Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

RUS har pakket frem mye WW2 artilleri.

Mens UKR har ca 300stk moderne vestlige saker på vei.

Men området som er ildrødt er jo der de har konsentrert.

Utrolig nok har begge parter framgang basert på uttalt strategi. Russland har uttalt at de ønsker å ta mere areal, mens Ukraina har uttalt at de er ute etter å påføre russerne størst mulig tap av personell og utstyr.

8 Likes

Ukraina har vel ikke utalt at strategi er å forsvare seg og sakte oppgi territorium mens de girer opp til egen offansiv mot sommeren.

Russland kommer til å gjøre fremskritt de neste 2 månedene. Spørsmålet er hvor mye denne fremgangen koster russerene. Foreløpig ser det ut som den koster mye.

1 Like

Når får Ukraina det ekstra artilleriet? For jeg antar de kommer til å få det løpende nå. Dvs, noe allerede levert, noe ganske snart og noe om kanskje 1-2 mnd. For når Ukraina er på defensiven som nå, så vil jo mer artilleri kunne utgjøre en rimelig stor forskjell.

1 Like

Det kommer løpende fra to-tre uker siden og fremover.

Ser også ut som tyskerene tømmer lagrene for Leo1. Flere av disse vognene må overhales. så dett er leveranser som starter nå og nok varer ut året. Om jeg husker riktig er 26 vogner allerede klargjort og kan sendes asap.

5 Likes

Det ryktes at det er mye TDF ved fronten. Vi får håpe det betyr at de beste hæravdelingene nå er rotert ut for å utrustes og trene med nytt materiell.

3 Likes

Nå sier han vel selv at dette er hva han personlig skulle ha sett at Russland foretok seg, ikke Putins mer eller mindre realistiske drøm. Det er også mange gubber som jazzer hverandre opp i TV-studio og sier liknende ting også. Men aldri i verden om Russland angriper EU- og NATO-landet Polen. I hvert fall ikke med konvensjonell krig. Cyber-angrep, støtte til russisk-vennlige fraksjoner osv. vil helt sikkert skje, som i USA og mange andre steder i Europa.

Hvis det er et land som er “neste land på lista” så er det Moldova, og deretter muligens områder i Kazakhstan. Kartet til lukashenko fra begynnelsen av krigen viste russisk invasjon videre langs kysten til Odessa og videre inn i Moldova. Lavrov har også begynt å fable om at Moldova har et"nazi-problem"

7 Likes

Girkin har iallefall klaget over at UKR har bevart alle de gode styrkene i standby i bakkant.

Fasit får vi om 2-3 måneder.

1 Like

Hahahaha!
Trollingen, humoren :rofl:

4 Likes

Putin har nok sine drømmer, selv om han ikke våger å realisere dem. Dette viser bare hvor viktig det er at Nato viser samhold og styrke.

2 Likes

Da tror jeg Russland vil slite, for Polen ruster opp i et solid tempo.

"Defence minister Mariusz Błaszczak has declared that Poland will have “the most powerful land forces in Europe” thanks to ongoing investments by the government, which recently raised the defence budget to 3% of GDP – one of the highest levels in NATO – and aims to further increase it to 5%."

10 Likes

"Neste på listen

Skulle Putin lykkes med sin krigføring i Ukraina, er Estland overbevist om at de er blant Putins neste mål for strategiske angrep.
Russisk suksess i Ukraina vil være et springbrett for å nå ytterligere mål. Russlands langsiktige og strategiske mål forblir uendret; å oppløse vestens solide rettsstater."

4 Likes

Jaja, dette er hva Estland sier. Først må de ta Bakhmut.

5 Likes

Hvis man tror Russland kommer til å angripe NATO, så er man virkelig på en annen planet altså. De kan like gjerne fyre avgårde det de har av nuker og håpe USA/Vesten sover og ikke får det med seg. Hvor lang tid hadde det tatt før Russland hadde hatt noen tusen fly ved grensen for å ta ut militære mål? I tillegg til det som er av cruise missiler osv? Det er en fullstendig tullete diskusjon.

4 Likes

Hvem hadde for et år siden trodd at vi må bruke bykart for å måle den ukentlige framgangen til den Russiske hæren sin storoffensiv i Ukraina?

12 Likes

Det blir vel jevnlig opp mot 1.000 russere i tettpakkede skyttergraver som daglig går med i ukene framover. Russland bryter sammen som organisert stat, snart kun intern terror og kontroll som er limet der borte.

1 Like

Ja, de sier at krig må til for å lære amerikanerne geografi. For min del var dette en nokså blank del av europa-kartet før invasjonen. Jeg er så gammel at jeg har vokst opp med kald krig og at alt bak jernteppet var en grå, diffus masse kalt “øst-europa”. Har til og med blitt relativt stødig på det kyriliske alfabetet.

Og jeg trodde helt ærlig Ukraina med Zelensky som president ville falle i løpet av dager og bli erstattet med russisk-vennlig nikkedukke. Men slik gikk det ikke.

5 Likes

Men selv om de ikke vil angripe, i form av konvensjonell krigføring, vil de (og holder på nå) forsøke å undergrave Nato og Eu på andre måter. Støtte splittende krefter i Eu. Maga, osv. En russisk drøm med et snev av realisme er at Nato blir så bred og overfladisk med så mye indre splid (tyrkia - Sverige , land som bidrar mer enn andre ++) at de oppløser/svekker seg selv.

4 Likes

“Vi har fra før levert 55 brannbiler og ambulanser, 3 redningsbåter med motorer, samt - 5 semitrailere med utstyr inklusivt over 135 strømaggregater, over 30 frigjøringssett, over 100 komplette røykdykkersett, over 2500 komplette brannbekledningssett, IR-kameraer og lytteutstyr til søk etter personer i sammenraste bygninger, flere tonn helsemateriell og mer, til Ukraina etter krigens utbrudd den 24. februar.”

– Eg hadde aldri trudd at vi skulle få bilar heilt frå Svalbard. Men dette berre viser at absolutt heile brann-Norge stiller opp for å bidra til dette prosjektet, smiler Rønne.

24 Likes

Svinger litt innom korrupsjon igjen, nevnte litt over att jeg tippet Ukraina ligger 20+ år bak mange andre eks-sovjet land men håper på rask progresjon under/etter krigen, her fra en som har lignende tanker og kanskje litt mer kjennskap til det enn meg. :slightly_smiling_face:

2 Likes