Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Ja, det er krisemaksimering.

Vel, som tidligere nevnt den siste fordel ruzkiene har nå er store mengde infanteri som kan ofres i “human waves”. De ofret de første 50 - 100k av de utrente mobiliserte for å holde fronten i øst samt brukt konsentrert for å ta Bahkmut.
De har mest sannsynlig for få stridsvogner og spv til at de kan ha annet enn litt effekt lokalt. Artilleri er mest sannsynlig jevnet ut siden ukrainerne har mer moderne vestlig utstyr som er mer presist og som dermed gjør at de bruker mindre ammunisjon.

Men hvis rapportene stemmer så gjør russerne det eneste de kan; forsøke slite ut motstanderen ved å drukne dem i ruzzisk kjøtttfarse og satse på at kjøttvekten alene er nok til å få gjennombrudd.
Det er høyst sannsynligvis ikke nok til annet enn å flytte fronten noen kilometer og det vil bli en moderne variant av vestfronten under WW1.

Stygt blir det okke som. I WW1 kollapset regimet til slutt med denne strategien. Under WW2 holdt det akkurat fordi alt utstyret de mistet ble kontinuerlig erstattet av de allierte samt at tyskerne også måtte holde store styrker i vest.

I dag er ruzzkiene avhengig av hva de produserer selv. Og da kommer de til å gå tomme for ressurser på et tidspunkt.

Tror jeg da…

16 Likes

Nei, det stemmer ikke, men de sliter nok med å få artilleriet sitt innen rekkevidde av ukrainsk artilleri. Sist kommentar om russisk forbruk av artillerigranater var 15k om dagen. Ned fra 20k relativt nylig og 40-60k i mai. Ukraina sine forsvarslinjer er mao under tungt skyts, men mye mindre tungt enn det var i mai. Ukraina har også sitt artiller inntakt.

Problemet er som nevnt over at ukrainsk artilleri fortsatt er aktivt og fordi presisjonen nå er enda høyere enn den har vært tidligere i krigen, så har russiske tanks, APC-er og IFV-er veldig kort levetid i angrep. Såvidt jeg husker, så fikk Ukraina nylig 1000 runder med målsøkende 155mm artillerigranater som gjør at evt forsøk på å “storme” ukrainske stillinger med masse panser er veldig dødfødt.

Hvis man ser på offensiven som blir kjørt nå, så bruker de først og fremst infanteri og artilleri. De prøvde seg litt med panser i starten av denne offensiven, men man ser at det blir mindre og mindre av det og mer infanteri.

Mengden russisk infanteri er et problem og Ukraina må trekke seg tilbake til tider for å la artilleriet sitt få gjort jobben uten at ukrainsk infanteri blir for utsatt. De gir terreng for å spare ukrainske liv.

Det jeg er mest spent på er hva som skjer når Ukraina kjører et angrep med de rundt 250 selvgående 155mm artillerivognene, de flere hundre APC/IFV-ene og de rundt hundre tanksene de får som burde være klare til angrep i midten av april, etter vårløsningen.

Vil russerne klare å ha et godt organisert forsvar i dybde, eller vil det bli en gjentakelse av Kharkiv offensiven, bare på mye større skala. Den gang, så hadde ikke Ukraina nok utstyr til å presse hardt på de flyktende styrkene. Det tror jeg kanskje de har denne gangen. Det er spesielt mengden selvgående artilleri og apc-er og ifv-er som kan utgjøre en stor forskjell.

4 Likes

Dagens tall er vel ikke postet tidligere i dag, enda en dag med stort salg av :coffin:

Med Spanias bidrag kan det kanskje bli enda flere gode dager for :ukraine:

5 Likes

Jeg ser at andre e-kilder sier det er rundt 320k russiske tropper i og rundt Ukraina. Som er endel mer enn når innvasjonen startet.

3 Likes

Er krigen i ferd med å komme til et punkt hvor russerne er i ferd med å presse vestover, og krigslykken for Ukraina kan snu. Jeg tenker at dersom russerne først opplever at de kan ta tilbake tapte områder, så kan dette gå fort i feil retning for Ukraina.

Hvis de ender opp med >800k soldater så sier det seg selv at dette kan bli tøft

Det frykter jeg også, og da kan Russland bestemme seg for å ta hele Ukraina.

Har du regnet på hvor lang tid det vil ta å erobre Ukraina til fots?

2 Likes

Nei, men det virker som Russland er innstilt på å bruke den tiden de må, koste hva det koste vil.

2 Likes

Russland mangler materiell til mekanisert infanteri, så det blir noen hundre tusen fotsoldater. Disse har svært begrenset manøverkapasitet. Det er en forsvarshær, og ikke en angrepshær.

Edit: de kan angripe lokalt, men det vil ta svært lang tid å erobre større områder.

1 Like

Men som sagt, Russland tror jeg er villig til å bruke den tiden som må til.

1 Like

Det er ikke så hot å ha en fotsoldathær når Ukraina har fått på plass en manøverhær. Da slår du deg gjennom fotsoldathæren og kutter forsyningene til den. Da tar det ikke lenge før de evt må overgi seg i tusentall…

1 Like

Ukraina har strategisk dybde til å absorbere infanteriangrep. Så lenge vestlige land er villige til å forsyne Ukraina med våpen og ammunisjon, vil de kunne absorbere og senere slå tilbake russisk infanteri.

2 Likes

Vi får se.

Jeg mener Vesten må trappe opp støtten mange hakk hvis målet er at Ukraina skal vinne.

Mer panser, mer artilleri, mer raketter, mer droner, fly, helikopter, skip etc

15 Likes

Ukrainerne kan fortsatt trade landområder mot at russerne forblør seg på å ta noen skarve km frontlinje mot vest og de har nok soldater til dette.

Jeg kan ikke se hva ruzzerne kan stille opp med av utstyr til å utnytte noen gjennombrudd for så ta store landområder. Hvis de rykker frem så gjør de igjen forsyningslinjene mer usikre, og der har ukrainerne nok presisjonsutstyr til å ødelegge ammunisjonsdepoter, drivstoff og ikke minst mat.

Det er fortsatt noen måneder med vinter igjen, og dette er ikke noen fordel for en angriper med rufsete forsyningslinjer.

5 Likes

De har trappet opp støtten vesentlig, men det utstyret er ikke på plass enda. Det kommer i løpet av de neste ukene, samtidig som ukrainsk personell blir trent opp.

Nevnte det i en annen post, de skal bl.a. få 450 flere 155mm artilleriskyts, hvorav ca halvparten selvgående. Mye av dette er også automatisert og selvgående og kan fyre av en helt latterlig stor mengde skyts på et minutt for så å flytte seg videre i løpet av type 30 sekunder for å følge etter tanks, apc-er og ifv-er.

… når jeg nevnte opplæring. Bare artilleriet Ukraina får krever at rundt 2000 stk er borte fra fronten for å få opplæring.

5 Likes

Disse pakkene er for små og sendrektige for å følge med på dynamikken i felten, i følge Tatarigami.

image

2 Likes

Jeg frykter at vi på dette forumet er for optimistiske med hensyn på Ukrainas muligheter for å vinne. Det er litt som en tautrekkingskonkurranse. Til slutt er det de med den høyeste kjøttvekten som vinner.

4 Likes

Virker ikke som det er Ukraina som er desperate, men russerne. De må angripe nå, før Ukraina får stuffet sitt. Som er for “seint”. Det hadde vært bedre å ha fått dette i høst, sånn at det var klart etter at de hadde tatt Kherson.

4 Likes