Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

I seg selv er det en ren underlighet at en aldrende gitarist blir trukket inn foran Sikkerhetsrådets medlemmer som et tungtveiende sannhetsvitne i sikkerhetsspørsmål. Hvem blir neste artist ut?
Uansett må Russland ha gravd både lenge og vel i segmentet av spesialoperasjons-influensere når de kommer trekkende med Waters som gir inntrykk av å ha befunnet seg på The Dark Side of the Moon det siste året.

10 Likes

“Ukrainians have leveraged it in ways that were unintentional and not part of any agreement,” she said.

Finnes det droneinteresserte her inne som kan si noe om hvor stort problem dette er?

3 Likes

Russland har selvfølgelig ingen rett til å invadere Ukraina men…

Har ikke EU,Nato,USA og alle som skriker over seg om hvor fælt det er at russerne okkuperer deler av en nabostat selv litt av ansvaret for at det skjedde?
Jeg tenker da på det skjedde i perioden 2014 til februar 2022.I denne perioden var jo Krim og deler av østukraina okkupert uten at en kjeft brydde seg.Okkupasjonen var nesten helt glemt og var aldri tema i større internasjonale fora.Ja selv på tekinvestor var det ingen som brydde seg.Poenget mitt er at alle som valgte å bagatellisere det og snu ryggen til har litt av ansvaret for at Putin trodde han kunne ta en kakebit til uten å bli smikket på hånden når det gikk så greit når han tok det første.

4 Likes

Av alle argumentene som har dukket opp som gir Vesten del i skylden for krigen er vel det den eneste jeg er enig i i hvert fall, att det ikke ble slått knallhardt ned på ved alle tidligere tilfeller av ruzzisk aggresjon.

Edit: Hvordan en skulle reagert tidligere blir litt vanskeligere, da det er sanksjoner som stort sett har hvert aktuelt. Om en snakker rent militært som nå tror jeg ikke det ville hjulpet så mye å gi utstyr som vi nå gjør til Ukraina ved en tidligere anledning som Georgia, Transnistria og Krim/Donbass invaderingen i 2014.
Om ikke Nato skulle involvert seg militært direkte så er vel dette den første anledningen de har fått til å bidra i en situasjon der det faktisk hjelper. Tidligere har det hvert snakk om mindre kamper, om mindre landområder, gjerne i land med mindre befolkningsgrunnlag også, så en reaksjon som vi ser nå med våpenhjelp tror jeg ikke hadde hvert særlig hensiktsmessig tidligere, ikke engang i Ukraina da krigen startet i 2014.

5 Likes

Jeg tror landene rundt tenkte at dette ville Ukraina greie å rydde opp i selv, og så ble tiden som gikk en fiende. Hadde helt klart vært enklere å støtte Ukraina aktivt på ukrainsk jord den gangen, siden Russland hevdet de ikke var involvert, og at det bare dreide seg om et rettferdig opprør fra etnisk russiske ukrainere som påstod seg undertrykt, og ønsket å bli en del av Russland.

At paramilitære Wagner den gangen var involvert visste alle, men det ble jo aldri bekreftet av Russland, så det ville gitt de mindre spillerom.

Så det blir litt som “fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me”.

5 Likes

Roger Waters er bassist.
Ytterst märkligt att han åker på sånt här, men han har kanskje börjat bli dement på gamla dar.

1 Like

Litt positiv karma i et annet helvete:

5 Likes

At ikke en kjeft brydde seg var kanskje å ta i litt, det ble innført ganske omfattende sanksjoner mot Russland etter 2014. Det kan godt ha vært en bidragsyter til at for eksempel armataen ligger brakk. Ukraina har blitt trent opp av Nato etter 2014. Men man kan helt klart mene at Russland har fått lov til å gå for langt og at Europa har sviktet Ukraina. Som nevnt tidligere gikk de med på nedrustning mot å få en plass i det moderne Europa.

Eksempel på sanksjoner fra 2014:

8 Likes

Hvis Putin lykkes med sin strategi med å true med nukes, så vil han fortsette å true med nukes og ta flere og flere land.
Ergo må vi enten godta at Putin fortsetter å legge nye land under seg eller drite i truslene hans.

Skal vi hele tiden følge etter Putins opptrapping ved å gi mer avanserte våpen hver gang Putin trapper opp,- eller si at nok er nok?
Fordelene med dagens metode er at Russland svekkes over tid og at misnøyen i Russland trolig vokser. Kupp?

En annen løsning er å sette en dato for når russerne må være ute eller dø. Da kommer NATO.

Jeg har likt måten vesten har handlet, men Putin trapper bare videre opp. På tide å ta rotta på gærningen?

12 Likes

Jeg tror det havner for nærme å risikere atomkrig for NATO. Det er umulig å vite om det hadde virket, men om Russland hadde valgt å ignorere varselet måtte NATO valgt mellom åpen krig eller å stå avkledd med tomme trusler.

Å væpne en tredjepart og la de banke Russland ser ut til å være en løsning begge sider kan akseptere uten å ty til atombomber. Desverre er det en stor pris i ukrainske liv over tid.

9 Likes

OT, men motiv, handling og symbolikk er relevant ift Russlands relasjon til Ukraina. “Beretningen om et varslet mord”

Ja, det føles tryggest for oss,- enn så lenge. Trist for Ukraina.
Da må vi i det minste kjøre på med våpen slik at det er en mulighet for at Putin innser at de aldri kan vinne. Hvis ikke må NATO inn før eller senere. De får i det minste god tid til å planlegge.

4 Likes

Russian Combat Aircraft are reported Airborne over the Donetsk and Luhansk Regions.

Shahed-131 Drones are also said to have been launched moments ago from Western Russia in the direction of Ukraine.

Also strategic bombers

https://twitter.com/Faytuks/status/1623782778973130752/photo/1

Fuck Russia! Shoot 'em down and kill 'em all.

4 Likes

14 dager siden sist massive angrep på infrastruktur. Så ny runde ikveld.

3 Likes

Jeg tror NATO er involvert direkte i krigen i løpet av 2023 hvis Putin fortsatt lever.
Det burde være mulig å utstyre en gruppe ukrainere inne i Russland med midler og info til å ordne den saken.

1 Like

Sanksjonene monnet dessverre ikke. Sanksjoner på linje med det som kjøres nå hadde vært på sin plass. Den militære støtten kunne kanskje også vært som nå. Lett å være etterpåklok. Best av alt ville vært å la dem bli med i Nato i 2008, sammen med Georgia. Det hadde spart hundretusener av liv. Heldigvis er i hvert fall Baltikum medlem.

12 Likes

Nei, han har alltid vært en kuk.

9 Likes

Man har ikke løst problemet bare ved å knerte’n Putin.

3 Likes
4 Likes

Britene vil sende langdistanseraketter .

8 Likes