Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

He said: “We now estimate 97 per cent of the whole Russian army is in Ukraine and to put that in perspective that means that those tens of thousands of miles of border Russians have with obviously China, with Norway, with Finland, imagine all those people are stuck now in Ukraine suffering very high levels of casualties.

“I think what Russia is doing is trying to advance, doing so at a human wave, almost First World War levels of attrition and with success rates of a matter of metres rather than kilometres, and I think what we have to ask ourselves is – and this is the biggest unknown – is, when you have a president and a general staff that simply bears either a gap in the reality or indeed no regard for human life of its own, how does that stop?”

https://www.scotsman.com/news/world/ukraine-conflict-russian-troops-suffering-first-world-war-levels-of-attrition-as-ben-wallace-outline-uk-response-and-support-to-ukraine-4027818

Let’s GO! :cowboy_hat_face:

1 Like

’Supporters Of Great Russia’: Ukraine Allegedly Receiving Intelligence From Putin’s Inner Circle

As tensions in Ukraine continue to rise over a new offensive that may be carried out by Russia, Kyiv’s Ministry of Defense said they were receiving intelligence from Vladimir Putin’s inner circle.

“In war, we use all means allowed by law. We have found a mechanism of cooperation even with people very close to Putin. These people are beyond any suspicion, they are known as supporters of ‘great Russia’,” Andrii Cherniak, representative of the Defense Intelligence of Ukraine, said in an interview with the Greek news outlet Iefimerida.

However, Cherniak pointed out in many cases the reason for these Russian officials to cooperate with Ukraine wasn’t their friendly feelings toward Kyiv. It was because many in Putin’s inner circle did not support the current Russian policy with regard to Ukraine.

“They are all doing this for their own benefit, it is in their interests. Some do it in order to save their lives. Some because they are losing money. After the full-scale invasion of Ukraine, a lot of people started losing their money and influence far too quickly. They don’t like it,” he explained.

Cherniak said these people do not plan to carry out any coup d’état in the Russian Federation, but “if he [Putin] loses power, they will destroy him.”

Se, de er langt i fra suicidale. Faktisk rasjonelle. Vi har ingen ting å frykte!

Let’s GO! :cowboy_hat_face:

1 Like

Er ikke dette bare skrudd til for å øke hatet mot vesten blant befolkningen?

1 Like

Hej Norge

Virkligheden for fanger og concripts :coffin:https://twitter.com/yasminalombaert/status/1625572031449161732

Interne krige og had kræver mange dødsofre :skull_and_crossbones:

Den negative side af sanktioner kan trække lidt på smilebåndet :sweat_smile:

Det koster at sige det de ikke må sige – godt at nogen tør, hvor andre tier :grinning:
https://www.euractiv.com/section/global-europe/news/russian-journalist-gets-six-years-for-accusing-moscow-of-mariupol-theatre-bombing/

Rusiikiiiis taber på alle fronter – verden skel holde fast – det virker :partying_face:

Jeres Jens Stoltenberg gør det fantastisk – nogle gange siger han også det han ikke må :scream:

Håber denne Defence Fætter får ret :blush:

Hvad kæmper de for de Ukrainere – frihed frihed frihed :grinning:
Hvad kæmper Ruskiiisies soldater for – ved de det :thinking:
Må sige at UKR holder overraskende stand i Bakmuth :skull_and_crossbones:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/02/14/7389355/

Sammen er vi stærke :blush:

Sidste nyt fra Donetsk :coffin:

Holy Shit – billeder taler for sig selv :fire: :comet: :firecracker: :rocket:

Nærbillede af Goodiies :dizzy_face:

Usmageligt og malplaceret :face_vomiting:

Så kender vi de Russiske vervekontorer når de er værst :skull_and_crossbones:

Ha Ha – opvarming til kamp – til hvad nytte :sweat_smile:

Dansken

15 Likes

Jeg bestrider ikke at vesten har bedre forutsetninger enn noen gang for å slå Russland i en konvensjonell krig. De er sjanseløse mot USA alene. Jeg tror bare at det lett hadde eskalert, samt at det er forvanskende faktorer utover selve slagmarken.

