Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Dagens tall 730 nye :coffin:

8 Likes

RUSSIA’S NOVAK SAYS RUSSIA TO VOLUNTARILY CUT OIL PRODUCTION BY 500,000 BPD IN MARCH. -RTRS #OOTT

Da begynner sanksjonene for alvor å slå inn. Tydelig at mangel på ekspertise og deler hemmer produksjon.

3 Likes

Det er langt fra sikkert. Situasjonen på oljemarkedet nå er at russisk olje blir solgt til Kina og India og så videresolgt eller raffinert og videresolgt derfra. Kina og India kan logisk nok forhandle hardt på prisen og får en rimelig stor rabatt. Dette påvirker også oljeprisen generelt. For at oljeprisen skal gå opp og russisk olje handles med lavere rabatt, så må tilbudet reduseres. Det kan godt være det som skjer her. Ikke at jeg helt skal avskrive det du sier heller, men det er langt fra svart-hvitt.

2 Likes

Det er spørs hva som skjer med de nye sanksjonene på raffinert olje, de har bare vært i kraft 5 dager.
Etter sanksjonene mot råolje som kom 5. desember gjorde russerne det du skriver, økte salget til Kina og India. Problemet for russene er at de krever alt de får tak i av skip å få det fraktet allerede, og nå skal de i tillegg finne frakt for den del av oljen som vanligvis selges i raffinert form til Europa. Det tror jeg ikke går, kapasiteten er allerede sprengt.
Mitt bud er at de kommer til å redusere produksjonen mer fremover.

I øvrig har jeg hørt flere (ikke deg) si at salget til Kina og India beviser at sanksjonene ikke funker. Det er jo tull. Dette er vinn vinn, markedet beholder supply og Kina tar halvparten eller mer av profitten russland ellers ville fått.

6 Likes

Det er også sånn at den oljeexport som skulle gått til Europa via pipeline er stengt. Og kommer at fortsette å vare stengt i mange år. Dette er, hvis jeg husker riktig, ca 40% av ryzzlands oljeexport. Denne olje må antingen selges noe annet sted, eller ikke selges i det hele tatt. Pipeline er den billigeste og mest effektive måten å transportere olje så annen transport blir dyrere. Dessutom så har ruzkisene per idag ikke kapasitet i havner og annen infrastruktur til at få ivei så mye olje noe annet sted. En del kan man få unnan (til lav pris, ettersom kundene veit at ryzzland sitter dåprlig til og ikke har så mye valg enn at dumpe priset). Men langt fra alt. Så da kan man fylle i lager, og det har man gjort. Men da lagret er fullt og man rent fysisk ikke kan få mer olje av gårde så må man bare stenge kranen.
Ryzzland skulle kunne bygge havner og sånn, men akkurat nå går alle resurser til Kriget, så det får nok vente litt.

2 Likes

Etter hva jeg har sett, så tar India og Kina all profitten Russland ellers ville fått. Såvidt jeg vet, så går Russland i minus på priser under rundt 45$. Dette er dog opp mot investert beløp. Russland får en positiv kontantstrøm ved å selge. Jeg mener jo at sanksjonene fungerer perfekt nå, Russland tjener ikke penger på oljen sin, mens verden får oljen sin. Skulle russisk olje forsvinne fullstendig fra verdensmarkedet, så hadde det blitt helt katastrofe.

4 Likes

Volumet for ojle har etter det jeg har sett holdt seg noenlunde oppe. Leveranser til europa er blitt erstattet av andre markeder. Men prisen er lavere enn under og like før krigen, selv om dagens pris ikke er ekstremt lav i et større tidsperspektiv (f.eks. 5 år). Men a propos hva de kunne ha brukt penger på, jeg har ikke helt fordøyd januar-tallene fra finansdepartementet. Inntekter fra olje og gass er gått ned, det er én ting, men f.eks. inntekter fra mva., ned 44 %! De har skatteutgifter, ikke -inntekter, hvis jeg leser denne oversikten riktig. Voldsomme utgifter sammenliknet med i fjor, noe er kanskje engangs i forbindelse med en slags opptrapping av krigen, men mye av det må være varig, mobiliserte soldater etc. I følge ukrainsk etterretning har Gerasimov fått beskjed om å ta Donbass innen (utgangen av?) mars. Man kan jo håpe på at de kjører en all in briste eller bære offensiv både i økonomien og på fronten nå.

2 Likes

Sant eller ikke. Bare tidsspørsmål før flere slike hendelser.

1 Like

Viser det seg at dette var inne i Rumensk luftrom er det på høy tid at Nato tar affære pronto!!

5 Likes

Ser fram til en solid NFZ over Ukraina !

3 Likes

Senk skipet som fyrte av rakettene.
Deretter må Putin fortelles at Ukraina vil få like mange raketter som Russland skyter mot Ukraina med tillatelse til å fyre dem av mot Russland.
Så kan Putin velge hvor mange innkommende raketter han ønsker.

14 Likes

Folk jeg kjenner i Vestukraina, som bor nord for møtepunktet mellom Moldova, Romania og Ukraina, har siden i fjor vår sett kryssermissiler komme den ruta. Kryssermissilene er som regel på vei til Khmelnitsk eller Kyiv. Svinger de østover litt for sent, kutter de inn over det nordøstlige hjørnet av Romania. Med kjent russisk presisjon, høres det veldig sannsynlig ut.

11 Likes

Ikke fult med her utover at Russland skulle prøve å destabilisere.

1 Like

Googler man litt ser det ut til at det kan “be the case”

Fra Bloomberg:

" Natalia Gavrilita

By
Moldova’s prime minister, Natalia Gavrilita, resigned on Friday, citing a lack of support as her government sought to accelerate reforms in the nation bordering Ukraine that aspires to join the European Union.

“Moldova is expected with open arms inside the EU — Moldova has friends — but if the government had had the same support at home, we would have progressed more and faster,” Gavrilita told reporters in Chisinau.

Gavrilita was appointed prime minister in Aug. 2021. Moldovan President Maia Sandu will need to designate a new head of government.

The nation of 2.6 million wedged between Ukraine and Romania, Europe’s poorest, has come under intense pressure since the start of Russia’s invasion. Worries have mounted that Moldova too could be overrun if Russia sought to link the breakaway region of Transnistria, formally recognized as part of Moldova, to Moscow-controlled territories.

Moldova’s economy has been hit hard by the region’s energy crisis because of its long reliance on Russian resources.

2 Likes

Ikke rart russerne mister mye matriell. Bare her gikk det med 4-5 stk på et par min.

3 Likes
1 Like
1 Like

Godgutt han Elon Musk…

3 Likes

Dersom han har telt riktig er det reelle tallet glatt 2000.

Guffen sak.

2 Likes