle være helt hands off som i Georgia og Ukraina 2014.

5 Likes

Russland regnet nok ikke Ukraina som en del av Vesten og forventet nok faktisk ikke at Vesten skulle stille opp særlig. Krim fikk de jo ta uten noen reaksjon. Øst i Ukraina har de jo også fått holdt på en del uten stort av reaksjoner fra Vesten.
Tror faktisk de forventet at trussel om stans i gasseksport og bruk av atomvåpen skulle være nok til at Vesten lot de gjøre som de ville i Ukraina.

15 Likes

Interessant artikkel å lese i ettertid. U.S. warnings turn more dire about prospect for Russian invasion of Ukraine det er helt klart at sanksjonene og spesielt den militære støtten Ukraina har fått er mye sterkere enn det som ble kommunisert.

3 Likes

For de som har tid og lyst. Dette er såvidt jeg forstår samme person som “Perun” - men uten power points. Godt gjennomarbeidede podcasts.
Hvorfor tok Putin feil før invasjonen

2 Likes

Ryzzland ventet seg nok en del ekonomiske sanksjoner men ikke mer. Ryzzland har startet flere krig tidligere og annektert Krim og da hende ikke noe. Så man trodde nok at det var OK å ta hele Ukraina. Man missdømde også helt hvilket mottagnade man skulle få i Ukraina.

2 Likes

Stemmen og aksenten er helt annerledes enn «Perun».

oopsie.

10kr på at disse kommer fra det høyreekstreme miljøet i tyskland.

4 Likes

Sikker på at de ikke er fra ekstrem venstrekant? :stuck_out_tongue: Begge deler virker å støtte Russerne til en viss grad i de fleste land jeg har sett i hvert fall.

5 Likes

Du har rett, det er jeg som roter. Spaniel er assistant professor ved University og Pittsburg, ser jeg.
Uansett, bra podcast, synes jeg.

1 Like

:muscle:

4 Likes

Fortsatt svært høye tall for drept personell, og antall tanks, APC-er og artilleri var også svært høyt.
image

Samtidig som Russland altså tar store tap meldes det om mindre framskritt for de russiske styrkene. Sist gang Russland gjorde framskritt var i Donbass-lommen, hvor Ukraina fikk Himars og snudde krigslykken og tok tilbake store deler av Kharkiv fylke og Kherson.

Jeg synes parallellen til det som skjedde mellom mai/juni og august/september nå virker relativt sannsynlig. Ukraina får nå store mengder artilleri og tanks i slutten av mars. Samtidig pågår treningen nå. Mao så er Ukraina klare til å sette inn støtet i midten av april når bakken har tørket opp nok til å foreta brede offensiver over steppe. Dvs Zapo/Krim. I øst, så er det frost i bakken nå, usikker på hvor lenge den frosten holder seg.

4 Likes

Nazis fighting satanic Nazis…

2 Likes

Ekstrem høyre og ekstrem venstre møtes på baksiden.
Kommunister, nazister, fascister = same shit, different wrapping.

11 Likes