Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Kvalitet (topp moderne) er selvsagt best men kvantitet (god men gammel) burde også fungere helt ypperlig. Spesielt når man kombinerer de to.
Helt sikker på at Leo 1 kan gjøre nytten den også. 4 soldater med en Leo 1 må da være mye farligere enn bare 4 soldater. :slight_smile:
Viktig at Ukraina får et materielt overtak og de kan nok bidra til det.

1 Like

Jeg tenker at alt hjelper. Samtidig er det mange roller den kan fungere fint i. Man trenger ikke kjøre dem først i front. Man kan også bruke dem mer statisk. eller man kan bruke dem som direkte ild mot stillinger.

Uansett positivt.

Den skal kunne produseres i rikelige nok kvanta. + at det nok finnes store mengder på lager.

Denne videoen viser hvor ekstremt dårlige taktikkene til russerene er.

Hadde denne vognen vært støttet av 2 IFV og 12 mann, så kunne ikke UKR ha skutt på den.

Hadde de hatt AT4 eller NLAW, hadde den vogna vært dau.

1 Like
4 Likes
8 Likes

Det er nok rimelig heftige kamper rundt Bakhmut i vente. At Russland tok Soledar gjør nok det endel vanskeligere for Ukraina. Spørsmålet er om Ukraina klarer å holde forsyningslinjene sine såpass åpne at det russiske angrepet blør til de blir kastet tilbake igjen. Eller om Ukraina må trekke seg enna til slutt.

Siden Ukraina venter større russiske offensiver flere steder, holder de nok også tilbake flest mulig reserver. Det innebærer at de ikke sender mer enn de tror de behøver til de nå aktive områdene.

3 Likes

Denne er er ganske bra (usikker om den er delt her før):

1 Like

Mer info på skada /drepte.

Helt enig - blir traumatisk. Eneste Leo1 vogner jeg har sett skadet har jeg skadet selv, eller noen jeg kjente godt gjorde det. :smiley:
Tror det burde være slam dunk mot T-62, men uten gode crew er jo ingen stridsvogner noe annet enn en klump metall… Heller bra crew i medioker vogn enn omvendt!

4 Likes

Så en russisk twitterpost som var oversatt. De hadde 3 døde og 21 skadede. De skadede ble ikke evakuert på timesvis. Når det var gjort, så var 10 av de skadede døde. gikk fra 1:7 til 1:1 i drepte/skadede. Det tenker jeg nok kan stemme med hvordan situasjonen vil være når russerne er i angrep med infanteri uten APC/IFV/Tanks støtte.

3 Likes

USA går mot Erdogan… :face_with_hand_over_mouth:

6 Likes

Hej Norge

Hårde ord fra en stålsat President :+1:

Måske derfor Zelenskyy så stålsat :grinning:

Ikke så lidt – men stemmer ikke med daglig opdatering af Døde Rusikiiiis :coffin:

Ha ha – ligger ned af grin, ingen løgne og kneb er for små for Putski regimet :partying_face:

Noget på gang :thinking:

Ødelæg for at ødelægge – Rusikiiis strategi når den er værst :face_vomiting:

Dejlig at se Religion ikke betyder noget når man kæmper for samme sag :grinning:

God powerfuld weekend :fire:

Dansken

7 Likes
4 Likes

https://insidedefense.com/insider/dod-announces-2b-weapons-package-ukraine

Det viktigste på listen

Pentagon Press Secretary Brig. Gen. Pat Ryder said the package includes the Ground-Launched Small Diameter Bomb, which will give Ukraine a “longer rage capability” to strike Russian targets and “take back their sovereign territory.”

150 km rekkevidde

15 Likes
5 Likes

Voksne skader på de 2 norske san gutta. Godt de overlevde. Bra folk som reiser ned kun for å være med å redde andre.

17 Likes

image

Ifølge Bloomberg vil leveringen ta opptil ni måneder etter at kontrakten for produksjon av GLSDB-missiler er signert. :thinking:

1 Like

Jeg har nevnt det før, men GLSDB vil gjøre det mye lettere for Ukraina å gjøre det umulig for Russland å ha depoter i Zaporizhzhia. Nå må de holdes i Russland eller litt inne på Krim. Avstanden fra depoter fra feks Melitopol og til nærmeste depot øker fra type 70 km til 150km. De trenger mao dobbelt så mye folk og lastebiler som før.

Er nesten utrolig at Ukraina endte opp med å få denne støtten. Får meg til å tro at F-16 også kommer. Såvidt jeg vet, så ble det i okt/nov satt av 100m til å trene opp ukrainske piloter. 6 mnd ekstremt intensivt kurs og de er klare til april offensiven?

5 Likes