2 Likes

Vesten har også best forutsetninger å vinne en atomkrig. Svært lite tyder på at Russland har mindre korrupsjon i atomstyrkene.

6 Likes

En atomkrig har vel egentlig bare tapere…?

5 Likes

Atomkrig er det vel ingen vinnere, uansett.
“I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones”
Albert Einstein.

4 Likes

Einstein har nok feil der,teknologien stopper ikke av en atomkrig. Mulig menneskene da forstår at atomvåpen er døfødt ,men teknologisk utvikling vil fortsette.

3 Likes

Russland har vel mer eller mindre samme offisielle standpunkt som vesten nå at alle taper og en atomkrig aldri må skje. Men de holdt lenge på perspektivet at en atomkrig var noe de kunne vinne og at en evt “atomvinter” var overlevbar for store deler av befolkningen.
Det er nok også noe Putin fortsatt bærer med seg regner jeg med… Han er jo av den gamle (kgb)skolen.

At en atomvinter skal ta livet av oss hele hurven er omdiskutert og er vanskelig å simulere (hvor mye sot som faktisk kommer høyt nok i stratosfæren og hvor lenge det blir værende.

Kan fint klare meg uten full atomkrig, men sannsynligheten mener jeg er rimelig høy i nær fremtid. at vi kommer til å se atomvåpen bli brukt. Ett av scenarioene er at en statsaktør (Rus) har materiale på lager som ikke kommer fra egne sentrifuger og således kan fremstå som terrorangrep fra en mindre ekstremist gruppe fra hvorsomhelst.

1 Like

Vesten har alle forutsetninger for å kunne utslette Russland fullstendig i en atomkrig. Men om Russland klarer å lande et par bomber tilbake så snakker vi tapstall hinsides alt siden verdenskrigene. Jeg er ikke enig i at det kalles å vinne.

2 Likes

Det er jo heller ikke poenget. Poenget er at dette vet Putin og resten av bandittene. De vet de ikke har noe å tjene uansett scenarie på å trykke på den knappen. Dermed vil de heller ikke gjøre det. For motsatt av hva mange pro-russere tror og prøver å overtale andre om, så er faktisk Putin og Co rasjonelle. Det er det etterhvert mange beviser på.
:cowboy_hat_face:

1 Like

En atomkrig hvor en større prosent av verdens atomvåpen brukes tror jeg vil gjøre at verdenshandelen kollapser helt og at regional handel muligens også kollapser. Jeg tror vi da kommer i en situasjon hvor man må bygge opp fra bunnen igjen.

3 Likes

Kan du gi et (1) eksempel på et slikt bevis?

Se mitt tidligere innlegg (4683)

Atomvåpen har vert brukt tidligere og Putin vil vil bruke dem heller enn å gi fra seg Krim.Han begynner nok med den aller minste han har i verktøykassa…Så får vi se da.

1 Like

Den verktøykassa har vist seg å være ekstremt mye mindre enn alle trodde for et år siden.

Tror ikke vi skal frykte så mye.

4 Likes

Jeg frykter ikke så mye uansett.Men hadde det vert en annen planet jeg kunne utvandret til hadde jeg nok dratt nå.

1 Like

In short, the collapse of the Russian Empire would look more like 1917 than 1991. As with the Ottoman Empire at the time,“the sick man of Eurasia” would undoubtedly generate new conflicts. In the absence of a policeman, he would arouse the greed of neighboring powers, first and foremost China and… Turkey. And what would become of Belarus in this case? Would Moscow agree to its independence? Or would she want to keep this remnant of the Soviet Union at all costs, like Serbia and Montenegro after the disappearance of the Yugoslav federation – but at the price then, perhaps, of a new bloodbath?

Høres ikke bra ut. Med tanke på at det da er atomvåpen på frifot, så vil det være en situasjon som er enda mer risky enn nå.

En total inkompetanse i deler av hæren til RU. Utradering av offiserer ser ut til å gi resultat:

9 Likes