Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Ukraina bør anstrenge seg for og totalt ødelegge krim brua.Det står nok høyt på listen til de her.

5 Likes

Sett litt kynisk: Hver bidige granat de bruker og hver bidige stridsvogn som går tapt øker vår sikkerhet.

9 Likes

Altså, Russland sloss mot Ukraina, men våpen og ammo blir mer eller mindre fullstendig levert av NATO. Det er jo problemet til Russland. At de sloss mot en god porsjon av den vestlige våpenindustriens ammoproduksjon for bakkevåpen.

Det Russland ikke sloss mot er det som er vestens hovedvåpen, nemlig luftvåpenet. Det er en grunn til at Russland har så mye luftforsvar. De så at de ikke kunne vinne luftkampen mot vesten under den kalde krigen.

Det interessante med GLSDB er jo om det vil kunne pushe russisk luftforsvar såpass langt unna fronten at det blir lettere for Ukraina å bruke de flyene de har igjen.

6 Likes

Et tankekors i disse tider at Ukraina gikk med på nedrustning for å bryte med sovjet-epoken og nærme seg Europa.

8 Likes

Den russiske offansiven er definitivt allerede igang.

Store mengder tropper og utstyr fjernet.

9 Likes

Dette er såvidt jeg har fått med meg angrepet på Vuhledar som går til helvete for russerne.

2 Likes

Russerne omgrupperer og rykker frem på 5 fronter – Generalstab

— TIRSDAG 7. FEBRUAR 2023, 06:57

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/02/7/7388224/

Ukrainske styrker drepte over 1000 russiske soldater i løpet av de siste 24 timene

  • omtrent 133 190 (+1 030) militært personell,
  • 3245 (+14) tanker,
  • 6443 (+28) pansrede kampkjøretøyer,
  • 2232 (+1) artillerisystemer,
  • 461 (+0) rakettsystemer med flere utskytninger,
  • 227 (+0) luftvernsystemer,
2 Likes

Details : Over the past 24 hours, Russian forces carried out six missile and 24 air strikes. They launched 75 attacks using multiple-launch rocket systems (MLRS), in particular, on civilian facilities in Kharkiv, Donetsk, Dnipropetrovsk and Kherson oblasts, causing casualties among the civilian population.

Så, de angriper på fronten, men bruker 75 MRLS angrep på sivile mål. Jeg sliter så jævelig med å forstå hvorfor Russland ikke bruker de ressursene på fronten. Er tanken at disse binder mer styrker langs hele grensen enn det de ville gjort ved fronten? Eller at de rett og slett ikke hadde hatt noen effekt?

3 Likes

Virker sannsynlig. Jeg har sett et par bilder derifra med trafikkorker av rykende panservogner. Det passer med beskrivelser av gjentatte angrep langs de samme aksene. (Neppe en oppskrift på suksess, når kanonene allerede er skutt inn på de feltene.)

2 Likes

Det er kanskje mindre risiko for at ukrainerne har artilleriradar på de stedene. La merke til at det ikke gikk med en eneste MRLS i går, og bare ett kanonbatteri.

1 Like

Denne memen er riiimelig treffende. Jeg tror det skal være frost i bakken selv ved Vuhledar nå, er rimelig kaldt om natta der nå. De burde kunne kjørt et bredere angrep…
image

Så, spørsmålet er om Ukraina kan unngå det samme problemet når de skal angripe? Jeg tenker at ja, det burde de kunne, hvis de klarer å få droner tilstrekkelig langt bak fronten til å bruke Archer og de andre langttrekkende og svært mobile artilleriet sitt. Da burde de kunne slå ut alt det russiske artilleriet innen 20 km av angrepsvektorene sine. Det er jo egentlig sånn at til og med angrep med Himars mot vanlig artilleri er verdt det i det man skal kjøre et angrep med panser langs noen relativt få angrepsvektorer. Det koster litt, men i det man er gjennom frontlinjene og har moment, så blir det vanskelig for Russland å organisere et godt forsvar.

Spørsmålet er om Ukraina har godt nok trente styrker til å kjøre et slikt angrep.

6 Likes

Etter å ha sett hva russerne driver på med, så må jeg si det høres ut som Andrew P har helt rett. De kunne ikke ha gjort det på noen dårligere måte.

7 Likes

Kadyrov røper Putin`s drøm:

"Han påstår at Polen har begynt å spørre seg selv hva som vil skje dersom Ukraina faller, og Russland bestemmer seg for å fortsette – det Kadyrov selv omtaler som – «denazifisering og demilitarisering» i neste land.

– Tross alt, etter Ukraina, er Polen neste land på kartet, skriver Kadyrov."

"– Helt ærlig har jeg personlig en slik intensjon, og jeg har gjentatte ganger uttalt at kampen mot satanisme bør fortsette i hele Europa og først og fremst på Polens territorium, skriver Kadyrov, og peker ut regionen Schlesien, som ligger i Polen, på grensen til Tsjekkia.

– For meg har denne regionen i Polen fått en spesiell uavhengig status, og det er et presserende behov for en folkeavstemning der, hvor Russland kan gi organisatorisk bistand, hevder Kadyrov."

3 Likes

Savner litt den “This is misinformation”-banneret på Musk og annet på Twitter som blir linket innimellom. :stuck_out_tongue:

3 Likes

More like putins bitch, fy for en feit udugelig faen :joy:

4 Likes

ouch. suger å være mobik

5 Likes

Basert på noen titals videoer som jeg har kommet over som skal være fra de siste dagene. Så har UKR sitt forsvar fungert svært godt. Russerene virker å ha blitt stresset til å rushe en offansiv før de er klar. Samtidig har UKR vært veldig klar og forberedt.

14 Likes

Altså, Russland har litt framskritt rundt Bakhmut som kan gjøre at de til slutt tvinger en retrett der. Ved Kreminna, Svatove og Vuhledar, så har vel russerne først og fremst tatt store tap.

Ser ikke så hot ut å skulle holde Bakhmut utfra dette kartet. De områdene jeg har markert er områder Russland har tatt de siste ukene.
image

Spesielt angrepene ved Vuhledar ser ut til å bli svært dårlig gjennomført. Selv der har de bittelitt framskritt (området markert i gult)

2 Likes

JEg tenker det ser ut som UKR gjør det de er gode på, lar russerene blø for hver meter. For å så trekke seg tilbake til neste linje.

Tapene russerene har nå er ikke bare fra Vuhledar men fra store deler av fronten. Også begrenset hvor lenge de kan ta så store tap.

4 Likes

Vet du hvordan det står til på artillerifronten for Ukraina og Russland? Virker som Russland fortsatt får brukt artilleriet sitt uten at Ukraina prøver/klarer å slå det ut?