Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Man slutter ikke å lure til seg penger fra forsvarsbudsjettet bare fordi det er krig. Villaen på Rivieraen skal tross alt vedlikeholdes, og det er heller ikke gratis å ha yachten liggende i dekning i Tyrkia

5 Likes
12 Likes

40 drepte 100 savna Kadyrovskis . Gledens dag for alle, spesielt ukrainas sauebestand.

15 Likes

Litt ironisk at de ble angrepet etter at de avslørte lokaliteten på sosiale medier. Det synes som om det er viktigere å være synlige på sosiale medier, enn å ha god operasjonell sikkerhet. Propaganda er kanskje Russlands eneste offensive front.

3 Likes

Intervju med Budanov. En del interessante poenger, bla. mener han at russland ikke har fungerende taktiske atomvåpen - de har bare strategiske.

*I- What is the current state of nuclear weapons in Russia? *

*B- Are we talking about strategic nuclear forces? Yes, money was spent on them, they were supported, they tried to somehow modernize them. *

If we are talking about tactical nuclear weapons, then, sorry, the last time someone thought about them was in the 1980s, nothing new was produced. The warranty period of most nuclear charges of tactical nuclear weapons is 10 years. It’s been 40 already.

5 Likes

Det nekter jeg å tro stemmer.

Sovjet hadde teknologi for å skru ned yield ( de gjorde blant annet dette på tsar bomba).

Kanskje ikke like elegant tech som usa, men de hadde noe tilsvarende.

Jeg tror RUS sitt atomvåpen er langt dårligere og svakere enn mange tror. Basert på det vi har sett i UKR nå blant de regulære styrkene.

3 Likes

en liten hyggelig vinkling,-hvorfor lage skyttergraver,når de alikevel skal sprenge Ukraina med Atombomber :relieved:

4 Likes

Blir kaldt i øst.

6 Likes

Jeg forstår ikke helt hva du mener? Budanovs påstand er at russland ikke lenger har fungerende taktiske atomvåpen, fordi de har “blitt glemt” i 40 år.
Er det Budanovs argument eller min litt upresise beskrivelse du mener ikke stemmer?
At russlands atomvåpen er i like dårlig forfatning som resten av militæret tror jeg stemmer. Ham her er en underlig skrue som leser telegram med translate 24/7, men han har hatt noen scoop. Hvis det han skriver her stemmer, har vi intet å frykte.

3 Likes

Og fortsatt kan vi høre fremtredende personer snakke om diplomati som en løsning på «Russland-problemet»:crazy_face:

7 Likes

Bare en anbefaling til de som ikke er super-stødige i å lese lange analyser på engelsk:
Danske Jacob Kaarsbo synes jeg har gode analyser. Han pleier å skrive ukentlig på tv2.dk

5 Likes

Overskriften er litt missvisende, men 2 høystående Iranske offiserer ble henrettet mens de satt i bilen. De var ansvarlige for droneleveranser til Russland.

Lukter Mossad.

18 Likes

Norsk presse er igjen sammen med masse annen presse SVÆRT upresis i beskrivelsen.

Nei USA trente ikke 20.000-30.000 afghanske elitesoldater. Men de trente veldig mye regulære soldater og til dels godt trente vanlige soldater. Som fortsatt kan være et problem om de vil reise og slossi Ukraina.

3 Likes
1 Like

Helt drøye tap her. Viser at Ukraina har god kontroll og kommer til å få noe til å gi etter på en av frontene snart.

5 Likes

Helt ærlig:

Nå vil jeg bare at NATO skal gå inn i krigen på ukrainas side først som sist og få det overstått

4 Likes

Tapene er, som vanlig, “unsustainable”. Enten er de fullstendig bunnskrapt, eller så har de greid å hoste opp flere tanks enn det en del spådde tidligere… 2800 operative tanks pluss 10 000 på lager, eller noe sånt, og så er tesen at de på lager er rustet i sykker, kannibalisert for deler, osv. , at kun 1 av 10 kan brukes i krig etc.
I tråden under fra mars i år ble det forsøkt å gjøre opp et regnskap for tanks på lager og tapsrate, han kom fram til at de ville gå tom “late summer”. Holdt ikke helt stikk. Men det er lov å bomme med en måned eller to.

2 Likes

Kadyrov er vel mer eller mindre bokstavelig en løs kanon som driver med en slags image-bygging. Usikker på hvor mye nytte Putin har av disse styrkene på bakken. Et slags vokterstab som passer på at russerne på fronten ikke deserterer/rykker bakover. Tsjetsjenia blir knapt nok sett på som en del av Russland, mer en vasallstat. Derfor får han lov til å ha egne styrker, frittalende og noen ganger kritisk til russisk forsvar, han er ingen intern trussel for Putin.

3 Likes

Det er en stund siden, men det var en fyr som sammenlignet satellittbilder og han kom til at Russland hadde et år igjen. Nå har raten økt siden da. Problemet er vel også hvor kjapt Russland klarer å refurbe. Utgangspunktet blir nok verre jo lengre ned i lageret de må. Jeg tror det er en stor flaskehals. Det er derfor de fikk tanks fra Belarus.

… En ting til, og det er at veldig ofte, så stryker besetningen med. Hvor mange erfarne tanks folk har Russland nå?

2 Likes

Jeg har også lest at besetning er mye mer kritisk enn antall gjenværende tanks. Men har ikke sett noen mene noe konkret om gjenværende mannskap.

1 Like