Sikkert denne som ligger bak russernes “false flag/dirty bomb” melding forrige uke…
Hva skjer når russerne må trekke seg ut av Enerhodar ?
Har sett flere meldinger den siste tiden om at russerne plyndrer byen på vei ut
Det er vel ingen tvil om at russerne blir mer og mer desperate.
En hårfin balansegang de driver nå med propagandaen sin i Russland. Hva forventer de at folk skal tro på? Hundrevis av satanistgrupper??? står de i fare for å undervurdere “folk flest”? Kan fort slå tilbake på dem selv - de framstår som det de er- en gjeng med notoriske løgnere.
russerne/wagner får tydeligvis bank og tar store tap ved Bakhmut
Siden Sovietunionens sammenbrudd har Russland vært i sammenhengende konflikt/krig med tilgrensende nasjoner siden 1991 - med unntak av året 1998.
Ikke bare løgnere, men et apparat som kuer, undertrykker og straffer egen befolkning, represalier og terror mot de som opponerer.
De forventer at fok ikke skal tro på noe som helst, og at de dermed gir opp og forholder seg passivt.
Grei oppsummering av typiske meningsmotstandere i denne krigen
Spørsmålet nå er om de har etterretning som tyder på at russland er i ferd med og lage en skitten bombe ?
Synes dette var interessant lesing. Ikke like bull som Ben Hodges for å si det sånn.
Ryan virker som en fornuftig analytiker av vinter krig, selv om han er fra Australia. Det jeg er usikker på, er om eksemplene belyser situasjonen sør i Ukraina. Der kan forholdene skifte temmelig voldsomt og raskt.
Når det gjelder Russland, så slet de med logistikken allerede før de mobiliserte. Når de nå fyller på med folk, er det tvilsomt om de klarer å forsyne dem.
“11/ Russian commanders may have made a deliberate decision to deprioritise supplying the mobiks, saving scarce supplies for the better trained and more valuable professional troops. This would be ruthless but rational.”
Meldingen over fra Reuters som basically er fra Tass bekrefter egentlig at Russland også ser at logistikken deres er på bristepunktet og at den medisinske behandlingen er elendig og fører til høy overdødelighet. USA har hatt et forholdstall mellom døde og sårede på type 1:7, Ukraina tror jeg er type 1:5, mens Russland tror jeg har noe sånt som 1:1,5. Folk får rett og slett ikke behandling i tide.
I Kherson, så er det nå meldt 9 dager uten regn og 8-17 grader. Det skal mao gå greit å drive manøvre utenfor veier der, i hvert fall med beltekjøretøy. Jeg forventer egentlig at det skjer noe på den fronten i den perioden.
Russerene har vært å hentet brukt atomavfall i zappo, dette vet man og det er dokumentert.
Så her handler det om å sette terskelen for bruk så høyt som mulig.
Classy rus.
mulig denne er delt før. Denne gir meg som far til to små frysninger.
Family secretly film life in Russian-occupied Ukraine - BBC News
Et blikk fra innsiden.
Så, russerne er ikke helt blinde. Imponerende at Ukraina klarer å holde Himars operative synes jeg.
The daily report on July 21 contained even more alarming news for Colonel Popov, the commander of the Balakliia force: Russian intelligence agency, the FSB had learned that Ukrainian forces were bringing to the area three highly accurate HIMARS missile launchers, supplied by the United States. And Ukraine had pinpointed the locations of one Russian command post and four warehouses that were being used by the Balakliia force.
Legg merke til at det var FSB som kom med informasjonen. De har nok kommet seg på innsiden, enten menneskelig eller eller elektronisk.
Det er blant annet de såkalte dragetennene han reagerer på. Vanligvis pleier de å være over 1,5 meter høye og delvis nedgravd. De dragetennene som nå er satt opp skal ikke være høyere enn én meter, og er ikke gravd ned.
– Sånn sett kan man bare skyve dem til side, men det kan kjøpe russerne noe tid.