Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

God artikkel, mange fallgruver men også mange løsninger som kommer frem der. Krigen har potensiale til også å forverre problemet selvfølgelig, men jeg tror og håper landet griper den muligheten de har fått med økt samhold og stolthet over hva de har utrettet i krigen til å også bli kvitt korrupsjon, blir ikke lett, men Zelenskyj gikk vel til valg på det og vil forhåpentligvis få økt støtte til det fra flere samfunnslag enn tidligere. Spørs vel også om han blir gjenvalgt om de holder valg til neste år, men håper det vil gå fremover uansett president.

Litt anekdotisk har vi vel også andre syn på hva korrupsjon er, det er for eksempel ikke uvanlig å betale leger, selv om de er offentlig ansatt, litt under bordet. Noen vil gjerne tenke det er korrupsjon, og vil forvente bedre behandling, mer tid og veiledning osv, andre tenker det er bare ett tegn på respekt for den viktige jobben de gjør og /eller en annerkjennelse av att de får relativt dårlig betalt for en lang og tung utdannelse. Avhengig av hvem du snakker med kan du få forskjellige svar, meninger om hvor greit det er osv. så er vel essensielt å begynne på toppen med politikere, rettssystemet og slikt.

6 Likes

Det er i alle fall positivt at vestlige givere har krav om revisjon fra autoriserte revisjonsfirma.

“Last fall, Deloitte completed an audit of money flows from the World Bank to the state treasury account for the Ukrainian government budget and found no ‘significant areas of concern.’”

8 Likes

“best i klassen”

#duks/dux

2 Likes

Ikke helt etter planen :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

:notes: “The roof, the roof, the roof is on fire…” :notes:

Trulig et litet forsikringsærende…

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

kanskje

Takk for innlegget! Man forstår at det tynnes veldig ut i argumentene for de som er mot støtte til Ukraina.

15 Likes

Det samlede overskuddet i den russiske banksektoren falt med nesten 90 prosent i 2022, sammenliknet med året før.

Hvis man jobber for et russisk nyhetsbyrå må man prøve å vinkle det litt annerledes. Etter et negativt H1 har de greid å reise seg i 2H og endte året i pluss, og desember isolert sett var langt bedre enn året før.

1 Like

Vi må ha gitt helsikes mye u-hjelp til Russland!! :joy::joy::joy::crazy_face::crazy_face:

5 Likes

Russlands beholdning 33.800.000.000 fordelt på 140 mill russere utgjør ikke mer enn 241 kr pr. snute… fattig land dette, skikkelig dårlig til å spare folkets penger, brorparten ender opp i oligark og venne kretser av Putler.

3 Likes

Tjs, nå var vel dette Euro, og er det sentralbanken har av midler i Eurosonen.
Finnes nok mer penger i dollar og totalt er det snakk om 350 mrd dollar som kan /bør beslaglegges.

2 Likes

Også har det mye å si for Ukraina som Russland prøver å svekke, ikke minst finansielt. Er ikke så mange Ukrainere, så betyr mye for dem.

1 Like

Det er ikke lett å forstå pengemarkedet, valuta og nasjonal bankvirksomhet, og jeg skal ikke late som jeg forstår dette jeg heller.

Men ser man på hva som står i meldingen så hadde de russiske bankene året som helhet en beskjeden gevinst tilsvarende 2,9b$, mens det for desember var gevinsten tilsvarende 4,9 b$ (eller ca 50 milliarder kroner). Og grunnen til at det gikk adskillig bedre i desember enn de andre månedene var tydeligvis at den russiske rubelen svekket seg i desember.

"In December, banks earned profit worth 342 bln rubles (111 bln rubles in 2021), including through currency revaluation due to the ruble’s weakening."

Bortsett fra siste uke i februar og først uke i mars, hvor rubelen falt noe voldsomt, så har jo rubelen totalt sett styrket seg i 2022.

For meg virker dette litt “counter-intuitivt”; at svekkelse i valutaen gir overskudd i bankene, men ser vi f.eks på Sveits, så skjedde det samme der, enn om i noe annen skala.

“The Swiss National Bank posted an annual loss of 132 billion Swiss francs ($143 billion) in 2022, it said on Monday, the biggest in its 115-year history, …, was far bigger than the previous record loss of 23 billion francs chalked up in 2015.”

Sveitserfrance er vel nesten 11 kroner, så sveitsiske banker tapte smått utrolige 1500 milliarder kroner i 2022, og de har samme grunn som russiske banker, styrking av valutaen er en viktig grunn:

“It made a loss of 131 billion francs from its foreign currency positions, …, The strong Swiss franc - it rose above parity versus against the euro in July - led to exchange rate-related losses.

3 Likes

Når man ser på korrupsjon er vel det faktisk en av de viktigste grunnene til at Ukraina har gjort det så bra. Tørr ikke tenke på hvordan det hadde gått dersom Russland ikke hadde vært gjennomkorrupt og alt det militære utstyret som ikke har blitt vedlikeholdt eller er ribbet for viktig innmat hadde vært operativt. Der snakker man korrupsjon der.

3 Likes

Betimelig og utfyllende understreking. Når det gjelder linken til Sveits så dreier det seg altså om den sveitsiste nasjonalbanken isolert sett, ikke de sveitsiske bankene samlet sett. Hvis jeg forstår dette riktig er det omtrent som om oljefondet skulle ha fått et skikkelig dårlig år på grunn av valutatap på utenlandske investeringer/reserver. Mens for Russland gjelder det banksektoren som helhet. Men dette er langt utenfor komfortsonen min også. Den sveitsiske nasjonalbanken har vært børsnotert siden 1907. Pussige greier. Jeg kjøper sjelden aksjer/andelsbevis i banker da jeg synes balansen er vrien å forstå.

1 Like

skal vi ikke flytte eksterne over til norske. hvem er korupt her? hos oss?

I Norge skårer vi dårligere enn Sverige og Danmak på korrupsjons-ratinger.
Personlig, så har danske leverandører fortalt meg at de flere ganger har opplevd at innkjøpere i Norge har spurt “hva er det for meg i dette?”. Dette blir de visst bare spurt om i Norge.
Slikt gjør meg både trist og irritert.

4 Likes

Min erfaring er at det går mer på tjenester enn penger i Norge. Mye verre å bevise når det ikke er konkrete summer involvert.

Byggesak som omhandler skjønnsmessige vurderinger har bredt skussmål om at ikke alltid går redelig for seg.

1 Like