Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Russland sin offansiv er allerede igang.

2 Likes

Kan noen forklare meg hvorfor russerne tror det er en god ide å kjøre tanks og apc-er i tette klynger? Det virker jo helt selvmorderisk. :crazy_face:

2 Likes

Man holder jo varmen bedre når man er tett sammen :fire:

1 Like

Det sier Artur Rehi også i denne videoen. Dette er den store russiske offensiven, dette er hva russland har. Offensiven er allerede i gang. Synes han har veldig gode analyser.

3 Likes

Her er Zelensky sitt svar på diskusjonen om Ruzzernes deltakelse i internasjonal sport:

Burde være “case-closed” men IOC er jo korrupt, så der kan vel alt skje.

19 Likes

Utøvere med litt moral vet hva de burde gjøre om russerne får lov til å bli med.

8 Likes

Det er samme taktikk som en del fisk sommer i stim. Hvis Ukrainene loklat har 3 javelins og man er i en tank alene så er man dødsdømt. Hvis man kommer 6 stykk har man 50% sjanse at klare seg i hvert fall noen timer til.

Tror faktisk disse tanksene kjørte inn i et minefelt. Hovedproblemet til tanks virker å være miner og artilleri. Ser lite til tanks tatt ut av javelins og andre “nærkampsvåpen”.

1 Like

Jeg har fått inntrykk av at minefelt benyttes til å lede kjøretøyer inn i dedikerte bokser eller flaskehalser der de enklere kan tas ut med allerede innskutt artilleri.

4 Likes

“As for the casualties: the ratio is 1 to 7. Unfortunately, for every seven dead Russians, we lose one of our soldiers.”

-Oleksiy Danilov, secretary of Ukraine’s National Security and Defense Council

1 Like

Hvordan har Ukraina tenkt å håndtere dette lurer jeg på, for Ukraina har to muligheter for sin offensiv:

  • Slow push, som ved Kherson
  • Et kjapt støt gjennom linjene, som blir fulgt opp som ved Kharkiv

Problemet med det første alternativet er at det ikke er noen 500 meter bred elv til å fucke opp de russiske forsyningslinjene.

Problemet med det andre alternativet er alle de problemene russerne nå støter på når de prøver å komme seg gjennom de ukrainske linjene: minefelt, skyttergraver, defensivt artilleri.

Et slow push vil ta ekstremt med tid og kreve veldig mye menneskeliv over tid, også for Ukraina. Når kan de komme seg i mål med noe slikt? Om fem år?

Et kjapt angrep for å slå hull på frontlinjen er definitivt lokkende, men det er også veldig risky. Man må bruke mye styrker inn i et område motstanderen kontrollerer. Jeg er litt der at hvis Ukraina klarer å holde droner i lufta over et frontavsnitt, så skal de klare å kjøre et angrep gjennom linjene. Jeg vet bare ikke hvor vanskelig det vil være…

Det går dårlig for Russerne:

4 Likes

Ruzzerne har ikke gitt opp håpet om OL-deltakelse. Denne Turret-kaste konkurransen SKAL de bare vinne:

4 Likes

Good news, den “første Leopard 2’en” har ankommet:

4 Likes

Tja, man kan ju jæmføre med kirg og slag og velge det som gir ønsket resultat. Jamfør med Sovjets invasjon av Finland. Da er 1000/dagen ikke så merkelig.

1 Like

1 til 7 er nært det forholdstallet Sovjetunionen hadde mot Finland under Vinterkrigen. Den røde armés dårlige ytelse oppmuntret Hitler til å tro at et angrep på Sovjetunionen ville være vellykket og bekreftet negative vestlige meninger om det sovjetiske militæret.

2 Likes

Den angripende part i en meningsløs krig vil vel uansett alltid ha langt større tap enn den forsvarende part?

2 Likes

Ikke nødvendigvis.

Vel, i det minste vanligvis .

Under Vietnamkrigen var tapet til USA 58209. Tapet til Nord-Vietnam var 0,6 - 1,1 millioner.